A magyar hidrogéngazdaság lehetőségei Németország, Norvégia, és Japán példája alapján

Gyimesi Levente (2021) A magyar hidrogéngazdaság lehetőségei Németország, Norvégia, és Japán példája alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A magyar hidrogén gazdaság lehetőségei Németország, Norvégia, és Japán példája alapján.pdf] PDF
A magyar hidrogén gazdaság lehetőségei Németország, Norvégia, és Japán példája alapján.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban az egyik legnagyobb jelentőséggel bíró kihívások egyike a globális klímahelyzet, és ehhez kapcsolódóan a megújuló energiaforrások alkalmazása. A világban számos céget, vállalkozást, és bizonyos esetekben akár államokat is megítélhetnek az alapján, hogy mennyire fenntartható, mennyire zöld. Persze a másik pólus is igen erős, és előszeretettel mutatnak rá a megújuló (zöld) energiaforrások tagadhatatlan gyengeségeire.Számos együttműködés, illetve megállapodás született ez ügyben, pl.: Párizsi megállapodás. Lényeges azonban, hogy az előre haladás jelenleg nem elégséges. Ezt hangsúlyozza ki az ENSZ Környezetvédelmi Programjának 2019-es „Emissions Gap” című jelentése is. Az EU ennek kapcsán adta ki az Európai Zöld Megállapodást (2019) melynek célja, hogy klímasemlegessé váljanak.Jelen dolgozat nagyrészben egy forrásfeltáró vizsgálat, mely során a világban jelenlévő trendeket vizsgálom, és hasonlítom össze. A tanulmány célja egy átfogóbb kép alkotása erről a területről. A forrás feltárás mellett azokra a kérdésekre keresem a választ, hogy a Magyarország mellett vizsgált országok (Németország, Norvégia, Japán) milyen adottságokkal rendelkeznek a hidrogéngazdaság kiépítése szempontjából? A dolgozat során az általam választott három ország példáján keresztül, Németország, Norvégia, és Japán, vizsgáltam a hidrogén hazai lehetőségeit. Ehhez azonban először az előbb említett három ország stratégiáját kellett áttekintenem. Először Németországot néztem meg. Ők többek között a tárolási lehetőségeket látják benne, valamint energiahordozóként is gondolnak rá, hiszen az egyik legfontosabb eleme a startégiájuknak a hidrogén hajtású autó. Mivel Németországnak nincsen különösebben jó adottsága megújulók terén, ezért nagy beruházásokba kezdett Hollandiában, ahova szélerőműveket telepített (Wind offshore). A következő vizsgált ország Norvégia volt. Mivel náluk a megújuló-mix nagyon jó, ezért a zöld hidrogén számukra is sok érdekes lehetőséget nyújt. Náluk az elsődleges cél azonban nem a hidrogén tárolási funkcióin vannak, hanem sokkal inkább a közlekedés megreformálásán. Végig menve az ő stratégiájukon az látszik, hogy szinte csak és kizárólag erre a területre koncentrálnak. Említés szintjén ők is felvetik az egyes iparágak dekarbonizációját, de mivel pl. az áram ellátásuk 90%-ban már megújuló energiaforrásból származik (vízerőművek), ezért számukra irreleváns a hidrogén többletáram lekötési funkciója. Végül a Japán stratégiáját vizsgáltam. Az ő esetük több szempontból is különleges. Mivel nekik a megújuló-mixük nem igazán előnyös ezért hasonló cipőben járnak, mint Németország. A hidrogén ellátásukat ők is hasonlatosan próbálják megoldani, azaz külföldön hoznak létre hidrogént termelő egységeket, ott, ahol az adottságok jobbak. Emellett ők sem vetik el a kék, illetve sárga hidrogént sem. Gyakorlatilag a világ minden pontjából importálnak. Mivel az iparuk (ahol a hidrogénnek szerepe van) nem annyira jelentős, ezért ők is inkább a közlekedés felé tolódnak. Emellett létrehoztak egy olyan turbinás rendszert, amely a fűtést is képes megoldani, tehát azt a szektort is dekarbonizálhatja. Hazai viszonylatban megújulók terén a napra és a szélre hagyatkoznak. Míg PV paneleket szinte bárhova tudnak telepíteni, addig szélerőműveket csak Hokkaidó-szigetre. Végül ezen országok példáján keresztül a magyar lehetőségek is feltárásra kerültek. Az hamar kiderült, hogy Németországhoz hasonlóan nálunk sincsenek különösebben jó megújuló-mixek, így hazai szinten is a napelem maradt a fő megoldás (bár megítélésem szerint a szélenergiában rejlő lokális lehetőségeket is indokolt lenne kiaknázni). Emellett, ahogy az volt Japán esetében is, nem elhanyagolható a sárga (vagyis nukleáris alapú) hidrogén adta lehetőségek sem. Továbbá a kék hidrogén is szóba jöhet az átmenetben. Felhasználás terén itt is inkább a jelenlévő iparokat kellene először dekarbonizálni. Itthon a vegyipar a legjelentősebb hidrogén felhasználó. Emellett fontos lehet hazai viszonylatban a hidrogén energiatároló funkciója is (villamos energia hidrogén formájában történ ő tárolása, mely szezonális tárolásra is megoldást nyújthat), valamint energiahordozóként is fontos szerepet kaphat, leginkább a közlekedésben (azon belül is ott, ahol az elektrifikáció nem nyújt reális megoldást, így pl. a kamionforgalomban). A közlekedési szektorban a norvég példához hasonlatosan fokozatosan egy-egy szegmens átalakításával érdemes ezt elérni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Csiki Anita
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Hauber György
Belső
főiskolai docens; Üzleti Gazdaságtan Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hidrogén, hidrogén alapú gazdaság, Japán hidrogén stratégiája, Magyarország hidrogén lehetőségei, Németország hidrogén stratégiája, Norvégia hidrogén stratégiája
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:06
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet