Az e-business stratégia jelentette versenyelőny hazai kézműves sörfőzdék példáján keresztül

Lacza Dávid (2021) Az e-business stratégia jelentette versenyelőny hazai kézműves sörfőzdék példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Lacza_Dávid_A2OC0G_Szakdolgozat.pdf] PDF
Lacza_Dávid_A2OC0G_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of SZTK_TO_Lacza_Dávid.pdf] PDF
SZTK_TO_Lacza_Dávid.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (467kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom választott témája az e-business témaköréhez kapcsolódik. A dolgozat elején, szekunder kutatási módszerre alapozva betekintést adtam a terület kellő ismeretéhez szükséges elméleti háttérbe, az azzal kapcsolatos szaktudás fokozatos elmélyítésével. Eleinte bemutattam, hogy mit értünk az e-business fogalma alatt és, hogy miként függ össze megjelenése az ipari társadalmi kor helyébe lépő információs társadalmi kor térnyerésével. Ezek után az e-business alkotóelmeit ismertettem, külön kiemelve és részletezve az e-kereskedelem, az e-marketing, az e-bankügy és az EDI, azaz az elektronikus adatcsere területét. Az e-kereskedelemhez kapcsolódó alfejezeten belül bemutattam többek között a fő e-kereskedelmi sémákat, tehát az irányultságuk szerint megkülönböztethető B2B, B2C, C2B és C2C típusú ügyleteket. Majd ezt követően az e-marketing című fejezetben sorra vettem a manapság ismeretes és használatos online marketing megjelenési formáit, mint például a közösségi média marketinget vagy a mára már klasszikusnak mondható altípusát, az email marketinget. Utána részleteztem az e-bankügy és az elektronikus adatcsere területét. Utóbbi esetében, használatának lehetséges előnyei számbavételével.Az e-business témaköréhez köthető alapok kellő szintű megismertetése után, a különböző e-business üzleti modelleket vettem sorra, az e-business üzleti modellek és a vállalati stratégia közötti összefüggések feltárását követően. Ezek után az e-business üzleti modell alkotóit külön-külön is ismertettem. A következőkben tanulmányoztam az e-business stratégiai megközelítéseken belül elkülöníthető környezetközpontú szemlélet és az erőforrás központú szemlélet jellemzőit. A két e-business stratégiai megközelítési mód ismertetése során, szót ejtettem egy vállalat számára a környezeti elvárások kellő ismeretéhez kiindulóalapot nyújtó vizsgálati módszerek közül kettőről, a BCG-mátrixról és annak a továbbfejlesztett változatáról, a GE-mátrixról. Az erőforrás központú szemléletmód kifejtése során, pedig az erőforrások felmérésére és osztályozására egy ismert módszertant is bemutattam, a SWOT-elemzést, az erőforrások lehetséges csoportosításának módja mellett. Diplomamunkám elméleti részének végén ismertettem az e-business környezet alkotóit, azaz az infrastruktúrát, az alkalmazásokat, a cég érintettjeinek működését és a támogatási rendszereket, programokat és politikákat. Mindezt egy vállalkozás teljes működési környezetének, azaz a vállalkozás makrokörnyezetének és mikrokörnyezetének a bemutatása után. Végezetül, az elméleti háttér lezárásaként a Porter-féle versenyerőmodellt alapul véve elemeztem a versenyhelyzet tényezői és az e-business közötti összefüggéseket, majd ismertettem egy progresszív, haladó gondolkodású vállalat definiálható sikertényezőit. A gyakorlati rész felvezetése során meghatároztam több, a téma megértéséhez szükséges alapvető információt és fogalmat. Közöttük a kisüzemi, a regionális és a nagy sörfőzde közti különbséget az előállított sör mennyiségére vonatkozóan, valamint a kézműves sör és a kraft sör jelentéstartalmát. Ezt követően a magyar kisüzemi kézműves sörfőzdék aktuális politikai és jogi környezetéről, valamint a hazai piacra vonatkozó statisztikai adatokról ejtettem szót. Utóbbiról regionális összehasonlításban is, néhány relevánsnak vélt szempont figyelembevételével. A következőkben a vizsgálatialanyként választott, MONYO Brewing Co. és Fehér Nyúl Brewery kisüzemi kézműves sörfőzdéket és helyzetüket ismertettem, részben szekunder, részben primer kutatási módszerre alapozott adatokra támaszkodva. A következő alfejezetben az e-business nyújtotta lehetőségek stratégiai szerepét és jelentőségét vizsgáltam a két főzde kereskedelmi tevékenységéhez kapcsolódóan, az e-kereskedelemre vonatkozóan. Mindezt, leginkább az általuk rendelkezésre bocsátott információkra alapozva. Elemeztem, hogy a megnevezett két kisüzemi kézműves sörfőzde bevételei szempontjából, milyen jelentőségű szerepe van e-kereskedelmi tevékenységüknek. Majd ezt követően azt vizsgáltam meg, hogy a koronavírus helyzetből adódóan, az e-kereskedelem szerepe minként és milyen mértékben erősödött fel, a vírushelyzet adta megváltozott fogyasztói szokásokkal való összefüggésben. A következő részben a két főzde széleskörű e-marketing tevékenységét és eszközeit vettem szemügyre. Majd az azt követő alfejezetben, az e-business szerepét vizsgáltam a MONYO Brewing Co. és a Fehér Nyúl Brewery esetében a vállalatirányítás tekintetében. Végezetül, ezen vizsgált területek összességéből vontam le a konklúziót, azaz hogy az e-business adta lehetőségek milyen jelentős stratégiai szerepet töltenek be a két elemzett hazai kisüzemi kézműves sörfőzde életében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-business, hazai gazdaság, sör, stratégia, versenyelőny(ök)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:08
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet