Háztartási gépek értékesítése napjainkban

Bakos Evelin (2021) Háztartási gépek értékesítése napjainkban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (691kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatomban először bemutattam a háztartási gépek kialakulását, fejlődését. Érdekes volt látni, hogy sokszor 200 évet is igénybe vett, mire a 20-21. században az ugrásszerűen fejlődő technológiának köszönhetően egy-egy gép a mai mércével mérve is igazán forgalomba kerüljön, és a mindennapok részévé váljon. Utána jártam, hogy milyen módokon lehet a háztartási gépeket csoportosítani. Mivel a technológia fejlődés következtében a háztartási gépeknek elképesztően sok fajtája és típusa jött létre, a csoportosításuk is meglehetősen sokféle szempontból lehetséges. Ezek után megvizsgáltam, a KSH adatait, hogy hogyan változott a háztartási gépek forgalma Magyarországon az elmúlt 14 évben. Megnéztem, hogy mi lehetett az oka az eladások számában történt csökkenésnek majd növekedésnek. Arra jutottam, hogy a háztartási gépekre mindig volt és lesz is igény, hiszen ezek a gépek a mindennapjainkat könnyítik meg nagyon nagymértékben, ami nagyon is lényeges a mai felgyorsult világban. Véleményem szerint a háztartási gépek eladásának mértékét legnagyobb részben a fennálló gazdasági helyzet befolyásolja. Vagyis az, hogy az embereknek mennyi pénzük van. A 2008-os gazdasági válság alatt, amikor nagyon sok munkahely megszűnt és a bérek nem emelkedtek, folyamatosan csökkent az eladások mértéke. A válság hitelválságot is eredményezett, melynek következtében az eladások tovább csökkentek – ez 2009-ben jutott el a mélypontra. A válságon túljutva a forgalom ismét elkezdett növekedni. Itt szerepet játszott az is, hogy az embereknek a munkaerő-piac helyreállása következtében több pénzük lett, illetve nagymértékben az is, hogy a családokat támogató kedvezményes hiteleknek köszönhetően az emberek többet tudtak költeni a szükséges háztartási gépekre. Tehát a háztartási gépek forgalma jó részt nem az igényektől függ (mivel úgy tűnik, igény mindig van a vásárlásra), hanem attól, hogy mekkora anyagi keret áll rendelkezésre. A háztartási gépek piaci igényeit megvizsgálva láthattuk, mely tényezők vannak befolyással a fogyasztók vásárlási szokásaira, és melyek azok a fogyasztói igények, amiket figyelembe kell venni egy új termék kialakítása, tervezése, forgalomba kerülése előtt, valamint mely funkciókkal rendelkező készülékeket preferálnak a leginkább a vevők. Ezen a területen mindenképpen egy tudatosabb vásárlói hozzáállás figyelhető meg. Az emberek előnyben részesítik az energiatakarékosabb, környezetbarát termékeket. Ezt a saját pénztárcájukon is érezhetik, hiszen kevesebb energiafogyasztással az áramköltségek is csökkennek a háztartásokban. Másrészt megnövekedett az igény a kicsit speciálisabb dizájnnal, egyedi színnel rendelkező gépek iránt. Mivel ezek többnyire drágább termékek, általában a jobb keresettel rendelkező emberek engedhetik meg maguknak. Megvizsgáltuk azt is, hogy a cégek hogyan próbálják befolyásolni a potenciális vevőket akciókkal, kihagyhatatlannak tűnő ”egyszeri” ajánlatokkal, kuponokkal, ingyenes szállítással, kiegészítő szolgáltatásokkal. Láthattuk azt is, hogy az e-kereskedelem milyen fontos szerepet játszik most már az emberek életében. Azok a cégek, akik online is jelen vannak, jóval nagyobb forgalmat tudnak lebonyolítani azokhoz képest, ahol csak személyesen lehet vásárolni. Mivel a munkám során a Whirlpool termékeket kellett promótálnom, bemutattam a Whirlpool Corporation vállalatot, a cég létrejöttét (amely az 1910-es évekig nyúlik vissza) és fejlődését, valamint a Whirlpool márka kialakulását. Egy rendkívül sikeres, szinte az egész világon jelen levő, rendkívül széles termékskálával rendelkező vállalatról beszélhetünk. A cég sikeréhez sok tényező hozzájárult, ezek közül az egyik legfontosabb a használt marketingstratégia, amely a 4P marketing mix teljes körű felhasználását jelentette és jelenti napjainkban is.. A fenti termékek promótálása az egyik Media Markt üzletben történt, ezért bemutattam a Media Markt megszületését, fejlődését, magyarországi megjelenését és terjeszkedését. Megnéztük a Media Markt decentralizált szervezeti struktúrára vonatkozó stratégiáját is. Amint láthatjuk, ez határozottan eredményes tud lenni, és véleményem szerint ez annak (is) köszönhető, hogy a vezetőket érdekeltté teszik a jó eredmények elérésében. Másik hatékony eszköz az agresszív reklámpolitika, melynek köszönhetően a cég nagyon nagy befolyást tud gyakorolni a vásárlókra és így a forgalom növekedésére. A Media Markt integrált értékesítési formát követ, melyet többcsatornás kereskedelemnek is nevezhetünk. Nem csak az üzletekben lehet óriási termékkínálatból választani - ami nagyon vonzó tud lenni, hiszen egy helyen szinte mindent megkap az ember -, hanem az online értékesítési csatornákat is felhasználja a vállalat, a mely által a vevők számára kényelmesebbé teszi a vásárlást. Végezetül, az értékesítési területen megszerzett szakmai tapasztalatomat írtam le részletesen. Megemlítettem itt is a 4P és a 7P elvét. Ismertettem a promótereket közvetítő cégek tevékenységét, valamint a területi képviselők és promóterek feladatai. Részleteztem, hogy melyek azok a tényezők, amelyek által a promóter sikeres munkát tud végezni, így elősegítve a cég sikerességét, nagyobb forgalmát is. Bemutattam a direkt marketing fogalmát és szerepét az értékesítésben. Örülök, hogy munkám által személyesen is megtapasztalhattam, hogy milyen a kiskereskedelemben dolgozni, és hogyan működik a vásárlókkal a jó marketingkommunikáció. Megtapasztaltam azt is, hogy a szakmai tudásnak mekkora jelentősége van egy értékesítési területen és milyen fontos hitelesen átadni azt. Bízom benne, hogy mindezeket a jövőbeni munkáim során hasznosítani, és továbbfejleszteni tudom.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kopcsay László
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: direkt marketing, értékesítés, értékesítési csatorna, marketingcsatorna, marketingkommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 08:33
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 08:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet