A szervezeti elkötelezettség és a munkahelyi elégedettség kapcsolatának vizsgálata nagyvállalati környezetben

Bakos Rebeka (2021) A szervezeti elkötelezettség és a munkahelyi elégedettség kapcsolatának vizsgálata nagyvállalati környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Bakos_Rebeka_JJNMU6_2021.pdf] PDF
Bakos_Rebeka_JJNMU6_2021.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Bakos_Rebeka.pdf] PDF
BA_O_Bakos_Rebeka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (276kB)

Absztrakt (kivonat)

A munkavállalók elkötelezettsége hosszú ideje a szervezet mindennapi munkájának része. A legtöbb vállalat számára egyértelmű, hogy a munkavállalók elkötelezettsége fontos, hiszen az elkötelezett alkalmazottak alapvető értékeket képviselnek egy vállalat vagy szervezet életében. Lehetővé teszik a szervezetek számára, hogy gyorsan és megfelelően reagáljanak a változásokra, ezáltal biztosítva a kiemelkedő teljesítményt és az innovációt.Munkavállalói elégedettség szintén egy fontos téma a mai világban. Számos gazdasági, társadalmi változás következtében a vállalatok, az intézmények és különböző szervezetek folyamatos változásokon, fejlődéseken mennek keresztül. A vállalatok számára szinte elmondható, hogy létkérdés a munkavállalók munkahelyi elégedettsége.Azért választottam ezt a szakdolgozatom témájának, mert emberei erőforrás szakos hallgatóként érdekesnek találtam a munkahelyi elkötelezettség kialakulásának folyamatát. Szerettem volna mélyebben beleásni magam a témába, hogy ismereteimet bővítsem, és hogy majd a jövőben hasznomra váljon a munka világában.Szakdolgozatom elméleti feldolgozását 3 dimenzió mentén készítettem el. Az első részben a munkahelyi elkötelezettség elméleti keretét mutatom be. Ezen belül az elkötelezettség definícióit sorakoztatom fel, általános és szervezeti szinten is. Továbbá a szervezeti elkötelezettség két modelljét mutatom be részletesebben. Ezután a szervezeti elkötelezettségre ható tényezőket demonstrálom, azonban az összes tényezőt terjedelmi okok miatt nem mutatom be, csak az általam vélt legfontosabbakat.A második részben bemutatom a dolgozói elégedettség elméleti hátterét. Bővebben kitérek arra, hogy egyes kutatók szerint mit jelent az elégedettség. Fontosnak vélem, hogy bemutassam melyek azok a tényezők, amelyek hatnak az elégedettségre. A munkavállalók elégedettségre nagy hatással vannak az attitűdök is.Szakirodalom feldolgozásom harmadik részében, az elkötelezettség mérésének a célját és annak módszereit összegzem. Továbbá arra keresem a választ, hogyan érdemes vizsgálni az elégedettséget.Primer kutatásomban nagyvállalati környezetben dolgozó emberek véleményét kértem ki a fent említett két témával kapcsolatba. A kutatási kérdésem arra irányul, hogy milyen kapcsolat található a szervezeti elkötelezettség és a munkavállalói elégedettség között. Ahhoz, hogy erre választ találjak, online kérdőíves kutatást végeztem. A szakirodalom feldolgozása, mélyebb megismerése után a témával kapcsolatban az alábbi két feltevésem fogalmaztam meg:1. Azoknál a munkavállalóknál, akiknél a normatív elkötelezettség mértéke a legalacsonyabb a (többi elkötelezettségi faktorhoz viszonyítva), alacsony elégedettség is megfigyelhető.2. Feltételezem, hogy azoknál a munkavállalóknál, akiknél magas az elköteleződés, ott magas az elégedettség mértéke isKutatásomból az is kiderült, hogy a teljes mértékben elkötelezettek jellemzően 36-45 éves korosztályból kerültek ki, az egyáltalán nem elkötelezettek pedig 18-25 év korosztályból, tehát összességében az idősebb generáció elkötelezettebbnek bizonyult a vállalata felé, mint a fiatalabb.A teljes mértékben elkötelezett válaszadók esetén az érzelmi dimenzió dominanciája figyelhető meg. Elmondhatjuk, hogy egy munkavállaló elköteleződése annál nagyobb, minél jobban tud azonosulni a vállalat értékeivel s minél inkább önmagát a szervezet részének tekinti. Amikor teljesen elkötelezetlennek vallották magukat a válaszadók, akkor az érzelmi elköteleződés hiánya volt látható.Úgy gondolom, hogy a legfontosabb módszerek erre a pozitív megerősítés adása a munkavállalóknak, a kellemes munkakörnyezet kialakítása, az odafigyelés a munkavállalói igényekre, az előrelépés lehetőségének a biztosítása és az ösztönző jutalmazási rendszer kialakítása. Fontos továbbá, hogy a vállatok már a kiválasztás folyamatára is nagy hangsúlyt fektessenek, adjanak teret a belső toborzás eszközének, így erősítve a már meglévő munkavállalók hűségét, illetve erősítsék a vezetők szerepét és a kommunikációt a szervezeten belül. Mivel az érzelmi elkötelezettség és a munkahelyi elégedettség között közepesen erős korrelációs kapcsolatot fedeztem fel, úgy vélem, hogy a munkáltatóknak nagy hangsúlyt kell fektetnie az érzelmi elköteleződést elősegítő, fentebb is felsorolt tényezőkre, ezáltal pedig elégedettebb munkavállalókat tudhatnak majd magunkénak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kapiné Tilk Viktória
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: dolgozók elégedettségi vizsgálata, elégedettség, elégedettségvizsgálat, elkötelezettség, emberi erőforrás menedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet