Tudatos vásárlási szokások a különböző generációk esetében és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása

Kiss Alexandra (2021) Tudatos vásárlási szokások a különböző generációk esetében és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_B_Kiss_Alexandra.pdf] PDF
BA_B_Kiss_Alexandra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kiss_Alexandra.pdf] PDF
BA_O_Kiss_Alexandra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (599kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom a különböző generációk tudatos vásárlási szokásairól és a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról szól. A dolgozatom célja, hogy megismerjük a különböző korosztályok vásárlási szokásait. Az első fejezetben bemutatattam a társadalmi hátteret , melyben leírtam, hogy a legnagyobb fenntarthatósági problémák a túlfogyasztás és a pazarlás. Feltettem a dolgozatom fő kérdését illetve célját is. A fő kutatási kérdésem a következőképpen szerepelt: Az átlagos tudatossági szint eltér-e a különböző generációk között? Több regressziót is megvizsgálva arra a következtetésre jutottam, hogy a generációk különböző tudatossági szintje nem tér el szignifikánsan. A különböző generációknak más-más tudatos vásárlási szokások a fontosak. A második fejezetben az elméleti hátteret mutatattam be. Összefoglaltam a fenntarthatóság gazdasági és társadalmi hátterét. Megvizsgáltam, azt is, hogy milyen alapelveket kell követniük a valóban felelős vállalatoknak. A kapcsolódó empirikus irodalmi alfejezetben a GFK, Majláth Melinda, IBM, KPMG kutatásait mutattam be. Ezen kívül itt fejtettem ki, hogy ki a tudatos vásárló, milyen magatartási dimenziói vannak. Harmadik fejezetben az adatgyűjtésemet és a mintavételemet ebben a fejezetben részleteztem. A kutatási eredményeimet elemeztem ki, a kutatási kérdéseim alapján. Az első kutatási kérdés: A különböző generációk mennyire vannak tisztában a vállalatok társadalmi felelősségvállalásával? A CSR definíciójával a válaszadók háromnegyede nincs tisztában. Az ISO 26000 témaköreit csak 12 fő ismerte. Az X generáció tagjai ismerték a legjobban ezeket a témaköröket. A második kutatási kérdésem: A különböző generációk mennyire vallják magukat tudatos vásárlóknak? Megtudtuk, hogy a teljes mértékben tudatos vásárlónak az X generáció tagjai vallják magukat. Tudatos vásárlóknak a legtöbben pedig az Y generáció férfi tagjai vallják magukat. A harmadik kutatási kérdés: A tudatos vásárlók online vagy inkább offline vásárolnak? Erre azt a választ kaptam, hogy a terméktől függ, hogy hol vásárolnak inkább. Az Y generáció tudatos vásárlói azok, akik online vásárolnak a legtöbbet, míg a Baby Boomer generáció tagjai pedig a legkevesebbet.  A negyedik kutatási kérdés: A vevők milyen típusú terméket keresnek a boltokban és milyen tényezők alapján vásárolják meg ezeket?  A Z generáció az akciós termékeket keresi inkább, az Y generáció a hazai terméket. Az X generáció környezetbarát terméket veszi meg. Az eredmények alapján elmondható, hogy a Z és a Baby Boomer generációnál az ár a legfontosabb tényező, míg az Y generációnál a minőség a legfontosabb, az X generációknak pedig a környezetbarát termék. Az ötödik kutatási kérdés: A fogyasztók mit tesznek azért, hogy környezettudatosan vásároljanak? Mindegyik generáció táskával és listával megy bevásárolni. Olyan terméket választ, ami környezetbarát csomagolású. A negyedik fejezetben összehasonlítottam a kutatási eredményeket a szakirodalom eredményeivel. Próbáltam minél részletesebb, színesebb válaszokat adni a témával kapcsolatban. Kutatási eredményeimet olyan emberek kutatásaival hasonlítottam össze, mint a GFK, Majláth Melinda.  Ötödik fejezet fejezetben a következtetéseimet és javaslataimat írtam le.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bublykova Polina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Győri Zsuzsanna
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, generációk, tudatos, vállalat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet