A Járványügyi Intézkedések hatása a CO-OP Star Zrt.-re

Kiss Máté (2021) A Járványügyi Intézkedések hatása a CO-OP Star Zrt.-re. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM projektmunka-converted.pdf] PDF
BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM projektmunka-converted.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (475kB)

Absztrakt (kivonat)

2019 végén egy, az eddiginél nagyobb hatással bíró vírusfertőzés indult el Kínából, amely befolyásolta a föld összes országának kulturális, szociális és gazdasági működését is. A pandémia elleni védekezés a közös összefogáson, szerepvállaláson túl az egyéni és a gazdasági szervezetek szemléleti és magatartási mód változásokat is megköveteli. A jelen helyzetben az országok megpróbálnak alkalmazkodni, és minél kisebb gazdasági, társadalmi hanyatlással átvészelni ezt az emberpróbáló időszakot. Minden nemzet védekező intézkedéseket vezet be a saját kulturális és történelmi, gazdasági helyzete szerint. A környezetükben lévő országok hibáiból és sikereiből tanulva egy közös strukturált védekezési módszert próbálnak megteremteni, ami segít megállítani a pandémia terjedését, miközben igyekeznek a gazdaság stabilitását fenntartani. Magyarországon a vírus megjelenését követően a kezdeti intézkedések nem bizonyultak elengedőnek a védelemhez, így 2020. november negyedikén veszélyhelyzet került kihirdetésre, ennek megfelelően különleges jogrend lépett életbe. A kormány különböző törvényeket, rendeleteket, ajánlásokat fogalmazott meg a közös fellépés érdekében. A vírus más-más mértékben érinti a különböző gazdasági szektorokat. Vannak bizonyos iparágak, mint például turizmus vagy vendéglátás, amiket szinte a csőd szélére sodort az így kialakult helyzet. A távolságtartás és a higiéniai előírások ezeken a helyeken csak rendkívül nehezen, vagy csak részben kivitelezhetőek. A jogszabályi előírásoknak megfelelően szüneteltetni kell a gazdasági tevékenységüket, vagy csak korlátozott módon végezhetik azt. Ezen működési formából származó bevételük azonban a kiadásukat egyáltalán nem fedezi. Az egyes cégek igyekeznek a rendelkezésükre álló lehetőségekkel túlélni a krízist. Így megfigyelhető például, hogy bizonyos vállalatok profiljában eltolódott a hangsúly az online értékesítés felé, amely egy jó módszer lehet a veszteségek csökkentésére, valamint a kieső bevételek pótlására. Dolgozatom témáját személyes indíttatásból is választottam, hiszen szakmai gyakorlatomat egy kereskedelmi cégnél, a Co-op Star Zrt.-nél töltöttem. A szakmai gyakorlatom során megfigyelhettem, hogy milyen módon kezeli a vállalat a járványügyi helyzetet. Mélyinterjúm során megtudhattam azt is, milyen nehézségekkel küzdött kezdetben a cég, milyen problémák merülnek fel még mindig, amikre igyekszik a vállalat vezetése a lehető legjobb megoldást megtalálni. A tanulmányaim során számos esetben vettem részt olyan projektekben, melyek a népesség online aktivitását és vásárlói szokásait vizsgálta, így különösen nagy öröm volt számomra, hogy szakmai gyakorlatomat a Coop Online-nál tölthettem. Napjainkban már számos kutatás és esettanulmány született a témával kapcsolatban, hogy egy cég hogyan vészelheti át ezt a helyzetet, valamint, hogy milyen proaktív és reaktív intézkedéseket hoznak. Dolgozatomban arra igyekszem választ adni, hogy a Co-op Star Zrt. hogyan reagált erre a szituációra, valamint, megpróbálok választ adni arra, hogy melyek azok a területek, ahol lehetőség lenne még tovább optimalizálni. Projektmunkám első szakaszát egy szakirodalmi áttekintéssel kezdem, ahol a szekunder kutatásom során feltárt információk alapján bemutatom az iparágat, annak működési mechanizmusát, valamint a vállalat tevékenységét meghatározó tényezőket. A dolgozat érdemi részét képező részében a primer kutatásomat mutatom be, ahol a Beszerzési Igazgatóval történő mélyinterjúm alapján bemutatom, hogy milyen hatással volt a járvány a cég tevékenységére, milyen főbb intézkedéseket hoztak, hogyan változott meg a cég mindennapi tevékenységi jellege. A projektmunka további részében ezeket az intézkedéseket jellemzem és értékelem, valamint javaslatokat teszek a meglévő, vagy lehetséges jövőbeni folyamat optimalizálására és létrehozására.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Neszmélyi György Iván
Belső
főiskolai tanár; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CO-OP Star Zrt., higiénia, internetes kereskedelem, koronavírus-járvány (COVID-19), védekezési stratégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 09:23
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 09:23

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet