Közösségi média a marketing stratégiai tervben, egy kozmetikumokat gyártó cégen keresztül

Horváth Edina (2021) Közösségi média a marketing stratégiai tervben, egy kozmetikumokat gyártó cégen keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Horváth Edina_Közösségi média a marketing stratégiai tervben.pdf] PDF
Horváth Edina_Közösségi média a marketing stratégiai tervben.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Horváth_Edina.pdf] PDF
BA_O_Horváth_Edina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (229kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban egy cég marketing stratégiájának készítésével foglalkoztam, ezen belül is azzal, hogy milyen szerepet játszik a vállalat marketingkommunikációs tevékenységében a közösségi média, milyen konkrét eszközöket tud felhasználni és ezek hogyan hathatnak a hosszú távú célokra. Ezen felül primer kutatás keretén belül megvizsgáltam a fogyasztók általános vásárlási szokásait, közösségi média használati szokásait, hogy milyen tényezők lehetnek befolyással egy-egy kozmetikum kiválasztására, valamint, hogy hogyan ítélik meg a fogyasztók az általam választott természetes kozmetikumokat gyártó cég, a Lush Fresh Handmade Cosmetics termékeit és eddigi tevékenységeit.  A fentieken túl célom volt, hogy a szakirodalom és primer kutatásom alapján javaslatot tegyek a Lush marketing stratégiájára, különös tekintettel a közösségi média marketing tevékenységére.A szekunder kutatásomban a marketing stratégia terv lehetséges felépítését tártam fel, valamint a marketingkommunikációs eszközök felhasználásait és elérhető célokat. Világossá vált, hogy közösségi médiában a fizetett és saját médián felül a szerzett médiának is nagy szerepe van, amelyet a vállalatoknak figyelembe kell venniük, és céljuk elérése érdekében alakítaniuk kell azokat. A fenti kérdések megválaszolására a szakirodalom, a Lush és versenytársai tevékenységének áttekintése mellett primer kutatás keretén belül online kérdőíves megkérdezést végeztem. A kérdőívben 511-en vettek részt. A megkérdezettek köre főként a 18-35 éves korosztály, ezért olyan online csoportokban osztottam meg kérdőívem, amelyben ők vannak jelen, valamint azokban, amelyek kozmetikumok kapcsán jöttek lére. Mivel egy önkényes mintavételi eljárásról van szó, ebből az okból kifolyólag fontos kiemelni, hogy a kutatásom nem reprezentatív. A kérdőívből kiderült, hogy a fogyasztók kozmetikumokat leggyakrabban átlagosan havi 1-2 alkalommal vásárolnak, legtöbb esetben drogériákban. Egy hónapban legtöbben átlagosan 5.001 és 10.000 forint között költenek. A termékek kiválasztásánál legfontosabb tényező annak a minősége és összetétele. Fontos számukra, hogy a termék tesztelése során ne végezzenek állatkísérleteket, újrahasznosított/újrahasznosítható legyen a csomagolás és természetes összetevőkből készüljön. Úgy gondolják legtöbben, hogy a nem csak természetes összetevőkből készült termékek rendelkeznek magasabb minőséggel és többségük nem is fizetne ezekért nagyobb összeget, vagy csak 0-30%-kal többet. Versenytárselemzésből kiderült, hogy milyen sok jó megoldás születik marketing stratégiák és a közösségi média megjelenések terén, ezért érdemes a legjobb megvalósításokat a Lush-nak is integrálnia a marketing tevékenységei közé. A primer kutatásom is megerősítette, hogy a cég eddigi erőfeszítései már pozitív hatással voltak a fogyasztókra és elsődlegesen a potenciális célcsoportra. A kérdőívben résztvevők többsége ismeri vagy használta már a Lush termékeit, mégis ritkán vásárolnak tőlük. Így, véleményem szerint a Lush-nak nagyobb hangsúlyt kellene fektetnie a vásárlás gyakoriságának befolyásolására. A marketingcélokat is ezen elv mentén alakítottam ki. A válaszok alapján átlag alatti elégedettséget a fogyasztók a termékek hatásával és ár érték arányával kapcsolatban tapasztalnak, valamint a termékek minőségével voltak legkevésbé megelégedve a többi tényezőhöz képest. Az is elmondható, hogy termékek hatásának megítélése szoros kapcsolatban áll az ár/érték arány megítélésével. Így a részstratégiák meghatározásánál erre is nagy hangsúlyt fektettem. A szekunder kutatás alapján kiderült, hogy a Lush használja közösségi média oldalakat, viszont úgy gondolom, hogy további fejlesztések és kampányok szükségesek, amelyekre javaslatot tettem. A kérdőívemet kitöltők több, mint fele naponta 2-3 órát is használja a közösségi média oldalakat, de sokan még ennél is többet, főként okostelefonjukon, esetleg laptopról vagy számítógépekről. Napi rendszerességgel a Messenger, Facebook, Instagram, Youtube és TikTok alkalmazásokat használják. A legnagyobb mértékben céges tartalmakra érkezett vélemények és mások által megosztott vélemények hatnak a vásárlási attitűdre, kevésbé a fizetett hirdetések vagy az influenszerek. Ezért a kommunikációs stratégiát ezek mentén alakítottam ki. Fontos kiemelni, hogy a digitális eszközök és a piac dinamikus változása okán elkerülhetetlen újabb kutatások végzése a külső-, belső- és versenykörnyezettel, valamint nem utolsó sorban a fogyasztókkal kapcsolatban, ahhoz, hogy a vállalat folyamatosan alkalmazkodni tudjon ezekhez a körülményekhez és marketingstratégiáját mindezek alapján módosítani tudja.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Ignácz Szabolcs
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Zsigmond-Heinczinger Száva
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kozmetikai cikkek, közösségi média, marketing, marketing terv, marketingkommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:03
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet