Mesterséges intelligenciával a hatékonyabb tanulásért

Jánosi Kinga (2021) Mesterséges intelligenciával a hatékonyabb tanulásért. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Mesterséges intelligenciával a hatékonyabb tanulásért_Jánosi_Kinga_RB6H4W.pdf] PDF
Mesterséges intelligenciával a hatékonyabb tanulásért_Jánosi_Kinga_RB6H4W.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of BA_O_Jánosi_Kinga.pdf] PDF
BA_O_Jánosi_Kinga.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (444kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az oktatási folyamat azon területeit vizsgáltam, melyek a technológia folyamatos fejlődése során elavulttá válnak. Megoldás lehet, ha a mesterséges intelligenciát hívjuk segítségül. A történeti áttekintés során Turing-tesztről is írtam, illetve arról hogy már léteznek olyan algoritmusok, melyek átmennek a próbán. A különböző játékokon történő tesztelés, mint például sakkozó programok, vagy a GO játékra megtanított MI hozzájárultak a további fejlesztések sikerességéhez.  Az MI egyes megoldásainak bemutatása során megemlítettem, hogy milyen területeken van már jelen. A tudásalapú-, és szakértői rendszerek felépítésének szemléltetése után kitértem rá, hogy mikor érdemes ezeket a rendszereket alkalmazni. Egyre több cég alkalmazza ügyfélszolgálati terület támogatására ezt a technológiát, mely egy költséghatékony megoldás. Mindennapi életünk kényelméhez hozzájárulnak az egyre fejlettebb okos asszisztensek. Akár még egy étterembe való asztalfoglalást is képesek elintézni.  A következő fejezetben a mély tanulásról írtam. A technológiának köszönhetően már kép, hang felismerésre és utánzásra is képessé tették az alkalmazásokat. A közbiztonsági szférában és az egészségügyben is nagy hasznát veszik az ott dolgozók. A negyedik fejezetben bemutattam a jelenleg is használatos tanulásszervezési módokat, így tisztább képet kaphattam az egyes módszerek előnyeiről, hátrányairól és arról hogy mely esetekben melyik módszer a hatékony. A továbbiakban az IKT eszközökről és alkalmazásukról írtam. Véleményem szerint sok hasznos eszköz áll a pedagógusok rendelkezésére, hogy a diákok számára jól követhető és érdekes tanórákat tudjanak tartani. Az e-learning is részét képezi az információs kommunikációs technológiának. A módszerek és keretrendszerek ismertetése után arra a következtetésre jutottam, hogy költséghatékonnyá tehetik az oktatási folyamatot. Az adminisztrációt, tanulási út követését, tananyag elérését és tárolását tekintve. A kutatásomat a pedagógusok körében végeztem. Kérdőív segítségével sok hasznos információt kaptam az általuk alkalmazott (és kedvelt) tanulásszervezési módszerekről. Az IKT eszközökkel kapcsolatos tapasztalatokkal kapcsolatban is tettem fel kérdéseket. A legtöbb tanár szívesen használja ezeket az eszközöket és az érkezett válaszok alapján a legtöbb intézményben a pedagógusok számára biztosított ezeknek a használata. Kutatásom utolsó részeként a pedagógusok tanórán kívül végzett feladataikra kérdeztem rá. Válaszaik alapján az adminisztrációs munkák, a diákok differenciálása, illetve a szünetekben való felügyelet sok időt vesz el, melyet a diákok tehetséggondozására is fordíthatnának.  Számomra nagyon pozitív, hogy a legtöbb tanár szívesen fogadja a munkájukat segítő eszközöket és nyitottak a továbbképzésekre. A pedagógusoknál nem tapasztaltam elutasító hozzáállást mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A jövőben elképzelhető, hogy idegennyelv órákon a diákok már digitális karakterek segítségével gyakorolhatják a beszélgetést. Már léteznek virtuális asszisztensek, melyek mesterséges neurális hálózatokkal, mély-tanuló algoritmusokkal és beszédfelismeréssel elérik, hogy emberi módon tudjanak kommunikálni. Kezdetben ezek a technológiák nem lesznek minden iskola számára elérhetőek, de idővel – mint a Tabletek, okostáblák –az oktatási folyamat szerves részévé válhatnak, új szintre emelve a tanítást és a tanulást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-learning, információs és kommunkiációs technológia (IKT), mesterséges intelligencia, oktatás, oktatóprogram(ok)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 09:58
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 09:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet