A Brexit, mint ellátási lánc kockázat hatása a logisztikai szolgáltatók életére

Nyeste Nikolett Diána (2021) A Brexit, mint ellátási lánc kockázat hatása a logisztikai szolgáltatók életére. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Nyeste Nikolett Diána_A Brexit, mint ellátási lánc kockázat hatása a logisztikai szolgáltatók életére.pdf] PDF
Nyeste Nikolett Diána_A Brexit, mint ellátási lánc kockázat hatása a logisztikai szolgáltatók életére.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. Május 17..

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (46kB)

Absztrakt (kivonat)

Történelmi esemény volt egész Európa számára, amikor 2020. január 31.-én éjfélkor az Egyesült Királyság hivatalosan is kilépett az Európai Unióból. Nem gondoltuk volna, hogy valaha lesz példa a kilépésre, hiszen mindenki inkább csatlakozni akart az Európai Unióhoz, részese akart lenni a közösségnek, élvezni szerette volna a velejáró gazdasági és kereskedelmi előnyöket és a szabad mozgást Európa szerte. Természetesen az Európai Uniónak a sok előnye mellett meg vannak a maga hátrányai is, amit a tagállamoknak viselniük kell. Azonban az Egyesült Királyság állampolgárai nem akarták tovább viselni ezeket a terheket és egy népszavazás keretében a kilépés mellett tették le szavazatukat. Az Egyesült Királyság távozásával azonban nem lett minden egy csapásra elrendezve. Hosszú tárgyalás sorozatok kezdődtek el, amiben minden egyes részletet tisztázni kellett a kilépéssel, valamint a jövőbeni kapcsolatokkal kapcsolatosan. Mind az Európai Unió, mind az Egyesült Királyság számára megterhelő volt ez a pár év, amíg meghozták a végső döntést. Ezzel a döntéssel el is érkeztünk arra a pontra, ami a diplomadolgozatom szempontjából lényeges. Mivel már az Egyesült Királyság nem tagja az Európai Uniónak, így egy új kereskedelmi megállapodást kellett kötniük egymással. A kereskedelmi megállapodás egyik kiemelkedő eleme a vámeljárások bevezetése, ami nem kis felfordulást okozott 2021. januárjában a vállalatok számára, akik az Egyesült királyság és az Európai Unió között végezték kereskedelmi ügyleteiket. Ezen vállalatok mellett a fuvarozók is nehéz időszak elé néztek. A Brexit hatásaként újonnan létrejövő vámkezelési eljárások nagy kihívás elé állították a logisztikai szolgáltatókat és ügyfeleiket 2021. januárjában. A diplomadolgozatban bemutatom, hogyan készült fel egy logisztikai szolgáltató a vámkezelési eljárásokra, milyen belső szerveződésre volt szükség ahhoz, hogy minden időben és a körülményekhez mérten hatékonyan működni tudjon. Nem kevés munkaóra állt a cég háta mögött, hogy teljes körűen felkészítsék a cégcsoportot a januári indulásra. A vámeljárási folyamatok elmélete mellett, közelebbről megvizsgálom a vámkezelési eljárások menetét a gyakorlatban is, így teljes képet kaphattunk arról, hogy miként is zajlott le és zajlik még a mai napig is az árutovábbítás az Egyesült Királyság és az Európai Unió között. Láthatjuk, hogy nem indult minden zökkenőmentesen, de mégis az idő múlásával kitisztulni látszódnak a folyamatok. Azonban fennmaradt pár probléma, ami továbbra is megnehezíti a vámkezelési folyamatok menetén. A kommunikációs és a dokumentumkezelési problémák beazonosításával és megvizsgálásával felismerhetővé vált az, hogy ezeknek a problémáknak a kezelésére szükség van, hogy hosszú távon ne okozzon komolyabb gondot se a cég, se pedig az ügyfelei számára. A vámkezelési eljárásokban továbbra is fellelhető problémák megoldására a TradeLens platformot vettem alapul, kiegészítve a saját magam által javasolt egyéb funkciókkal. Ezzel a megoldással így, ha nem is teljes mértékben, de legalább valamennyire csökkenteni lehetne a fennakadásokat a vámkezelési eljárásokban. A diplomadolgozatban megosztom a saját és kollegáim tapasztalatait, amiket az elmúlt 4 hónap során szereztünk a vámkezelési folyamatokban és ezzel szeretném felhívni a figyelmet a még mindig kritikusnak mondható problémákra, amik napi szinten befolyásolják a munkánkat, valamint kihatással van a cég életére is. A megoldási javaslatommal szeretném gördülékenyebbé és átláthatóbbá tenni a logisztikai szolgáltató és az ügyfelei között végbemenő folyamatokat a vámkezelési eljárások terén, valamint egy új irányt mutatni a digitális dokumentumkezelés terén nem csak a logisztikai szolgáltatók és partnereik számára, hanem az ellátási láncban lévő összes szereplő számára is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Tanulmányok

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Brexit, ellátási lánc, kockázatmenedzsment, logisztikai szolgáltató, vámkezelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 23. 10:52
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 06. 09:00

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet