A home office hatása egy gyógyszeripari nagyvállalat munkavállalóira a Covid-19 idején

Madonia Albert Alex (2021) A home office hatása egy gyógyszeripari nagyvállalat munkavállalóira a Covid-19 idején. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_EE_Madonia_Albert_Alex_LXIAUA_Szakdolgozat.pdf] PDF
BA_EE_Madonia_Albert_Alex_LXIAUA_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (852kB)
[thumbnail of BA_O_Madonia_Albert_Alex.pdf] PDF
BA_O_Madonia_Albert_Alex.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (172kB)

Absztrakt (kivonat)

Az Covid-19 megjelenése mindannyiunk életében olyan váratlan és drasztikus változásokat eredményezett, amelyekről korábban azt hittük, sosem fognak bekövetkezni. Nemcsak az egyéni életmódunkon kellett változtatnunk, de a munkahelyeknek is elsőként kellett reagálniuk a vírus okozta nehézségekre. Amikor azt halljuk a sajtóban és a médiában, hogy „az új koronavírus járvány”, a neve már nem igazán hangzik nekünk újnak, ugyanis közel másfél éve, hogy felütötte a fejét a járvány Kínában. Mindenkinek gyorsan kellett reagálnia, hogy minél jobban csökkentsék a tovább fertőzés lehetőségét. A mindennapjaink alapjai alakultak át. Hozzá kellett szoknunk ehhez az új élethez, a rengeteg változáshoz. Boltok, vendéglátóhelyek, intézmények, iskolák, óvodák zártak be, és kétség sem volt afelől, hogy a munkahelyeknek is reagálniuk kellett minél hamarabb. Az otthoni munkavégzésnek megvannak az előnyei és hátrányai egyaránt, amit nem lehet figyelmen kívül hagyniuk a munkaadóknak. A szakdolgozatomban azt vizsgálom, hogy a home office miként hat egy nagyvállalat budapesti irodájára és hogyan befolyásolja az egyéni munkavégzésüket az alkalmazottaknak. Egyértelmű, hogy egy ilyen döntés meghozása, mint a távmunkára való átállás hatalmas felelősség. Nem lehetett kockáztatni. Persze, sok munkahelynél egyáltalán nem volt meg ez az opció, de ott is mindenképpen szigorú intézkedéseket kellett bevezetni távolságtartásra, maszk használatra, fertőtlenítésre vonatkozóan, de ezt már mindenki jól ismeri. A nagyvállalatok leghatékonyabb vírus elleni védekezése a home office volt, és úgy vélem jelenleg is az, amíg mi magunk, egyénenként védettek nem leszünk ellene. Mivel ezeknél a cégeknél szinte mindenhol biztosított a munkavégzéshez szükséges technológia, és többségében a járvány előtt is volt már lehetőség az otthoni munkavégzésre, ezért hosszabb távon ez tűnt a legjobb megoldásnak. Kutatásomat kvantitatív megkérdezéssel végeztem, amiben csak a hozzánk közelebb álló csapatok véleményét kérdeztem. Erről összegzésképp azt mondhatom el, hogy az otthoni munkavégzés pozitív hatással volt a munkavállalókra. Ahogy a kutatási eredmények is mutatják, inkább az otthoni munkavégzés felé billen a mérleg, az irodai munkavégzéssel szemben. Az emberek úgy vélik, hogy otthonról is elvégezhető a munka, ráadásul nincsenek akadályozó tényezők. Pozitívumként tapasztaltam továbbá, hogy a kollégáim úgy vélik, nyugodtabban tudnak dolgozni otthonról és beoszthatják a saját idejüket úgy, hogy mellette nem éreznek folyamatos, burkolt ellenőrzést a vezetőjüktől. Azt is megvizsgáltam, hogy mik lehetnek a zavaró tényezők a home office következtében. A 10 felsorolt állítás közül, amit feltettem a kollégáimnak, egyik sem mutatkozott úgy, hogy zavaróan hatna a munkájukra. Ezekből az adatokból úgy gondolom, mindenképpen profitálhat a vizsgált cég a jövőre nézve. Kutatási kérdésem, mely azt kérdezi „miként hat a home office a munkavállalókra” a következőképp válaszolnám meg egy szóval: vegyesen. A legpozitívabb tényező, mely szerint sok időt meg lehet spórolni a bejárással sok más pozitívumot hoz magával. A kollégáim kiegyensúlyozottabban tudnak dolgozni, több időt tudnak szentelni a házi teendőikre stb. Negatívumként viszont többször megjelent, hogy kevés, egyre kevesebb az emberi kapcsolat a munka közben. Bár az oltási programok már javában zajlanak országunkban, a régi életre való visszaállás még egy elég távoli kép számunkra. A vállalatoknak mindenképpen kooperatívnak kell maradniuk az előttünk álló időszakokban. Szerintem lesznek olyan munkavállalók, akik ellenezni fogják az irodába való visszamenést, amit a cég előírt. Velük szemben rugalmasnak kell maradniuk. Sokak még a szüleikkel, nagyszüleikkel élnek együtt, és nem szeretnék azt megkockáztatni, hogy egy zsúfolt irodában, vagy akár csak a tömegközlekedési eszközökön elkapják a vírust. Amikor a nyitások elindulnak, a vendéglátóhelyeknek és a vállalatoknak egyaránt kulcsszerepük lesz abban, hogy a számok ne ugorjanak meg ismételten.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fajt Balázs
Belső
egyetemi tanársegéd; Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék; PSZK
Rácz Vera
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: COVID-19, home office, otthoni munkavégzés, SSC, távmunka
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:11
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet