Andrássy Bence Imre (2021) Le Bon-tól Elon Musk-ig: A modern tőzsdére ható irracionális döntések bemutatása, kitekintéssel a turisztikai ágazat legfőbb részvényeire. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat_Andrássy Bence Imre_FQF03X.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Jelen szakdolgozatban a döntéshozatal, valamint a tőzsde pszichológiájának témakörét jártam körbe. A közelmúltban több olyan esemény is történt az értékpapír piacokon, ami rávilágított arra, hogy a tőzsdei szerkezet valójában mennyire befolyásolható, és hogy tulajdonképpen az árfolyamok a cégek gazdasági teljesítménye mellett még számos egyéb tényezőtől is függenek. Arra voltam kíváncsi, hogy mely tényezők vezetnek el például oda, hogy egy-egy látszólag kis jelentőséggel bíró újságcikk is képes szignifikánsan befolyásolni bizonyos vállalatok árfolyamát. Éppen ezért a kutatást távolról kezdtem: legelőször azt vizsgáltam meg, hogy az ember hogyan, milyen tényezők és folyamatok mentén hoz döntéseket. Tekintettel arra, hogy a tőzsdén egyszerre nagy számú résztvevő van, azt is fontosnak tartottam feltárni, hogy milyen hatással van az emberi döntéshozatalra a tömeg, illetve, hogy ezen hatások megjelennek-e a piaci folyamatokban. Kíváncsi voltam a média hatására is, illetve a különböző tőzsdei anomáliáknak, mint például a buborékok, is figyelmet szenteltem. A szekunder kutatás során kapott eredményeket, feltételezéseket ezután megvizsgáltam a gyakorlatban is: a COVID-19 okozta változásokat elemeztem a turisztikai szektorban, hogy megállapítsam: a tárgyalt hatások mennyire érvényesültek, érvényesülnek ezekben az értékpapírokban, ebben az iparágban. Az eredmények rendkívül érdekesek lettek. Azt találtam, hogy az emberi elme rendkívül komplex módon hozza meg döntéseit, és ez nincs másképp a gazdasági, vagy tőzsdei döntéshozatal során sem. Mivel a gazdasági teljesítményünk mellett az érzelmi eredmény is számít, ezért nagyon sokszor, pusztán érzelmi alapon, rendkívül rossz döntéseket hozunk. Ezen döntéseinket felerősíti a tömeg hatása is. A média nagyon könnyen képes befolyásolni érzelmeinket, illetve ezáltal döntéseinket, és ez egyre inkább van így az értékpapír-piacokon. A média befolyásolásának vizsgálatánál például külön részt szenteltem Elon Musk tevékenységének, és azt figyeltem meg, hogy a Tesla vezérigazgatója egy két Twitter-es bejegyzésével jelentős változást gyakorolt a mind vállalat árfolyamára (anélkül, hogy annak valódi gazdasági teljesítménye változott volna), mind pedig a Bitcoin-ra, mely valós fedezet hiányában rendkívül könnyen manipulálható, mint kiderült. Szintén egy fontos eredmény, hogy a turisztikai szektorban is ugyanúgy megjelennek ezek a hatások, sőt, azt találtam, hogy a COVID-19 lefolyása során hatványozottan érvényesült mind a pánik, mind pedig a túlzott pozitivitás. Példának okáért, a légitársaságok árfolyama egyáltalán nem mutat összefüggést a valós utasszámmal, ezen keresztül pedig az iparág valódi helyzetével, illetve az egyéb turisztikai vállalkozások értékeltsége sem mozog úgy, ahogy a járványgörbe, vagy a gazdaság újranyitásának állapota. Ezen dolgozatot a célból készítettem el, mert úgy gondolom, a vizsgált téma, és a kérdésekre adott válaszok ismerete nagyban hozzájárul ahhoz, hogy, mint leendő vezetők, racionális, átgondolt és ezáltal jó gazdasági döntéseket hozzunk.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | befektetési döntések, döntéshozatal, értéktőzsde, légitársaságok, pénzügyi viselkedéstan, tőzsdepszichológia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 09:21 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 09:21 |
Actions (login required)
Tétel nézet |