A COVID-19 hatása a légitársaságok működésére

Seres Gábor Attila (2021) A COVID-19 hatása a légitársaságok működésére. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Marketing Mester szakdolgozat - 2021 Seres Gábor Attila A Covid-19 hatása a légitársaságok működésére-final.pdf] PDF
Marketing Mester szakdolgozat - 2021 Seres Gábor Attila A Covid-19 hatása a légitársaságok működésére-final.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatban azt vizsgáltam, hogy a COVID-19-nek milyen hatásai vannak a légitársaságok működésére. Azért választottam ezt, mert korábban már végeztem kutatást légiközlekedéssel kapcsolatosan és napjainkban ez egy folyamatos aktualitást élvező és rengetek kutatási területtel rendelkező téma. Új trendek alakultak ki, amelyek eltérőek az ezt megelőzőektől. Az elmúlt egy évben a korona vírus teljesen megváltoztatta mindennapjainkat és ezzel együtt a cégek mindennapjait is. Ez a csapás elsősorban a turizmusban okozta a legnagyobb kárt, amelynek másik nagy elszenvedői a légitársaságok. A vírus megjelenésével olyan drasztikus mértékben csökkent a járatok száma, hogy gyakorlatilag egyik napról a másikra kiürült az égbolt. A kutatásom első része primer és szekunder adatokból, a második része primer adatokból épül fel. Kutatásaim során előnyben részesítettem a kvantitatív kutatási módszereket, ezek közül is a kérdőív készítést, mivel ezzel a módszerrel lehet elérni napjainkban a legtöbb potenciális kitöltőt. Fontos kiemelni, hogy online kérdőívről van szó, amely elérhet olyanokat is, akik nem tartoznak bele a felmérni kívánt körbe, így a torzítás veszélye fent áll. A kvalitatív eszköztárat is igénybe vettem, mégpedig az interjút. Lehetőségem nyílt interjút készíteni a Wizz Air egyik kapitányával is. A kérdőív a demográfiai kérdésekkel együtt 19 kérdésből áll. Fontos megemlíteni, hogy a kérdőív kettéágazik. Hogy ne történjen adatvesztés, ezért különvizsgáltam azokat, akik utaztak a vírus megjelenése óta, illetve azokat is, akik nem. A kérdőívemet a Google űrlapkezelő programjával készítettem el, amelyet 158 ember töltött ki. A minta nem reprezentatív, de törekedett rá. Három hipotézist és három kutatási kérdést állítottam fel, amelyeket részletesen megvizsgáltam. Az első hipotézisem az volt, hogy a légitársaságok folyamatosan tesztelik pilótáikat ezzel biztosítva, hogy a munkaerő folyamatosan monitorozva legyen legalább heti szinten, a fertőzés kiszűrése és elkerülése végett, illetve a légitársaság gondoskodása a beoltottságról. Ezt nem tudtam bebizonyítani, ugyanis kiderült, hogy egyáltalán nem teszteltetnek, illetve sok cég az oltásról sem gondoskodik A második hipotézisemnél megvizsgáltam, hogy a 16-25 év közötti korosztály, amint lehetősége nyílik, többet fog-e utazni a vírus enyhülése után, mint eddig. Várakozásomnak megfelelően a 16-25 év közötti korcsoportból jelölték meg a legtöbben, hogy emelkedni fog utazásaik száma. Ezt a hipotézist sikerült bizonyítanom. A légitársaságoknak érdemes lesz figyelnie erre a szegmensre. A harmadik hipotézisem, hogy a nyár lesz a légitársaságok első nagyobb volumenű visszatérése tavaly október óta, mivel az utazók többsége szabadidős/nyaralós utakat fog tervezni a nyárra és idén már a többsége azoknak is utazik, akik a pandémia alatt nem tették. Ezt a hipotézist is sikerült bizonyítanom. A legtöbben a szabadidős/nyaralást jelölték meg mindegyik kérdésben.             Az első kutatási kérdésem, hogy a viteldíjak alakulása a vírus gyengülése után, nem fog változni 2019-hez képez. Ez azért a kutatási kérdések közé került, mert erre jelenleg senki sem tud választ adni, semmilyen kutatással. A kitöltők többsége (58,1%) szerint növekedni fognak az árak. Nem sikerült bebizonyítanom a kérdést. A második kutatási kérdésem, hogy az állami támogatást nem igénylő szakszervezet mentes cégeknél a kompromisszum szerződések bevezetése a cég érdekeit képviseli, a dolgozókkal való egyeztetés és maga a kompromisszum jelentése nélkül. Erre a kutatási kérdésre a választ az interjúban találjuk meg. Ennek segítségével sikerült alátámasztanom a kérdést. Rengetek cég nem is törekszik a kompromisszumra, csak a nagyobb profitra. A harmadik és egyben utolsó kutatási kérdésem, a következő volt: Az utazóközönség többsége még mindig a fapados légitársaságokat választja. Ezt a kérdést sikerült bizonyítanom. A kitöltők 70,6%-a választja utazásaihoz a fapados légitársaságokat. A fapados cégek olyan ártrendet diktálnak, amellyel nem igazán lehet versenyezni hagyományosként. A fapados cégek tehát továbbra is verhetetlennek látszanak a rövidtávú utakon és folyamatosan növelik előnyüket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bai Csaba
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szánthó Zsuzsanna
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: globális válság, kérdőíves felmérés, koronavírus-járvány (COVID-19), légiközlekedés, stratégiai elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 23. 10:54
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 23. 10:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet