A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata

Bognár Zita (2021) A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Bognár Zita_Szakdolgozat_A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata.pdf] PDF
Bognár Zita_Szakdolgozat_A közösségi média platformok emberi viselkedést befolyásoló hatásának vizsgálata.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kezdetben csak kapcsolattartást segítő funkcióval rendelkező közösségi felületek az önismeret, önkifejezés, valamint a társadalmi események elsődleges színterévé váltak. A kutatás során az emberi viselkedésre gyakorolt befolyása került a középpontba. A szakirodalom feldolgozás alatt nem csak a közösségi média egyénre gyakorolt hatásáról bizonyosodhattam meg, hanem mint a társadalmi viselkedést megváltoztatni képes eszközről is. A közösségi média emberi viselkedést megváltoztató hatásának pszichológiai tényezőit a behaviorizmus tudományterület segítségével tártam fel és olyan különböző viselkedési mintázatok felerősödését vizsgáltam, mint a nárcizmus és az empátia hiánya. A primer kutatás a befolyásoló hatás érzékelésére és megítélésére irányult, amelyet 180 különböző korosztályú felhasználóval egy online kérdőív keretében végeztem. Kutatási kérdéseimben arra kerestem a választ, hogy a közösségi média befolyással van-e cselekedeteinkre, valamint érzelmeinkre. Az eredmények alapján egyes döntéseinkben jelentős szerepe van a platformoknak, kihatással lehetnek az életmódunkra, vásárlási szokásainkra és a saját életünkkel való elégedettségünkre, amelynek pszichológiai következményei is lehetnek. Ezenfelül felmérésre került a kutatásban résztvevők ismerete a közösségi média működéséről, pontosabban az algoritmusokról és azoknak hatásairól. Az algoritmusok ismertek a felhasználók körében, a hatásuk és működési elvükről azonban megosztó vélemények születtek. A kapott eredmények elemzése során megerősítésre került, hogy a közösségi média szerves részéve vált az életünknek, a valós tér és a virtuális tér összemosódott és egymásra kölcsönösen kihatva alakítják életünket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közösségszervezés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: algoritmusok, befolyásolás, behaviorizmus, identitáskeresés, közösségi média, szűrőbuborék
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 09:20
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 09:20

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet