Gill Krisztina (2021) Női vállalkozók a 21. században. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Gill_Krisztina_GSYZ02_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (694kB) |
|
PDF
BA_O_Gill_Krisztina.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (105kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozati témámnak olyat szerettem volna választani, amivel azonosulni is tudok, és időszerűsége is van, így lett szagdolgozatom témája és címe a női vállalkozók a 21. században. Magával a vállalkozással, pontosabban a női vállalkozással már kiskoromban is volt szerencsém találkozni édesanyám révén, aki a mai napig egyéni vállalkozó. Azóta érdekel, és kísérem figyelemmel az ő munkásságát is, és a jövőben saját magamat is vállalkozóként tudom elképzelni. Így ez a téma igazán testhez álló lett számomra, és kiváltképp arra helyeztem a figyelmet a szakdolgozatom során, hogy a női vállalkozók milyen nehézségekkel néznek szembe, mi motiválja őket a vállalkozásuk irányítása során, és, hogy éri-e őket negatív nemi megkülönböztetés. Ezekre a kérdésekre kerestem válaszokat a kutatásomban, az elméleti egységben pedig az ehhez a témához kapcsolódó korábbi tanulmányokat dolgoztam fel, és mutattam be az elméleti hátterét a női vállalkozásoknak. Ennek okán a vállalkozások hazai helyzetével kezdtem a munkámat, amiben statisztikai adatokat mutattam be az egyéni és csoportos vállalkozásokról a gazdasági szervezeteken belül. Ezek után meghatározásra kerültek a vállalkozás és vállalkozó szavak. A továbbiakban a nemi egyenlőtlenség témakörén belül bemutattam a patriarchális társadalom kialakulásának rövid történetét, és lényegi tartalmát. Ezt követően bemutatásra került a gender mainstreaming nevű Európai Uniós törekvés, ami a nemek közti munkahelyi egyenlőség jegyében jött létre. Tovább haladva kifejtésre kerültek a horizontális és vertikális szegregáció fogalmak, valamint ebből kifolyólag az üvegplafon jelenség, amely meghatározások a nemek közti egyenlőtlenségekre vonatkoznak a munkavégzés területén. Ezeket leírva kezdtem el kifejteni a női vállalkozások kihívásait, azon belül is részletes kifejtésben részesítettem a férfi és női vállalkozások közti különbségeket, a női vállalkozók anyagi nehézségeit és további, nemből fakadó akadályokat. Ezt követően ismertettem a nők és férfiak közti vezetésbéli eltéréseket, különbözőségeket, majd statisztikai adatokat mutattam be a hazai, nemek szerinti iskolai végzettségekről és ezeket vizsgálat alá vontam. A női vállalkozók családi hátterét is ismertettem, amikben szintén a férfiak és nők közti különbségekre fordítottam a figyelmet. Utolsó elméleti egységként a vállalkozó nők motivációit tanulmányoztam, tehát, hogy mik azok az okok, ami miatt a vállalkozói létforma mellett döntenek. A kutatásomat illetően félig strukturált kvalitatív kutatást választottam, amelyben kilenc olyan vállalkozó nőt interjúvoltam meg, akiknek életkora 37 és 60 év között volt, és vállalkozásukon belül alkalmazottaik is vannak. Nekik az interjúvázlatomban szereplő közel 20 darab kérdést tettem fel, majd tárgyaltam ki mindannyiukkal. A három kutatási kérdésemet bemutatva, majd az arra kapott válaszok rövid ismertetésével szeretném ezen összefoglalásban összegezni a kapott eredményeimet. Az első kutatási kérdésemre, miszerint milyen nehézségekkel, akadályozó tényezőkkel néznek szembe a vállalkozó nők, olyan válaszokat kaptam, amelyek egyáltalán nem utaltak nemi különbözőségekre visszavezethető okokra. Ilyenek voltak például a 2008-as gazdasági válság okozta nehézségek, a Covid-19 világjárvány következményeiből fakadó problémák, vagy a mindennapos stressz az életükben, ami a munkahelyi és magénéleti egyensúlyra való törekvésből fakad. Második kutatási kérdésem az volt, hogy mi motiválja a női vállalkozókat. Az erre a kérdésre kapott válaszaimat két nagy csoportra tudtam bontani. Az egyik ilyen volt a külső tényezőn alapuló motivációk, ide többek között olyan válaszokat tudtam felsorakoztatni, amelyek egy új iroda megnyitásából, ügyfelek pozitív visszacsatolásából, új projekt megtervezéséből származó motivációk voltak. A második általam megalkotott csoport a belső tényezőn alapuló motivációk csoportja volt. Ide olyan válaszokat soroltam be, mint például, hogy az alkalmazottjaiknak biztosított rendszeres bérezés okozta felelősség, a munkájuk iránt érzett szeretet és alázat, vagy egy-egy ügyfélnek nyújtott segítségből fakadó belső öröm az, ami motiválni és ösztönözni tudja őket minden nap. A harmadik, egyben utolsó kutatási kérdésemre választ keresve, hogy megéltek-e nemi megkülönböztetést a vállalkozó nők is részletes válaszokkal tudtam szolgálni a szakdolgozatomban. Az erre irányuló interjúkérdésemre a legtöbben igennel válaszoltak, és több példán át ki is fejtették ezeknek a történetét, ugyanakkor azok a válaszadó nők, akik társadalmi szemmel nézve egy-egy nőiesebb szakmában tevékenykednek, tőlük azt a választ kaptam, hogy egyáltalán nem tapasztaltak a nemükből fakadó hátrányt, vagy más bánásmódot. Összességében úgy gondolom, az elméleti háttér alapos kidolgozása, és feldolgozása után egy átfogó kutatást tudtam végezni a témában, minden kutatási kérdésemre választ kapva, majd ezeket is feldolgozva. A megírt szakdolgozatom a későbbi szakmai munkám során is hasznos tudást tud biztosítani számomra, és törekvésem szerint az olvasója számára is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | akadályok, megkülönböztetés, motiváció, nők, vállalkozás, vállalkozó(k) |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 10:00 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 10:00 |
Actions (login required)
Tétel nézet |