Termelés és értékesítés folyamata a Zalakerámia Zrt-nél

Kupó Dóra (2021) Termelés és értékesítés folyamata a Zalakerámia Zrt-nél. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Záródolgozat.pdf]
Előnézet
PDF
Záródolgozat.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilvánosság.pdf] PDF
Nyilvánosság.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyiltakozat, összefoglaló.pdf]
Előnézet
PDF
Nyiltakozat, összefoglaló.pdf

Download (313kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A kötelező szakmai gyakorlatomat a Zalakerámia Zrt. székhelyén, a Zala megyei Tófejen töltöttem. A vállalkozás Magyarország egyetlen fal- és padlóburkolólap gyártó vállalata. A cég tevékenysége az alapanyag előállításától egészen a késztermék értékesítéséig tart. A vállalatot már régóta ismertem, ezért szerettem volna a működésébe is belelátni, amely az előzőekben leírtak alapján lefedi a termelés és az értékesítés teljes folyamatát. Megtaláltam a szerintem legérdekesebb folyamatokat, amelyeket a dolgozatomban be is mutatok. A beszámoló első része a Határidőn túli kintlévőség kezeléséről szól. Az erről szóló szabályzat szerint jár el a Zalakerámia Zrt. nem határidőre fizető vevői esetében. Az eljárás célja, hogy nyomon követhető legyen a határidőn túli kintlévőségek kezelése, a behajtási folyamata szabályok segítségével szabályozva legyen, ezáltal a vállalat pénzügyi egyensúlya fenntartható legyen. A szabályzat csak a belföldi értékesítésekre terjed ki, a külföldi kintlévőség biztosítva van, ott más eljárás van, ha szükségessé válik. A második részben bemutatom a vállalkozásnál használt bizonylatokat fajtái szerint és a belső bizonylatokat részletezem is. Ezekután a vevőkkel kapcsolatos számlázás törvényi és gyakorlati részét is bemutatom a bankkártyás és készpénzes vevők kiegyenlítése előtt. Meglátásom szerint a vállalat elegendő fizetési módot kínál a vevők számára. A vevőket a fizetési módok alapján csoportosítjuk. A vállalat a készpénzes fizetéseket hetente könyveli a pénztárjelentés alapján, a bankkártyás fizetéseket pedig a fizetés napját követő első munkanapon a vállalat bankkártya terminálját üzemeltető bank kimutatása alapján, ami a Zalakerámia Zrt. esetében az OTP Bank. A Beszámolóban szót ejtek az igénybe vett banki szolgáltatásokról is. A vállalat 3 bankkal áll napi kapcsolatban, ezek közül az elsődleges a Raiffeisen Bank, mert a legtöbb pénzmozgása ezen bankban vezetett folyószámlájáról indítja. Meglátásom szerint a Zalakerámia Zrt. jól döntött, hogy egyszerre 3 bankkal áll kapcsolatban, így mindig a legjobb feltételekkel tud szolgáltatásokat igénybe venni, tudja versenyeztetni a pénzintézeteket. A záró dolgozat második részében előszőr kitérek a vállalat tevékenységére és múltjára. Bemutatom a számvitel politikáját és az általuk használt vállalat integrált vállalatirányítási rendszerét, amely 2008 óta a SAP rendszer. A SAP rendszer bevezetése a Lasselsberger csoportba való belépés után csoportdöntés után valósult meg (2004 óta tagja). Az új megoldás bevezetése időszerű volt, hiszen a csoport minden tagja már azt a programot használta. A SAP rendszer a korábban használt Scala ügyviteli ellentétben minden folyamatot lefed, így mindent egy programon belül meg lehet oldani. A költségszámítás, beszámoló készítés, különböző lekérdezések folyamata ebben a rendszerben valósul meg. A következő részben bemutatom a termelési folyamatot. A termelési terv összeállításától, az alapanyagok beszerzési folyamatán át a termék előállításáig és annak raktárra vételéig nyomon követem. Végül összefoglaltam a saját termelésű készletekre vonatkozó szabályokat is. A vállalat kis és nagy kereskedelmi értékesítési folyamat segítségével értékesíti a termékeit. Az utolsó részben ezt mutatom be, elemzem több szempontra szétbontva. A Zalakerámia több mint 90%-ban belföldön értékesít. A belföldi értékesítésnek nagyobb része a viszont eladók által jön létre, ami közel 600 értékesítési pontot jelent országszerte. A kiskereskedelmi áruértékesítést a jelenleg 18 működő mintaboltjain keresztül bonyolítja le.  A vállalkozás nem elsődleges célja a külföldi piac meghódítása, a cég csoport működési stratégiája, hogy a csoport tagjai elsősorban a saját országuk piacára való termelést helyezik prioritásba, de az export értékesítés is jelen van a vállalat tevékenységében a belföldi piacon el nem adott termékekkel.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belkereskedelem, értékesítés, külkereskedelem, termelési folyamat, vevőállomány
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:08
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:08
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37345 URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/37345

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet