Fülöp Tilla Cintia (2021) A XXI. század munkaerőpiacán szükséges készségek. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Fülöp Tilla Cintia Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Fülöp_Tilla_Cintia_K8J855.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (168kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom témája kapcsán a XXI. század munkaerőpiacán szükséges készségeket dolgoztam fel. A dolgozat a készségek meglétéről és szükségességéről, illetve a fejlesztéséről szól. A téma feldolgozásához szekunder és primer kutatást is végeztem. A szakdolgozatom elméleti áttekintés részében legelőször a készségek fogalmát ismertettem. Írtam arról, hogy milyen összetételűek lehetnek a készségek és milyen tanulási módjai vannak. Ezután a készségeknek a kognitív részével folytattam a szakdolgozatomat. Ismertettem, hogy ezek olyan készségek, amelyeket leginkább öröklött adottságaink révén, képesek vagyunk automatikusan elvégezni. Ezen belül is meg tudunk különböztetni információkezelő készséget, illetve tárgyi készségeket. Információkezelő készség például egy betanult vers ismerete, a tárgyi készség például az autóvezetés, mert itt szükségünk van egy tárgyra a készség gyakorlásához. Ismertettem azokat a készségeket, amelyek nagyon szükségesek a munkaerőpiacon, mert alul vannak értékelve, viszont ezekkel a készségekkel lehet kitűnni a tömegből. Ilyen készség például a kreatív problémamegoldás is. Fontossági sorrend alapján ismertettem, hogy melyek azok a készségek, amelyek a legfontosabbak voltak 2020-ban. A kognitív készségek ismertetése után a nem-kognitív készségekről írtam. A nem-kognitív készségeket jobban szerettem volna ismertetni, mert egyre több helyen olvasni, hogy felértékelődik ezeknek a készségeknek a szerepe. Mert a robotizáció által sokkal fontosabb szerepet kapnak a szociális készségek, amelyekre még mindig szükség van. Ismertettem a Big Five néven létrejött csoportosítást. Ezen belül az 5 csoportba tartozó nem-kognitív készségeket elemeztem, ismertettem, hogy milyen jellemvonásokkal rendelkeznek a csoportokba tartozó emberek. A jelen helyzetre való tekintettel foglalkoztam a koronavírus által megváltozott készségek fontosságára. Mivel 2020-ban sokan abba a helyzetbe kerültek, hogy otthon munkavégzést kellett végezniük, ezért ez más készségeket is követel meg. A szakdolgozatom második részében primer kutatást végeztem. Emberierőforrás-menedzsment munkatársakkal készítettem interjút, illetve egy online kérdőívet készítettem, amivel a munkavállalók véleményére voltam kíváncsi. Emberierőforrás-menedzsment dolgozóitól megtudtam, hogy melyek azok a készségek, amiket elvárnak egy új munkatárstól. A munkavállalóktól pedig megtudtam, hogy szerintük melyek azok a készségek, amelyek a legfontosabbak a XXI. századi munkaerőpiacon. Végül összegeztem a kapott eredményeimet és következtetéseket vontam le. Illetve megválaszoltam a szakdolgozat elején feltett kérdéseimet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | COVID-19, készség, készségek fejlesztése, kognitív készségek, nem-kognitív készségek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 10:03 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 10:03 |
Actions (login required)
Tétel nézet |