Nagy Viktória Dorina (2021) Női szerepek a reklámokban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
szakdolgozat_Női szerepek a reklámokban_Nagy_Viktória_Dorina.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Számos magyar és külföldi tanulmány igazolta már, hogy a nőket a reklámozásban hagyományosan sztereotip szerepekben ábrázolják, vagy olyan módokon, melyek nem feltétlenül felelnek meg a valóságnak. A szakdolgozat egyik célkitűzése, hogy megválaszolja, vajon a szokványos nemi szerepekben ábrázolt nőket, vagy a nem szokványos nemi szerepben ábrázolt nőket tartalmazó reklámokat találják-e szimpatikusabbnak az emberek. A másik kutatási kérdés arra vonatkozik, hogy a nőket ábrázoló televíziós reklámok többsége a szakirodalomban leírtaknak megfelelően valóban szépségipari terméket, tisztítószert, gyógyszert, egészségügyi terméket, vagy desszertet mutat-e be. A kérdések ellenőrzésére két kérdőív és egy megfigyeléses vizsgálat is lebonyolításra került. Az első, sztereotípiák felmérését célzó kérdőív 165 fős, a második egy 159 fős mintával készült. A megfigyeléses vizsgálat 100 darab, nőket főszerepben vagy kizárólagosan ábrázoló televíziós reklámhirdetést vett alapul. A kitöltők összességében a nem szokványos nemi szerepben ábrázolt nőket tartalmazó reklámokat találták szimpatikusabbnak. A megkérdezett nők jóval súlyosabbnak ítélik meg az őket érintő reklámokban megjelenő nemi sztereotípiákat, mint a férfiak. A megfigyelés eredménye alapján a nők gyógyszerek és vitaminok, szépségipari termékek, desszertek, takarítás és mosás, élelmiszerek, illetve divat kategóriában szerepeltek leginkább. Egyik minta sem volt reprezentatív, ezért a jövőben fontos lehet egy hasonló témájú, reprezentatív kutatás lefolytatása. Ezen felül elengedhetetlen lenne megvizsgálni a reklámokban feltűnő férfi szerepeket is, ugyanis a szakirodalmi adatok alapján a reklámokban a férfiak ugyanannyira ki vannak téve a negatív sztereotípiáknak, mint a nők.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), női egyenjogúság, nők, reklám, sztereotípia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 09:03 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 22. 09:03 |
Actions (login required)
Tétel nézet |