Bakos Rebeka (2021) A szervezeti elkötelezettség és a munkahelyi elégedettség kapcsolatának vizsgálata nagyvállalati környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Bakos_Rebeka_JJNMU6_2021.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Bakos_Rebeka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (276kB) |
Absztrakt (kivonat)
A munkavállalók elkötelezettsége hosszú ideje a szervezet mindennapi munkájának része. A legtöbb vállalat számára egyértelmű, hogy a munkavállalók elkötelezettsége fontos, hiszen az elkötelezett alkalmazottak alapvető értékeket képviselnek egy vállalat vagy szervezet életében. Lehetővé teszik a szervezetek számára, hogy gyorsan és megfelelően reagáljanak a változásokra, ezáltal biztosítva a kiemelkedő teljesítményt és az innovációt.Munkavállalói elégedettség szintén egy fontos téma a mai világban. Számos gazdasági, társadalmi változás következtében a vállalatok, az intézmények és különböző szervezetek folyamatos változásokon, fejlődéseken mennek keresztül. A vállalatok számára szinte elmondható, hogy létkérdés a munkavállalók munkahelyi elégedettsége.Azért választottam ezt a szakdolgozatom témájának, mert emberei erőforrás szakos hallgatóként érdekesnek találtam a munkahelyi elkötelezettség kialakulásának folyamatát. Szerettem volna mélyebben beleásni magam a témába, hogy ismereteimet bővítsem, és hogy majd a jövőben hasznomra váljon a munka világában.Szakdolgozatom elméleti feldolgozását 3 dimenzió mentén készítettem el. Az első részben a munkahelyi elkötelezettség elméleti keretét mutatom be. Ezen belül az elkötelezettség definícióit sorakoztatom fel, általános és szervezeti szinten is. Továbbá a szervezeti elkötelezettség két modelljét mutatom be részletesebben. Ezután a szervezeti elkötelezettségre ható tényezőket demonstrálom, azonban az összes tényezőt terjedelmi okok miatt nem mutatom be, csak az általam vélt legfontosabbakat.A második részben bemutatom a dolgozói elégedettség elméleti hátterét. Bővebben kitérek arra, hogy egyes kutatók szerint mit jelent az elégedettség. Fontosnak vélem, hogy bemutassam melyek azok a tényezők, amelyek hatnak az elégedettségre. A munkavállalók elégedettségre nagy hatással vannak az attitűdök is.Szakirodalom feldolgozásom harmadik részében, az elkötelezettség mérésének a célját és annak módszereit összegzem. Továbbá arra keresem a választ, hogyan érdemes vizsgálni az elégedettséget.Primer kutatásomban nagyvállalati környezetben dolgozó emberek véleményét kértem ki a fent említett két témával kapcsolatba. A kutatási kérdésem arra irányul, hogy milyen kapcsolat található a szervezeti elkötelezettség és a munkavállalói elégedettség között. Ahhoz, hogy erre választ találjak, online kérdőíves kutatást végeztem. A szakirodalom feldolgozása, mélyebb megismerése után a témával kapcsolatban az alábbi két feltevésem fogalmaztam meg:1. Azoknál a munkavállalóknál, akiknél a normatív elkötelezettség mértéke a legalacsonyabb a (többi elkötelezettségi faktorhoz viszonyítva), alacsony elégedettség is megfigyelhető.2. Feltételezem, hogy azoknál a munkavállalóknál, akiknél magas az elköteleződés, ott magas az elégedettség mértéke isKutatásomból az is kiderült, hogy a teljes mértékben elkötelezettek jellemzően 36-45 éves korosztályból kerültek ki, az egyáltalán nem elkötelezettek pedig 18-25 év korosztályból, tehát összességében az idősebb generáció elkötelezettebbnek bizonyult a vállalata felé, mint a fiatalabb.A teljes mértékben elkötelezett válaszadók esetén az érzelmi dimenzió dominanciája figyelhető meg. Elmondhatjuk, hogy egy munkavállaló elköteleződése annál nagyobb, minél jobban tud azonosulni a vállalat értékeivel s minél inkább önmagát a szervezet részének tekinti. Amikor teljesen elkötelezetlennek vallották magukat a válaszadók, akkor az érzelmi elköteleződés hiánya volt látható.Úgy gondolom, hogy a legfontosabb módszerek erre a pozitív megerősítés adása a munkavállalóknak, a kellemes munkakörnyezet kialakítása, az odafigyelés a munkavállalói igényekre, az előrelépés lehetőségének a biztosítása és az ösztönző jutalmazási rendszer kialakítása. Fontos továbbá, hogy a vállatok már a kiválasztás folyamatára is nagy hangsúlyt fektessenek, adjanak teret a belső toborzás eszközének, így erősítve a már meglévő munkavállalók hűségét, illetve erősítsék a vezetők szerepét és a kommunikációt a szervezeten belül. Mivel az érzelmi elkötelezettség és a munkahelyi elégedettség között közepesen erős korrelációs kapcsolatot fedeztem fel, úgy vélem, hogy a munkáltatóknak nagy hangsúlyt kell fektetnie az érzelmi elköteleződést elősegítő, fentebb is felsorolt tényezőkre, ezáltal pedig elégedettebb munkavállalókat tudhatnak majd magunkénak.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | dolgozók elégedettségi vizsgálata, elégedettség, elégedettségvizsgálat, elkötelezettség, emberi erőforrás menedzsment |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 10:02 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 10:02 |
Actions (login required)
Tétel nézet |