Abamu Ilona (2021) A magyar multinacionális vállalatok nemzetköziesedése. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Abamu Ilona szakdolgozat 02.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Ez a tanulmány a magyar vállalatok nemzetköziesítési tevékenységeit elemzi esettanulmány segítségével (Richter Gedeon, OTP, MOL és Prezi). A tanulmány célja az, hogy azonosítsa a külföldre jutás különböző ösztönzőit, meghatározza a külföldi piacra lépés különféle módjait és a terjeszkedés jellegét a vállalatok nemzetköziesedésének kezdetétől. A tanulmány az adatok irányított tartalomelemzését alkalmazza. Az adatok elemzéséhez a kutatás a szakirodalomban bemutatott elméleteket használja. A kutatási eredményekből következik, hogy a magyar vállalatok fokozatos nemzetköziesítési folyamaton mennek keresztül, amelyet leginkább a vállalatok belső tényezői befolyásolnak, és amely a vállalatokon belüli átszervezéssel kezdődik. Ezt a folyamatot a négy vállalat közül hárman követik a Prezi kivételével, amely a megalakulása után azonnal nemzetközivé vált. Az eredményből az is kiderül, hogy a külföldi piacokra való belépés különböző formákban történhet, az internacionalizáció szempontjából pedig nagyon fontos, hogy milyen iparágban tevékenykedik a vállalat. Az iparág meghatározó szereppel bír például a kontinentális határokon túli erőforrásokat kereső MOL nemzetköziesedésében és a Prezi gyors globális terjeszkedésében. A kutatás több külföldi piacra lépési okot azonosított, ideértve a verseny nyomását, a méretgazdaságosságot és az egyedülálló, nemzetközileg potenciális termékeket. A négy vállalat tekintetében az ösztönzők közül a piaci lehetőség volt az egyetlen közös motiváló tényező, mivel a magyar piac még régiós viszonylatban is kisebb méretű és telített.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Nemzetközi Gazdaság és Gazdálkodás
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | eklektikus modell, magyar vállalatok, nemzetköziesedés, piac kiválasztása, piacra lépés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 08:35 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 14. 12:28 |
Actions (login required)
Tétel nézet |