Fogyasztói magatartás: preferált vásárlási módok és azok alakulása a koronavírus okozta helyzetben

Banász Dóra (2021) Fogyasztói magatartás: preferált vásárlási módok és azok alakulása a koronavírus okozta helyzetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Banász_Dóra_HSYC0I_szakdolgozat.pdf] PDF
Banász_Dóra_HSYC0I_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Banász_Dóra.pdf] PDF
BA_O_Banász_Dóra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (431kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom középpontjában a fogyasztók magatartása áll, azon belül is a vásárlási szokásaik vizsgálata. A kutatásom során arra voltam kíváncsi, hogy a fogyasztók az online vagy az offline vásárlást preferálják, továbbá, hogy ez hogyan alakult a koronavírus hatására. A szakdolgozatom elméleti hátterének megismeréséhez, a témával kapcsolatos szakirodalmakat dolgoztam fel, annak érdekében, hogy mélyebb betekintést nyerjek a fogyasztói magatartás kérdéskörébe. A szakirodalmak feldolgozása során megismertem a fogyasztók magatartásának elméleti hátterét, a fogyasztás és vásárlás kategóriáit, offline és az online kereskedelem jellemzőit, legvégül pedig betekintést nyertem a hazai online kereskedelembe és annak alakulásába a koronavírus hatására. A szakdolgozatom kutatása során választ kaptam arra, hogy a koronavírus hatására valóban megváltoztak a vásárlási szokások, a fogyasztók az offline és az online vásárlási csatornákat is vegyesen használják a vásárláshoz, de sokan előnyben részesítik az online vásárlást a jelenlegi helyzetben. Továbbá, választ kaptam arra is, hogy a fogyasztók úgy vélekednek, hogy a koronavírus helyzet lecsendesedése után is tervezik mindkét vásárlási mód használatát, tehát válaszaik alapján, online és offline is fognak vásárolni. A kutatás során vizsgáltam azt, hogy melyek azok a termékkategóriák, amelyeket szívesebben vásárol meg a fogyasztó offline vagy online. Továbbá, vizsgáltam az érveket is, amelyek az offline vagy az online vásárlás mellett szólnak. A primer kutatás alapján megállapítható, hogy az offline vásárlást azért részesítik előnyben a vásárlók, mert szeretik maguk kiválasztani a terméket és élményt nyújt számukra a vásárlás. Az online vásárlás mellett pedig azok az érvek szólnak, hogy kényelmes, szélesebb a termékpaletta, gyorsabb és nincsen helyhez és időhöz kötve. A kutatásom megkezdése előtt, 3 hipotézist fogalmaztam meg, melyekre választ szerettem volna kapni a kutatás során. Az 1. hipotézisem az volt, hogy fogyasztók nem gondolják biztonságos vásárlási módnak az online vásárlást. Erre a következtetésre az alapján jutottam, hogy a kutatásom során megvizsgáltam azt a kérdést, hogy online vásárlás során tartanak-e attól, hogy nem biztonságos. A válaszok alapján egyértelműen az látszik, hogy nem gondolják a válaszadók azt, hogy az online vásárlás nem biztonságos. A kutatásom során kiderült, hogy ez az állításom nem igaz. A 2. hipotézisem úgy szólt, hogy a koronavírus hatására az online vásárlás egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ez az állítás igaznak bizonyult a kutatásom alapján. Erre a következtetésre az alapján jutottam, hogy a kutatásom során vizsgáltam azt, hogy a válaszadók a jövedelmük hány százalékát költötték el online a koronavírus előtti és a koronavírus utáni helyzetben. A járványhelyzet óta a kitöltők a jövedelmük nagyobb részét költik el inkább online.  A 3. és egyben utolsó hipotézisem szerint, akik korábban nem vásároltak online, de a koronavírus hatására belekezdtek, ők vissza fognak térni az offline vásárláshoz, amint a járványhelyzet lecsendesedik. A kutatásom azt bizonyította, hogy ez az állítás hamis. A kutatásom során kiderült az, hogy a későbbiek során is tervezik a fogyasztók, hogy online is fognak vásárolni, nem zárkóznak el tőle.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: COVID-19, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, fogyasztói magatartás, koronavírus-járvány (COVID-19), Offline kereskedelem, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:11
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet