A média befolyásoló ereje kiskorú gyermekekre

Brganunc Diána (2021) A média befolyásoló ereje kiskorú gyermekekre. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of ZÁRÓDOLGOZAT Brganunc Diána (ZV43MQ).pdf]
Előnézet
PDF
ZÁRÓDOLGOZAT Brganunc Diána (ZV43MQ).pdf

Download (870kB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozatok.pdf] PDF
Nyilatkozatok.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (158kB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatomat a média befolyásoló ereje kiskorú gyermekekre témáról írom, amelynek gondolata a jelenlegi pandémiás helyzetben kialakult új bébiszitter állásomnak köszönhető. Már régebben is foglalkoztam kiskorú gyermekekkel, azonban nem figyeltem fel rá, hogy a mostani generációra, azaz az alfa generációra a média milyen hatást gyakorol. Ugyan maga a téma ötlete az új munkahely miatt jutott eszembe azonban ez a téma már régebben is foglalkoztatott így szívesen olvasgattam szakemberek nézeteit és véleményeit ebben a témában. Minél jobban a témakör mélyére ástam magam annál több és több új információval gazdagodtam és ami a számomra a leginkább újdonság volt, az a gyermekek reklámokra vonatkozó szabályok, törvények voltak. Egyre több kritériumot találtam, amik főként a tartalmi és formai követelményre vonatkoztak ennek ellenére meglepődve tapasztaltam, hogy ennek ellenére is mennyiszer adnak le különböző fajta reklámokat egy nap a kiskorú gyerekeknek szóló csatornákon. Ezt a dolgozatomban a későbbiekben kicsit hosszasabban ki is fejtem. A továbbiakban arról is szó lesz, hogy Magyarországon jelenleg milyen gyermekekhez kapcsolódó reklámtörvények vannak életben. Ebben a részben megfogom említeni, hogy a törvény, mely kifejezéseit mire, illetve kikre használja. Ezen felül szó lesz arról is, hogy a szülők, hogyan tudják megakadályozni a média befolyásoló erejét a gyermekekkel szemben és hogyan taníthatják meg gyermeküknek a tudatosabb tévé nézést, mely hatással lesz a felnőtt korukra. Ez azért is fontos, mert a mostani generáció szocializációjára is hatással van szemben azokkal, akik a tévé megjelenése előtt voltak kiskorúak, hiszen a médiában leginkább sztereotípiák vannak, illetve úgy mond álomvilág található meg, aminek következtében sajnos ezeknek a gyermekeknek kevesebb önbizalmuk lesz és nemi identitás zavart is okozhat. Szakirodalmi áttekintésemben szót ejtek a televíziós reklámokra és a telefonos hirdetésekre is, hogy ott milyen jellegű reklámokkal találkozhatnak a gyerekek és azoknak milyen káros hatásuk  lehetnek rájuk nézve. Ezt a két hirdetést fajtát, azért bontottam szét két részre, mert míg a tévén keresztül átlagosan 25-30 másodperces reklámokról beszélünk, melyek főként játékokat vagy élelmiszereket reklámoznak, addig a telefonos hirdetések többsége 10-15 másodperces, de természetesen itt is előfordul, hogy hosszabb egy-egy reklám. Mindezek után következik a primer kutatás, amely azt jelenti, hogy saját magam végeztem el a kutatást és nem egy már meglévőnek az adatait használtam fel. Azért választottam ezt marketingkutatást, mivel az ebben a témában talált kutatásokat elavultnak találtam, illetve nem tartalmaztak olyan kérdéseket, amelyekre szükségem lett volna témám megértésében. Első sorban egy kisebb kutatásról ejtek szót, melyet úgy készítettem, hogy 2-3 óráig néztem egy médiaszolgáltató csatornát, akik gyerekeknek szóló tartalmakat adtak le és számoltam, hogy mennyi reklámot és milyen hosszú, illetve jellegű hirdetéseket adnak le a kiskorúaknak. Ez a kutatási módszer úgy jutott eszembe, hogy olvastam egy hasonló felmérésről melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság készített. Ezt a kutatást igazán érdekesnek találtam. Ez után egy kérdőíves kutatás eredményeit fogom vizsgálni, melyeket online töltöttek ki szülők, akiknek kiskorú gyermeke vagy gyermekeik vannak. Ez számomra annyira nem volt izgalmas, mivel közvetlenül az emberekkel nem beszéltem, azonban már az elemzését élvezettel és érdeklődéssel csináltam, mert érdekelt, hogy az az eredmény jön ki összességében, amire én számítottam. Végül, de nem utolsó sorban javaslatokat teszek arra, hogy hogyan lehetne tenni az ellen, hogy a védtelen kiskorúakat ebben a felgyorsult világban. Majd összefogom foglalni a szakirodalmi áttekintésből és a kutatásból szerzett információkat, illetve összehasonlítom, hogy mennyire életszerűek azok a helyzetek, melyeket a szakemberek részleteztek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Oravecz Titanilla Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gyerekek, kérdőíves felmérés, média, mobilmarketing, okos eszköz, reklám
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 08:35
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 08:35
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/35845

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet