A mesterséges intelligenciának a tanulók képességeihez igazodó, személyre szabott tanulás-támogatási alkalmazása és várható hatásai az oktatás területén

Jámborné Kovács Zsuzsanna (2021) A mesterséges intelligenciának a tanulók képességeihez igazodó, személyre szabott tanulás-támogatási alkalmazása és várható hatásai az oktatás területén. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Jámborné_Kovács_Zsuzsanna.pdf] PDF
Szakdolgozat_Jámborné_Kovács_Zsuzsanna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Jámborné_Kovács_Zsuzsanna.pdf] PDF
BA_O_Jámborné_Kovács_Zsuzsanna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (194kB)

Absztrakt (kivonat)

Bevezetés: Kutatásom célja, hogy megismerjem a mesterséges intelligencia történetét, oktatáshoz kötődő aspektusait, a klasszikus és reform pedagógiai módszereket. Témaválasztásom apropója a jelenleg is zajló COVID-19 pandémia, ami miatt a hagyományos tantermi – jelenléti oktatás digitális, illetve távoktatásra kényszerült. Módszerek: Kutatómunkám során célom volt egy Android alkalmazás prototípus fejlesztése, nyílt forráskódok felhasználásával, illetve a TensorFlow használatával. Ezek kidolgozása előtt megismerkedtem az okos eszközzel mérhető élettani folyamatokkal (testbeszéd, mimika, pulzus, tekintet). Felkutattam különböző modelleket, amik a későbbi munkámat segítették, ezek az alábbiak: -         képosztályozás: a szemek felismerésére -         testhelyzet: a szemek pozíciójának meghatározása más tárgyakhoz/testrészekhez képest, térbeli meghatározásukra. Emellett prototípusomban cél volt, hogy képes legyen Bluetooth-on keresztül okos eszközhöz kapcsolódni, ehhez szükségem volt a Bluetooth Low Energy (BLE), valamint a Generic Attribute Profile (GATT) módszerek megismerésére.  Eredmények: A modellek megismerése után képessé váltam a képosztályozás segítségével megismertetni a prototípusomat a szemeimmel. A testhelyzet meghatározásával képes voltam megbecsülni a szemek elhelyezkedését az arcon és ezáltal elértem, hogy megismerje a prototípus, hol találhatóak a szemek, milyen pozícióban vannak. A prototípus emellett képessé vált arra, hogy megkülönböztesse a kamerakép alapján, hogy a szemeim nyitva, vagy csukva vannak-e, ennek valószínűségét egy indikátorral a kijelző tetején kiírattam. A létrehozott felület képessé vált arra, hogy Bluetooth-on keresztül eszközöket keressen és azokkal kapcsolódást létesítsen. Az összekapcsolódásnak köszönhetően így már az alkalmazás használója (pedagógus) élőben követheti a tanuló tekintetét és pulzusának változásait.  Következtetések: A prototípus fejlesztése sikerrel zárult, kitűzött céljaimat elértem, de számos lehetőség mutatkozik a prototípus továbbfejlesztésére, mind funkció – mind kinézet tekintetében. Hosszú távon viszont érdemes vizsgálni az alkalmazás használatának jogi vonatkozásait, várható hatásait az oktatásra, illetve a tanulók személyiségére vonatkozóan. Emellett nem feledhető el, hogy Magyarországon regionális eltérések mutatkoznak az iskolák felszereltsége, a pedagógusok-gyermekek anyagi, infrastrukturális lehetőségei között.  Témavezetők: Kaderják Gyula Attila belső konzulens, Tőtős Ferenc külső konzulens

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kaderják Gyula
Belső
Mestertanár; Alkalmazott Kvantitív Módszertan Tanszék; PSZK
Tőtős Ferenc
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatkapcsolat, Android, képfeldolgozás, mesterséges intelligencia, oktatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:06
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet