Tudatos vásárlási szokások a különböző generációk esetében és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása

Kiss Alexandra (2021) Tudatos vásárlási szokások a különböző generációk esetében és a vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_B_Kiss_Alexandra.pdf] PDF
BA_B_Kiss_Alexandra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kiss_Alexandra.pdf] PDF
BA_O_Kiss_Alexandra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (599kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom a különböző generációk tudatos vásárlási szokásairól és a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról szól. A dolgozatom célja, hogy megismerjük a különböző korosztályok vásárlási szokásait. Az első fejezetben bemutatattam a társadalmi hátteret , melyben leírtam, hogy a legnagyobb fenntarthatósági problémák a túlfogyasztás és a pazarlás. Feltettem a dolgozatom fő kérdését illetve célját is. A fő kutatási kérdésem a következőképpen szerepelt: Az átlagos tudatossági szint eltér-e a különböző generációk között? Több regressziót is megvizsgálva arra a következtetésre jutottam, hogy a generációk különböző tudatossági szintje nem tér el szignifikánsan. A különböző generációknak más-más tudatos vásárlási szokások a fontosak. A második fejezetben az elméleti hátteret mutatattam be. Összefoglaltam a fenntarthatóság gazdasági és társadalmi hátterét. Megvizsgáltam, azt is, hogy milyen alapelveket kell követniük a valóban felelős vállalatoknak. A kapcsolódó empirikus irodalmi alfejezetben a GFK, Majláth Melinda, IBM, KPMG kutatásait mutattam be. Ezen kívül itt fejtettem ki, hogy ki a tudatos vásárló, milyen magatartási dimenziói vannak. Harmadik fejezetben az adatgyűjtésemet és a mintavételemet ebben a fejezetben részleteztem. A kutatási eredményeimet elemeztem ki, a kutatási kérdéseim alapján. Az első kutatási kérdés: A különböző generációk mennyire vannak tisztában a vállalatok társadalmi felelősségvállalásával? A CSR definíciójával a válaszadók háromnegyede nincs tisztában. Az ISO 26000 témaköreit csak 12 fő ismerte. Az X generáció tagjai ismerték a legjobban ezeket a témaköröket. A második kutatási kérdésem: A különböző generációk mennyire vallják magukat tudatos vásárlóknak? Megtudtuk, hogy a teljes mértékben tudatos vásárlónak az X generáció tagjai vallják magukat. Tudatos vásárlóknak a legtöbben pedig az Y generáció férfi tagjai vallják magukat. A harmadik kutatási kérdés: A tudatos vásárlók online vagy inkább offline vásárolnak? Erre azt a választ kaptam, hogy a terméktől függ, hogy hol vásárolnak inkább. Az Y generáció tudatos vásárlói azok, akik online vásárolnak a legtöbbet, míg a Baby Boomer generáció tagjai pedig a legkevesebbet.  A negyedik kutatási kérdés: A vevők milyen típusú terméket keresnek a boltokban és milyen tényezők alapján vásárolják meg ezeket?  A Z generáció az akciós termékeket keresi inkább, az Y generáció a hazai terméket. Az X generáció környezetbarát terméket veszi meg. Az eredmények alapján elmondható, hogy a Z és a Baby Boomer generációnál az ár a legfontosabb tényező, míg az Y generációnál a minőség a legfontosabb, az X generációknak pedig a környezetbarát termék. Az ötödik kutatási kérdés: A fogyasztók mit tesznek azért, hogy környezettudatosan vásároljanak? Mindegyik generáció táskával és listával megy bevásárolni. Olyan terméket választ, ami környezetbarát csomagolású. A negyedik fejezetben összehasonlítottam a kutatási eredményeket a szakirodalom eredményeivel. Próbáltam minél részletesebb, színesebb válaszokat adni a témával kapcsolatban. Kutatási eredményeimet olyan emberek kutatásaival hasonlítottam össze, mint a GFK, Majláth Melinda.  Ötödik fejezet fejezetben a következtetéseimet és javaslataimat írtam le.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, generációk, tudatos, vállalat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet