A fogyasztás pszichológiája, viselkedési minták a válsághelyzetben

Lencsés Edina (2021) A fogyasztás pszichológiája, viselkedési minták a válsághelyzetben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A fogyasztás pszichológiája, viselkedési minták a válsághelyzetben.pdf]
Előnézet
PDF
A fogyasztás pszichológiája, viselkedési minták a válsághelyzetben.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilvánossági nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf] PDF
Nyilvánossági nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (199kB)

Absztrakt (kivonat)

A záródolgozatom témája a fogyasztás pszichológiája, amit a viselkedési minták alapján vizsgáltam meg általánosságban, ezenkívül a válsághelyzetben. Ezekről, hogy pontosabb képet kaphassak készítettem egy saját primer kutatást, amit 600-an töltöttek ki, majd felállítottam hipotéziseimet. Kutatási céljaim között volt, hogy megvizsgáljam a fogyasztók vásárlásaik során mennyire tudatosan hozzák meg döntéseiket, milyen mértékben veszik figyelembe az általam szemléltetett szempontokat egy adott termék megvételénél. Továbbá mikor hosszabb ideje gondolkoznak egy vásárláson és a kiszemelt termék már csak korlátozottan elérhető mennyire befolyásolja őket. Ezenfelül, hogy a személyes vagy online vásárlást részesítik előnybe, amellett a pandémia időszakában melyik boltformát preferálják jobban. Illetve, hogy a kezdeti periódusban jellemző volt-e a túlvásárlási kvalitásuk, méghozzá, ha igen, akkor miből vettek többet. Ugyanakkor az egészségtudatosság manapság jelentős hangsúlyt kapott, ezért feltérképeztem, hogy mennyire figyelnek oda erre, készségesek-e esetleg az egészséget támogató élelmiszerekre többet költeni, azonkívül, ha küzdenek súlykezelési problémákkal milyen módszerekkel teszik azt. Főbb mondanivalóm a szakirodalmak elolvasásával a fogyasztás pszichológia ismertetésével kezdődik és hogy milyen tényezők vannak hatással rá. Azonkívül, hogy a vásárlói magatartás és motiváció hogyan jön létre, emellett olyan viselkedési mintákat szemléltetek általánosságban, mint a belső párbeszéd, nosztalgia effektus, mesemondás, feloldás elve, azonfelül a szűkösség értéke és ezeknek a technikáknak a részletesebb használata példákkal illusztrálva. Kiemelem a mintákkal való visszaéléseknek következményeit is, amire a Gazdasági Versenyhivatal hívja fel a figyelmet. Nagy hangsúlyt helyezek a válsághelyzet hatásaira is, hiszen jelen dolgozat írásakor is (2021-ben) fennálló még a járványügyi helyzet. Itt is ismertetek hozzákapcsoló viselkedési mintákat, amikkel enyhíteni lehet a fogyasztókban kialakult félelmet. Nem utolsó sorban pedig az étkezés pszichológiáját írom le tömören, hiszen a mindennapi fogyasztásaink során az élelmiszerek vannak elsődleges helyen. A demográfiai adatok tekintetében a következőképp alakultak a 600 válaszadó közötti megoszlások: a legtöbb kitöltőm nő volt (85%), továbbá a leggyakrabban jelölt életkor a 18-24 évig terjedő korosztály volt (44,5%), majd a 25-34 évesek (18,3%). A válaszadók majdnem fele városban lakik, utána a legnépszerűbb válasz a község, falu lakóhelytípus volt. A legmagasabb végzettség a megkérdezettek között a középfokú végzett volt (55,8%). A legfőbb jellemzőik a kutatásom alapján, hogy nem jellemző rájuk az ökológiai érzékenység, sőt még a lassan felszívódó ételek fogyasztása és a spirituális gyakorlatok végzése sem. Az árat, a minőséget és a kiszerelést kulcsfontosság feltételnek tartják vásárlásaikkor. Tudatosan végzik emellett vásárlásaikat, de egyben impulzívak is, tehát eltérnek terveiktől. Ha egy termék szűkösen elérhető az nem befolyásolja a fogyasztókat, átgondoltan hozzák meg döntéseiket. A vevők a személyes eladási formát helyezik előnybe. A kisebb boltokat és nagyobb áruházakat egyaránt látogatják a vásárlók. A pandémia kezdetekor nem befolyásolta a fogyasztókat a polcok üresedése, nem vásároltak túl a termékekből. A vásárlók hajlandóak többet költeni az egészségtudatosabb élelmiszerekre. Súlykezelési problémák esetén a legtöbb vevő aktív életmóddal, testmozgással és sportolással küzd meg ezzel a helyzettel. Az eredmények során meghoztam a javaslataimat. Összeségében a fogyasztók felé megfelelően kell kommunikálni, a terméktervezésekor és a marketing kialakításakor figyelembe kell venni a minőséget, árat és a kiszerelést. Érdemes alkalmazni olyan technikákat, amik többletvásárlást eredményeznek, továbbá a személyes eladást. Eladásösztönzéskor nem tanácsolt az üres polcokat és a szűkösséget alkalmazni. A gyártás és értékesítési folyamat során figyelembe kell venni, hogy a vásárlók hajlandóak többet költeni az egészséges élelmiszerekre. A kisebb és nagyobb vállalkozásokat is egyformán látogatják a vevők, tehát általánosságban mindkét formának ajánlott az üzemeltetése. Végezetül pedig tanácsos sportolásra szánt eszközöket, gépeket, illetve ruházati cikkeket értékesíteni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Oravecz Titanilla Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: étkezés pszichológia, fogyasztás, fogyasztói magatartás, koronavírus-járvány (COVID-19), viselkedési minták
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 23. 10:55
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 23. 10:55
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37638

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet