Mérei Áron (2021) Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ bevezetésének hatásai egy szálloda működésére. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Mérei Áron Projekt munka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (787kB) |
Absztrakt (kivonat)
A turisztikai szektor hazánkban rengeteg változáson esett át az elmúlt évtizedben – elsősorban az informatikai háttér, infrastruktúra terén. A számítástechnika fejlődése lehetővé tette, hogy a hagyományos, papír alapú adminisztrációt egy gyorsabb és hatékonyabb elektronikus munkavégzés váltsa felül, a magyar szálláshelyeken is végre beköszöntsön a várva várt, 21. században elvárható modernitás. Olyan új szakszavak, rövidítések megjelenése a szakmában, mint a PMS vagy éppen NTAK egyértelműen átformálták, átformálják a magyar turizmus és vendéglátás világát. Projektmunkám során saját, személyes, szakmai gyakorlatom során szerzett tapasztalataimat osztom meg ezekről a viszonylag új rendszerekről. Az említett gyakorlatomat egy budapesti hotel, a Mercure Budapest City Center recepcióján végeztem, itt pedig munkám során tanúja lehettem annak, hogy miként fűződik egyre szorosabbá a kapcsolat az elektronikus és a valódi világ között egyes szálláshelyek igazgatásában. Projektmunkám során röviden olyan témákat mutatok be, mint: Mi is az NTAK-rendszer pontosan? Mi a mögötte meghúzódó jogszabályi háttér, amelyet követni kell az egyes szálláshelyeknek? Miért szükséges a kötelező használata a szálláshelyadók számára? Mik azok az adatokat, amelyeket ez a rendszer kezel és kik, milyen szervek férhetnek hozzá ezekhez miféle célokból? Valamint hogyan kapcsolódik ehhez az egészhez a Magyar Turisztikai Ügynökség? Miképpen fedezhető fel egyes szálláshelyek vezetésében, igazgatásában az NTAK? Miképpen jelent meg konkrétan a szakmai gyakorlatom helyszínéül szolgáló hotelben az NTAK az adminisztráció során? Mik azok a PMS-szoftverek és miért van rájuk szükségünk a vendéglátó szektorban, ezek pedig hogyan kapcsolódnak a sokat emlegetett NTAK-rendszerhez? Dolgozatom szerkezete alapvetően három részre osztható, az általánoságtól kezdve haladok a konkrétumokig. Az első szakaszban a sokat emlegetett NTAK-rendszer beszélek az egész országban, illetve röviden reflektálok a szállódaipar ért kihívásokra a koronavírus világjárvány időszakában. A második alegységben gyakorlatom színhelyével, a Mercure Budapest City Centerrel kapcsolatos tudnivalókat mutatom be. De ebben a fejezeben kerülnek részletes kifejtésre az ún. PMS-rendszerek és azoknak szerepe is, amelyek elengedhetetlenek egy modern szálláshelyek igazgatásához. Hiszen ezeknek a felületén keresztül lehet vezetni a foglalásokat, a kifizetéseket, a személyzet által elvégzett és elvégzendő feladatokat. Végül a záró, harmadik részben saját recepciós feladatkörömről, illetve a Mercure Budapest City Center és az NTAK összekapcsolódásáról beszélek. Saját tapasztalataim mellett itt kapnak helyet a nálam tapasztaltabb munkatársaimtól hallott vélemények is az NTAK-, illetve PMS-rendszerekről. A projektmunkám elkészítéséhez számos forrásanyagot átnéztem, hogy egy koherens képet tudjak visszaadni a szöveg olvasójának. A vonatkozó jogszabályok, törvények, rendeletek áttanulmányozása mellett figyelmemet elsősorban a kormányzati tájékoztatóoldalakon fellelhető információkra, videóanyagokra építettem – illetve ott ahol szükséges volt hírportálok anyagát is beleépítettem dolgozatomba. Míg a gyakorlatom helyszínéül szolgáló Mercure hotelről szóló specifikus információkat „belsős forrásokból” – a létesítmény hirdetési oldalairól, a vállalatcsoport weblapjából stb.-ről – szereztem, valamint interjúalanyként megszólaltattam a szálloda egy tapasztalt, rangidős tagját, Pap Zoltán Front Office Managert is, hogy ne csak a saját tapasztalataim, élményeim, gondolataim, észrevételeim kerüljenek visszaadásra a következő bekezdésekben. Fontosnak tartottam, hogy a gyakorlatom során recepciós munkakörben szerzett kompetenciámról is számot adjak a szövegben, így érzékeltessem mennyire szerteágazó feladatokkal kell a mai világban egy szállóda ügyfélfogadó személyzetének megbirkóznia a megváltozó ügyintézés módja mellett. A turizmus-vendéglátás képzés turizmus szakirányán zajló tanulmányaim végéhez közeledve úgy érzem, hogy sikerült a szakma műveléséhez szükséges alapvető kompetenciákat, tudásanyagot elsajátítanom.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | adatbázis(ok), Magyarország, szállodaipar, szoftver, turizmus |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 09:24 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 09:24 |
Actions (login required)
Tétel nézet |