A Hungexpo Zrt. saját kiállítások keresletének és kínálatának alakulása a 2008-as gazdasági világválság és a COVID-19 járvány hatásaira Összehasonlító elemzés

Kokas Eliza (2021) A Hungexpo Zrt. saját kiállítások keresletének és kínálatának alakulása a 2008-as gazdasági világválság és a COVID-19 járvány hatásaira Összehasonlító elemzés. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Kokas Eliza_Beadásra.pdf] PDF
Szakdolgozat_Kokas Eliza_Beadásra.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. Május 16..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem_Kokas Eliza.pdf] PDF
Titkosítási kérelem_Kokas Eliza.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A járványügyi helyzet mindannyiónk életét jelentősen befolyásolta az elmúlt másfél évben. Ennek kedvezőtlen hatásait elsősorban a turizmus és hozzá kapcsolható ágazatai szenvedték meg legjobban. A pandémia előtti időszakban viszont, a 2019-es és előtte való években, a turizmus és ezzel együtt a hivatásturizmus is virágzott Magyarországon. Innen született meg az az ötlet bennem, hogy szakdolgozatomat a válságok iparágra gyakorolt hatásai köré építsem fel. Dolgozatomban nem csak az aktuális COVID-19 járvány hatásaival foglalkozom majd, hanem a 2008-as gazdasági világválság hatásait is megvizsgálom. Ezt azért tartom fontosnak, mert így két időszakot tudok összehasonlítani egymással, valamint a kutatásom során arról is átfogó képet kapok, hogy hogyan nézett ki a két recesszió közötti intervallum, melyben az ágazat éppen prosperált. A Hungexpo Zrt.-ét mindkét válságos időszak nagy mértékben érintette, így kézenfekvőnek találtam a cégen keresztül bemutatni a válságok hatásait. A dolgozatban továbbá arra is reflektálni kívánok, hogy miként történt meg a cégnél a válságkezelés annak idején, hogyan történik most, illetve mik a cég jövőbeni tervei, kilátásai és lehetőségei. A téma aktualitását mi sem igazolja jobban, mint az, hogy a szakma jelenleg is a legjobb megoldásokat keresi arra, hogyan lábalhatna ki az aktuális helyzetből, ugyanakkor a korábbi gazdasági válság tapasztalatait már szem előtt tartva. Szakdolgozatom fő célkitűzésem az volt, hogy széleskörűen bemutassam az elmúlt tizenkét év változásait a Hungexpo Zrt. saját kiállításaira vetítve, megvizsgálva azokat keresleti és kínálati oldalról a 2008-as válság és COVID-19 hatásaira. Egyben feltárjam a cég válságkezelési módszereit, valamint átfogó képet kapjak a kiállításipar fellendítésére létrejött kezdeményezésekről és kutatási eredményeimmel, érdemben véleményt alkossak a témában.Dolgozatom írása elején még csak feltételeztem azt, hogy a válságoknak milyen mértékű hatásai vannak a rendezvény- és kiállításiparra, amelyben én is dolgozom. A munkám során beigazoltnak látom, hogy a jövő a lehetőségek mellett mindig tartogatni fog váratlan meglepetéseket is a hivatásturizmus számára, amely egyre inkább tudatos tervezést és felkészülést igényel még a gondtalan időszakok alatt. Úgy érzem kellő pontossággal és széleskörűen sikerült bemutatnom azt az olvasó számára, hogy milyen sérülékeny területről van szó a turizmusban, és milyen komplex módon képesek befolyásolni azt a kedvezőtlen ingadozások a gazdaságban. Ugyanakkor sikerült rávilágítanom arra és kihangsúlyoznom azt, hogy mekkora gazdasági erővel bír a kiállításipar és milyen sokrétűen kapcsolódnak a kiállítások a gazdasághoz. A szakma meglátásainak összefoglalásával és saját meglátásaimmal kiegészítve sikerült a Hungexpo Zrt.-re nézve hozzátennem a témához a tekintetben, hogy mely intézkedései bizonyultak kevésbé jónak a válságkezelések kapcsán, és mikben rejlik lehetőség a cég számára a jövőben. Emellett feltártam az aktuális körülöttünk zajló trendeket és a lehetőségeket, amiket a válság tartogat a rendezvény- és kiállításipar, valamint a cég számára.Végső soron a kutatásom kapcsán megfogalmazódott bennem az, hogy az ilyen mértékű globális válságok esetén önállóan egyik cég sem tud hosszútávon egyedül helytállni, ilyen esetekben szükség van egy védőhálóra, állami és akár nemzetközi összefogásokra a válságok hatásainak enyhítésére. Összességében mégis úgy gondolom, ha a fenti meglátásaim adaptációja sikerül, a Hungexpo Zrt. egy jobb pozícióból indulhat majd a post-covid időszaknak. A kutatás során kirajzolódik mennyit és hogyan változott a Hungexpo Zrt. a 2008-as válság, kilábalás, gazdasági fellendülés és a jelenlegi állapotok következtében. A szekunder kutatásomhoz a nemzetközi szervezetek kiadványai és statisztikái kerültek felhasználásra. Magyarországon jelenleg a Hungexpo Zrt. az egyetlen vásár- és kiállításszervező cég, aki nemzetközi színvonalú expo infrastruktúrával rendelkezik, hasonlóak csak külföldön találhatóak, így kézenfekvő volt a nemzetközi tanulmányokat és elemzéseket használni, melyek a céggel kapcsolatos adatokat is tartalmaznak. Az összehasonlításhoz rendelkezésemre álltak még a Hungexpo Zrt. saját adatbázisai is. Ezen kívül dolgozatomat primer kutatással is színesítem, melyet interjú formájában készítettem el a Hungexpo Zrt. vezérigazgatójával, Ganczer Gáborral, aki egyben a MaReSz elnöke is, így a dolgozatomat hiteles, szakmai meglátásaival tudta alátámasztani, kiegészíteni. A dolgozat zárásaként megfogalmazásra kerülnek a hivatásturizmus és a cég jövőbeni kilátásai, valamint javasolt megoldásaim. Diplomamunkám célja tehát, hogy széleskörűen bemutassam az elmúlt tizenkét év alakulásait a cég saját rendezvényeire vetítve, megvizsgálva azokat keresleti és kínálati oldalról az említett válságok hatásaira. Egyben feltárjam a lehetséges megoldásokat a válságkezelésre a cég szempontjából, valamint átfogó képet kapjak a kiállításipar fellendítésére létrejött kezdeményezésekről és kutatásommal összefoglaljam, érdemben kiegészíthessem azokat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 2008-as válság, COVID-19, hivatásturizmus, Hungexpo Zrt., kereslet-kínálat, összehasonlító elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 09:24
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 09:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet