Bognár Zita (2021) A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Bognár Zita_Szakdolgozat_A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A kezdetben csak kapcsolattartást segítő funkcióval rendelkező közösségi felületek az önismeret, önkifejezés, valamint a társadalmi események elsődleges színterévé váltak. A kutatás során az emberi viselkedésre gyakorolt befolyása került a középpontba. A szakirodalom feldolgozás alatt nem csak a közösségi média egyénre gyakorolt hatásáról bizonyosodhattam meg, hanem mint a társadalmi viselkedést megváltoztatni képes eszközről is. A közösségi média emberi viselkedést megváltoztató hatásának pszichológiai tényezőit a behaviorizmus tudományterület segítségével tártam fel és olyan különböző viselkedési mintázatok felerősödését vizsgáltam, mint a nárcizmus és az empátia hiánya. A primer kutatás a befolyásoló hatás érzékelésére és megítélésére irányult, amelyet 180 különböző korosztályú felhasználóval egy online kérdőív keretében végeztem. Kutatási kérdéseimben arra kerestem a választ, hogy a közösségi média befolyással van-e cselekedeteinkre, valamint érzelmeinkre. Az eredmények alapján egyes döntéseinkben jelentős szerepe van a platformoknak, kihatással lehetnek az életmódunkra, vásárlási szokásainkra és a saját életünkkel való elégedettségünkre, amelynek pszichológiai következményei is lehetnek. Ezenfelül felmérésre került a kutatásban résztvevők ismerete a közösségi média működéséről, pontosabban az algoritmusokról és azoknak hatásairól. Az algoritmusok ismertek a felhasználók körében, a hatásuk és működési elvükről azonban megosztó vélemények születtek. A kapott eredmények elemzése során megerősítésre került, hogy a közösségi média szerves részéve vált az életünknek, a valós tér és a virtuális tér összemosódott és egymásra kölcsönösen kihatva alakítják életünket.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | algoritmusok, befolyásolás, behaviorizmus, identitáskeresés, közösségi média, szűrőbuborék |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 09:20 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 09:20 |
Actions (login required)
Tétel nézet |