A babapelenkák online értékesítésének hatásai a versenyhelyzetre az FMCG-termékek piacán

Terdik-Maties Cristina (2021) A babapelenkák online értékesítésének hatásai a versenyhelyzetre az FMCG-termékek piacán. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Terdik-Maties Cristina_Szakdolgozat_BSYV6X.pdf]
Előnézet
PDF
Terdik-Maties Cristina_Szakdolgozat_BSYV6X.pdf

Download (3MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozatok_BSYV6X_Terdik-Maties Cristina.pdf] PDF
Nyilatkozatok_BSYV6X_Terdik-Maties Cristina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (242kB)

Absztrakt (kivonat)

Hatalmas a választék a babapelenkák között. Sok márkával, rengeteg féle pelenkával találkozhatunk. Mindemellett nem könnyíti meg a dolgunkat az üzletek mellett a webáruházak sokasága, amelyek közül már önmagában is nehéz választani. Anyukaként, a babapelenkák az életem részei, újra és újra megvásároljuk őket, idő szűkében pedig fogyasztói igényeimnek az online vásárlás előnyös alternatívák tárházát kínálja megoldásként. Emiatt kutatásom az elektronikus kereskedelem mozgatórugóit igyekszik feltárni, hogy ezek ismeretében összhangban hozza a vevői igényeket és a vállalatok kínálatát a piaci környezettel, hiszen e három elem folyamatosan változik és állandó kölcsönhatásban van egymással, flexibilitást és innovációt követelve. Téma aktualitását abban látom, hogy az online értékesítés elterjedésének köszönhetően a kereskedelem új szintre emelkedett. Az online kereskedelem folyamatos növekedésnek örvendhet, azonban ezzel párhuzamosan, vásárlók olyan köre is kialakult, akik továbbra is az üzletekben történő vásárlást választották, akik úgy döntöttek, hogy inkább elhatárolódnak az online vásárlástól és annak lehetséges hátrányaitól, kézenfekvőbbnek találva a már kitaposott utat, az offline vásárlást. A jelenlegi helyzetre való tekintettel – értem ezalatt a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedéseket és a társadalom tagjainak karanténba vonulását – az emberek még nehezebben jutnak el a megszokott bevásárló központokba/ üzletekbe. Viszont mindig elérhető közelségben vannak a digitális eszközök: telefon, táblagép, laptop, számítógép stb. Az online rendelés tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak, hogy biztonságos otthonukban maradva vásárolják meg az adott terméket vagy szolgáltatást, ezzel időt és energiát is megspórolva maguknak. A járványügyi-helyzet újabb kérdéseket vet fel: a fenti indokok ösztönzik a társadalmat arra, hogy online csatornákhoz forduljanak, tapasztalhatunk-e elmozdulást az online vásárlás irányába? A karanténozás késztetni fogja-e őket arra, hogy az online értékesítés hátrányait leküzdve olyan termékeket is online vásároljanak meg, amiket eddig mindig személyesen vettek le a polcról? És hogyha rendelnek egyszer, visszatérő vendégei lesznek-e az online webáruházaknak vagy a korlátozó intézkedések megszűntetésével visszatérnek a megszokott boltjaikba? Milyen változásokat fogunk észlelni a piacon? Továbbá, aktuális megközelíteni a babapelenkák világát a környezettudatosság szemszögéből is. A fenntartható jövő érdekében, közös környezetvédelmi felelőségünk e termék továbbfejlesztése, és a tudatos vevők igényeinek feltérképezése. Pozitív irányt észlelhetünk a bio-, öko- és a mosható pelenkák elterjedése terén, és az online vásárlás pozitív környezetvédelmi hatásait is felfedezhetjük. Szekunder kutatásommal a nemzetközi és hazai szakirodalmat dolgoztam fel kiválasztva a tanulmány szempontjából releváns információkat, lehetőség szerint csupán azokat felhasználva és bemutatva a teljes forrásanyagból. Kvantitatív kutatásom során pedig kérdőíves megkérdezéssel igyekeztem számszerű adatokkal alátámasztani a megfogalmazott hipotéziseket, összevetve a szekunder kutatás során feltérképezett információkkal. A primer kutatásomat kiegészítettem boltlátogatással és weboldallátogatással is. Bebizonyosodott, hogy az online kereskedelem egyre nagyobb hányada uralja a piacot, döntő befolyással rendelkezik a versenyhelyzetre. Az offline áruházak szintén megjelennek az online térben, azonban a megkérdezett vásárlók közül többen is új piaci résztvevők weboldalát választják, így egyre jobban kiéleződik a versenyhelyzet. Az online kereskedelem esélyt ad új piaci részvevők piacra lépésére és érvényesülésére. Rávilágítottam arra a tényre is miszerint egy külső tényező képes befolyásolni a piacot, egy váratlan esemény lényegesen elmozdíthatja a vásárlók szegmensét egy másik irányba és felgyorsíthat egy átalakulóban lévő folyamatot. E váratlan eseményt jelenleg a „fekete hattyúként” ismert koronavírus jelentette. A piackutatásom sok szemszögből rávilágított arra is, hogy a kutatott célcsoportnál mi tölti be a legfontosabb szerepet. Egyértelműen kimutatta, hogy a minőség, ezáltal a nevelt gyerek kulcsfontosságú. Ha a pelenkákról van szó, akkor a környezettudatosság nagy arányba háttérbe szorul. Bár egyre nagyobb teret kapnak az öko pelenkák és az újrahasznosítható/ mosható pelenkák, az áruk, illetve a bonyolultságuk miatt, mégis az egyszerhasználatos pelenkák maradnak egyelőre piacvezetők. Az offline üzletek kínálata a mosható pelenkák terén eltörpül az egyszerhasználható pelenkákkal szemben. Az online kereskedelem a mosható pelenkákat elérhetőbbé teszi, elősegíti a mosható pelenkákat gyártó vállalatok, kis cégek érvényesülését, növeli elterjedésüket. Összegzésképpen a primer és a szekunder kutatásom alapján elmondhatom, hogy egy cég sikeressége a folyamatos innovációban rejlik, hogy követi a piac igényeit és időben teszi meg az elvárt lépéseket, ahhoz, hogy a vásárlói köre hű maradjon és folyamatosan bővülni tudjon.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kicsid Ingrid
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kopcsay László
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, értékesítés, fogyasztói igények, fogyasztói magatartás, versenyhelyzet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 23. 10:56
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 23. 10:56
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37659

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet