A pénzügyi szektor innovációja, a neobankok és a FinTech megjelenése

Berta Ildikó (2021) A pénzügyi szektor innovációja, a neobankok és a FinTech megjelenése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Berta Ildikó_ CM08Z7.pdf] PDF
Berta Ildikó_ CM08Z7.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Témavázlat és összefoglalás.pdf] PDF
Témavázlat és összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (506kB)

Absztrakt (kivonat)

A közelmúltban felerősödtek a pénzügyi területen zajló innovációs folyamatok. A piacra betörtek a neobankok és FinTech cégek. A hazai és nemzetközi pénzügyi piacon egyre meghatározóbbá váltak az innovációk és digitalizációk, valamint az ezeket támogató technológiák, trendek. A digitalizáció gazdasági életre gyakorolt hatásai rendkívüli befolyással bírnak. A hagyományos bankok esetében kiterjesztett és expenzív fiókhálózatok, bankfiókok, személyesen látogatható irodák és képzett tanácsadók segítségét kérhetik az ügyfelek, így a klasszikus jellegű bankoknak több működési költségük van, és ezáltal a szolgáltatásaik is költségesebbek. A legtöbb hagyományos bankban azonban lehetőség van bizonyos szolgáltatások interneten, netbankon keresztül történő igénybevételére. Az új technológiák, eszközök és ügyfelek nyomás alatt tartják a bankokat. Ebben a helyzetben sok bank új termék - neobank - létrehozása mellett dönt.  A neobank kizárólag online szolgáltatás, ügyintézése során nincsenek bankfiókok, a kapcsolattartás a szolgáltatók, valamint az ügyfelek között online formában, digitális eszközökön, illetve telefonos csatornákon zajlik. Ez egy olyan platform, ami kizárólag a digitális térben kínál pénzügyi szolgáltatásokat az ügyfelek számára, jellemzően mobilapplikáción keresztül. Rendszerint az ilyen bankok nem nyújtanak teljes körű banki       szolgáltatást, leggyakrabban néhány réstermékkel állnak elő. A növekvő digitális környezetben a neobankok gyorsan terjednek. Az ügyfelek számára az egyik legvonzóbb neobanki tulajdonság a könnyű hozzáférhetőség. A neobankok az irodai munkaidőre való hivatkozás nélkül dolgoznak, tehát egész évben, a hét minden napján, a nap 24 órájában elérhetőek. A tartózkodási hely sem számít, hiszen pénzügyeit az ügyfél ugyanolyan egyszerűen kezelheti szinte a világ bármely pontjáról. Hátránynak tekinthető, hogy a neobankoknak nincs előélete, ezért nagyobb kihívást jelent az ügyfelek bizalmának megszerzése. Továbbá aeobankoknak nem áll rendelkezésére olyan mértékű pénzügyi szolgáltatási skála, amelyet egy hagyományos bank képes nyújtani a felhasználók részére. Az Amerikai Egyesült Államokban létesültek a legrégebbi neobankok, de az elmúlt négy-öt évben különösen nagy teret nyertek Európában. A tengerentúlon legnépszerűbb neobankok a következők: Chime, Varo, Aspiration, Simple, Moven. Európában az OakNorth, N26, Atom Bank, Revolut, Monzo és a Starling Bank a legnépszerűbb. Az elmúlt évtizedben egyre gyakrabban jelentek meg a „tech” végződésű kifejezések, amelyek különböző területek innovációját fogalmazták meg, és nagy részük valamilyen módon a pénzügyi szegmens egy-egy részéhez kapcsolódott. A FinTech szó az angol „Financial Technology” kifejezés rövidítéséból származik, jelentése pénzügyi technológia, amely egyrészt jelenthet egyfajta digitális pénzügyi szolgáltatót, amely a legmodernebb technológiákat alkalmazza innovatív, nagymértékű ügyfélélményt kínáló pénzügyi szolgáltatások nyújtásával, szemben a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal. A fintech alapvető eleme, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá teszi az ügyintézést. A FinTech-szegmensen belül kilenc fő területet lehet megkülönböztetni: költségkövetés, pénzküldés, fizetés, bankolás, robottanácsadás, biztosítás, közösségi finanszírozás, közösségi hitelezés és blokklánc. A fogyasztók manapság kényelmi szempontból, valamint az elektronikus felhasználói élmény miatt választják egyre nagyobb számban az innovatív pénzügyi szolgáltatásokat. A pénzügyi tudatosság egyik legfontosabb része az alapos és tervezett döntések meghozatalának képessége. Az innovatív, modern szolgáltatásokra való nyitottságnak és a digitális eszközkezelés képességének egyre jelentősebb funkciója van a megfelelő személyes pénzügyi döntéshozatalban. Manapság a számlavezető bank mobilappon keresztül az ügyfelek bevételeiről és a kiadásairól elemzéseket és kimutatásokat tud végezni.     Az open banking és a PSD2-szabályozásnak köszönhetően megnyílt az alkalom a színvonalas és ügyfélközpontú lehetőségek előtt. Ezzel a klasszikus szereplőket a fejlődésre ösztönzik. A jövőben az ügyfelek elégedettségének érdekében akár előfordulhat, hogy a ma ismert bankok, biztosítók és egyéb szereplők háttér szolgáltatókká válnak. A dolgozatban említett innovatív pénzügyi jövőkép várhatóan hamarosan beépül a mindennapokba, általánossá válik az ügyfelek körében, hiszen többségük részese a már elindult folyamatnak. A digitalizációs folyamatokat erősítette a napjainkban sújtó világjárvány. A koronavírus-fertőzés gyors terjedésének megakadályozása érdekében kijárási korlátozásokat vezettek be, ezáltal jelentősen nőtt az interneten keresztül történő szolgáltatások igénybevétele.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tasi Péter
Belső
Mestertanár; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatrendszerek, ábrák, bank, bankbiztonság, felhasználás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:14
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet