A minőségmenedzsment és a termékek minőségének a szerepe a marketingstratégia kialakításában, illetve a logisztikai folyamatokban

Kifor Dániel Zsolt (2021) A minőségmenedzsment és a termékek minőségének a szerepe a marketingstratégia kialakításában, illetve a logisztikai folyamatokban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kifor Dániel KF8XQF SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
Kifor Dániel KF8XQF SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kifor_Dániel.pdf] PDF
BA_O_Kifor_Dániel.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (429kB)

Absztrakt (kivonat)

Összefoglaló   A dolgozatomban a minőségmenedzsment és a minőségbiztosítás szerepével foglalkoztam, hogy mekkora szerepe és hatása van a minőségbiztosításnak, illetve a minőségmenedzsmentnek a különböző logisztikai, illetve marketing folyamatokban. A gyógyszergyártásban szerzett munkatapasztalataimat vittem bele a dolgozatban, ezért bemutattam a GMP minősbiztosítási rendszert a saját tapasztalataimon keresztül, illetve összekötöttem a folyamatok a minőségbiztosítással. Vizsgáltam továbbá, hogy a gyógyszeriparban a marketingstratégiát, hogy és miként lehet a legjobban felépíteni, mire kell hagyatkozni és milyen terméktulajdonságok fontosak, és milyen szerepe van a sajátos piaci szereplőknek a gyógyszerpiacban. Véleményem szerint a sajátos piac, és a szigorú minőségbiztosítási rendszer és ennek a hatásai teszi igazán érdekessé a dolgozatomat, mivel ezeket a folyamatokat nagyon kevesen kötik össze, mert nyilvánvaló, hogy ezeknek a folyamatoknak köze van egymáshoz, pedig amikor gyakorlatban és példákkal tapasztalatokat megosztva beszélünk, vagy gondolkodunk ezen, akkor rájövünk, hogy sokkal több köze van egymáshoz a minőségmenedzsmentnek, a minőségbiztosításnak a különböző folyamatokhoz. Egy minőségre és törvények által szabályozott iparágban ez a kapcsolat sokkal több, mint egy másik iparágban és sokkal több mindenben tudja befolyásolni a vállalkozás működését, és a stratégiai célokat is. A dolgozatomban a minőség, minőségbiztosítással, minőségmenedzsmentes, marketing és logisztikai alapfogalmaktól jutottam el, a különböző részlegek összekötéséhez. A gyógyszerpiac sajátosságait bemutatva, a gyakorlati példáimmal véleményem szerint igazoltam, hogy a minőségbiztosítás szerepe a különböző folyamatokban nagyon nagy, illetve ebben az iparágban, csak a megfelelő részlegek közötti együttműködés során lehet minőségbiztosítással együtt összehangolni a logisztikai folyamatokat, amelyek végső soron a legyártott termékek értékesítésében, kiszállításában is nagy szerepet játszik. A kérdőíves kutatásom egy google formsos lakossági kérdőív volt. A kérdőívem célja az volt, hogy megtudjam a kitöltők milyen típusú gyógyszeripari termékeket szoktak vásárolni. Amikor gyógyszeripari terméket vásárolnak milyen szempontok szerint teszik, miért fontos nekik az adott szempont, mire hagyatkoznak, amikor megvásárolnak egy gyógyszeripari terméket. A kutatásomban leginkább a vény nélkül kapható gyógyszeripari termékekről tudtam levonni következtetéseket, de a kérdőívem felépítése és egy két érdekes válasz miatt sikerült a vénnyel kapható gyógyszerekről is levonni következtetéseket. A dolgozatomban a gyakorlati tapasztalataimra és a kérdőíves kutatásomra alapozva vontam le a következőket: A GMP gyakorlati alkalmazásakor a legfontosabb, hogy a folyamatokat a szabályok betartása mellett, összehangoltan tudja végezni, mind a minőségbiztosítás, mind a gyártás, mind a logisztika, hogy a lehető leghatékonyabban tudjon a vállalkozás termelni. A GMP rendszernek szigorú szabályai és követelményei vannak, amelyek az egész üzemre, és a gyártásra kihatnak. Az előírások betartása fontos szempont a gyógyszergyártás során, ezért a minőségbiztosítás szerepe megsokszorozódik azért, mert mindent engedélyezni kell a minőségbiztosításnak kezdve az alapanyagok felszabadításától, egészen a gyártás elkezdéséig, a mintavételezésig, mindenben jelen van a minőségbiztosítás, ezért a logisztikai folyamatokat nagyban befolyásolja. A gyógyszerpiac sajátos szereplői befolyásolják az iparág működését legyen szó orvosról, vagy gyógyszerészről, de főleg az orvosok, akiknek a véleménye egy gyógyszeripari termékkel kapcsolatban a legfontosabb, hiszen a vénnyel kapható gyógyszereket hatóanyag szerint ők döntik el, hogy melyik gyártó, melyik termékét írja fel hatóanyag szerint. Ezért a piac sajátos marketingstratégiát követel meg, ami miatt elsősorban az orvosokat kell meggyőzni a termékek hatásosságáról, megbízhatóságáról, minőségéről, ezért a gyógyszergyártó cégeknek akár a folyamataikba, akár termékkatalógus, vagy konferenciákkal be kell vonnia az orvosokat. A vény nélkül kapható gyógyszereknél a legfontosabb szempont, ami a piacot jellemzi, hogy az orvosok ajánlása, vagy a minősége miatt választják a termékeket, a jó minőség az a saját tapasztalatok, vagy az orvosi ajánlás miatt történik, tehát a vény nélkül kapható gyógyszerek esetében is a legfontosabb szempont, hogy mi az, amit az orvos ajánl, mert egy olyan fogyasztói magatartás figyelhető meg ezen a piacon, hogy az ár, és a gyártó háttérbe szorul, mert minden fogyasztó a legjobb gyógyszeripari terméket szeretné legyen szó vény nélküli, vény köteles, vagy állatgyógyszerről, mert a saját maguk, vagy családtagjaik, vagy kis és haszonállataik biztonsága a legfontosabb számukra. A minőség és a minőségbiztosításra véleményem szerint a gyógyszergyártásban, nem csak azért, mert Törvény szabályozza, hogy az engedélyek és minden meglegyen, hanem azért is fontos, mert ezek a feltételek és szabályozások miatt, a stratégiában nagyon nagy szerepet kell szánni, azért fontos a minőség, mert a gyógyszergyártáshoz lévő engedélyek feltétele, hogy megfelelőek legyenek mind a minőségbiztosítási, mind a laboratóriumi, mind a gyártási körülmények. A vállalatok hosszútávú stratégiai céljai között kell szerepelnie, hogy a minőséget és a hozzá köthető folyamatokat a legmagasabb színvonalon tartsák, vagy fejlesszék. A folyamatos innováció és fejlesztések mellett a minőségi gyártás fenntartása fontos és nem egy lehetőség, vagy opció, hanem kötelező azért, hogy a lehető legtovább tudja folytatni a vállalkozás a tevékenységét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozma Tímea
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK
Pintér Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gyógyszeripar, logisztika, marketing, minőségbiztosítási rendszer, minőségirányítási rendszer, minőségmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:13
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet