Az üzleti kockázat kezelése egy étrendkiegészítőket forgalmazó vállalat gyakorlatában

Csurgai Zita (2015) Az üzleti kockázat kezelése egy étrendkiegészítőket forgalmazó vállalat gyakorlatában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of CsurgaiZita_SZTK_Nemztkzbeszerzes.pdf] PDF
CsurgaiZita_SZTK_Nemztkzbeszerzes.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (2MB)
[thumbnail of BELSŐ_BORITÓ.pdf] PDF
BELSŐ_BORITÓ.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (190kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat témája az amerikai Herbalife magyar leányvállalata üzleti működésének lehetséges kockázatai, a kockázatok és következményeinek elemzése, a kockázatok kezelése. A témaválasztás személyes indíttatása, hogy a vállalatnál értékesítéstámogató, és sales stratégia területen dolgozom, feladatom a termékforgalmazókkal való kapcsolattartás, munkájuk segítése, rendszeres képzésük, és az éves értékesítési stratégia felállítása. A termékforgalmazók függetlenek, nem munkavállalói a vállalatnak, így a motiválásuk, számonkérésük, az etikus és jogkövetőüzleti magatartásuk ellenőrzése igen nagy kihívásokat jelent. Az üzleti élet szinte minden tevékenysége bizonyos fokú kockázatokat rejt magában. A Herbalife üzlethelyiségen kívüli, közvetlen értékesítési csatornán keresztül forgalmazza termékeit, ezért a cég eredményessége nagy mértékben függ a termékforgalmazóinak teljesítményén. Az üzleti eredményességen felül kiemelkedő fontosságú az iparágat szabályozó szigorú törvények betartása, a korrekt üzleti működés, az értékesítés etikai színvonalának fenntartása. Ezen tényezők nem teljesülése igen fontos kockázati tényező, a kockázatkezelés az erőforrásokat jelentősen igényvevevő tevékenység. Dolgozatomban a kockázat fogalmának, illetve a kockázatkezelés lehetséges módjainak általános áttekintése után bemutatom a dolgozat tárgyát képező vállalatot, üzleti céljait, jogi környezetét, részletesen elemezve a termékstruktúrát, és az értékesítési csatornát. A csatorna speciális volta miatt szemléltető ábrákat, belső forrásokat felhasználva szemléltető anyagokat teszek közzé. A piaci környezet, amiben a Herbalife érvényesülni kíván, sok versenytársat vonz, ezért kitekintek a versenytársak működésére, és megnevezem, hogy a működésüknek melyik eleme jelenti a legnagyobb fenyegetést a Herbalife számára. Részletezem a Herbalife-ra specifikusan vonatkozó kockázatokat, és elemzem a lehetséges következményeiket. Forrásként a rendkívül gazdag belső vállalati anyagokat, internetes szakcikkeket és jogszabályokat használok fel, részletesen feldolgozva a vállalat vonatkozásában. A legnagyobb kockázatot a Herbalife működésében a jogi környezet változásainak való nem, vagy nem teljes megfelelés kockázata, az emberi tényezőkből -például a cégtől történő tömeges elvándorlásból - fakadó kockázat, valamint a versenytársaktól, vagy egyéb ellenérdekelt felektől származó, a cég hírnevét rontó támadások kockázata jelenti. A cég rossz médiahíre egy tág értelemben vett kockázat. Az utóbbi években a termékek helyett a Herbalife működési modellje volt a hírnévtámadások kereszttüzében. A piramis-sémájű működés igaztalan vádja alól a vállalat hosszú hónapok alatt és drágán tudta tisztázni magát, a tőzsdei támadások pedig újra-és újra fellobbanhatnak. A törvényekből származó kötelezettségek vonatkozhatnak a termékekre és a működés egyes elemeire is, továbbá érinthetik magát a vállalatot, vagy csak a termékforgalmazókat. A terméket és annak gyártását, kiszerelését és csomagolását érintő törvények betartása, a törvényváltozások a vállalatot kötelezik elsősorban. A vállalati működés egyes elemeire vonatkozó szabályozásoknak való nem, vagy nem teljes megfelelés jelenti a jogi kockázatok másik csoportját. A legtöbb törvény ebben az esetben a termékforgalmazókat terheli, mert ők állnak kapcsolatban a fogyasztókkal, ők kezelik a panaszokat, bonyolítják az elállást, a visszafizetést. A működéssel, értékesítési tevékenységgel összefüggő kötelezettségek tanulmányozása a fogyasztóvédelem területére ad betekintést. A direkt értékesítés fogyasztóvédelmi szempontól új kihívásokat támasztott az iparág szereplői felé. Az új szabályok a távollévők közötti, üzleten kívüli szerződéskötésre és tájékoztatásra, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra, kiemelten a hatástulajdonításra vonatkoznak.A jogi környezet által támasztott kihívások jelentős kockázatot jelentenek a Herbalife számára. Az anyacég az amerikai jogkövető üzleti kultúrában működik, így a nemzetközi, kockázatok kezelését célzó anyagok nagy részére biztonsággal lehet támaszkodni. A Herbalife nagy figyelmet fordít a termékforgalmazóinak képzésére. Saját szerevezésű rendezvényeken előadások formájában, illetve webináriumok formájában felkészíti a forgalmazóit, hogy azok a kihívásoknak meg tudjanak felelni. A válllat tagja olyan nemzetközi szervezeteknek, mint például DSA – Direct Selling Association – amelyek a közvetlen értékesítés itánti bizalom építését, fenntartását tűzték ki céljuknak. A Herbalife Magyar leányvállalata a hazai DSA tagok közül élenjár abban, hogy a termékforgalmazóit fogyasztóvédelmi képzésben részesítse, ahol a legfrisebb szabályozások ismertetése mellett, vizuális anyagokkal segíti őket abban, hogy a mindennapi tevékenységükbe is beépüljön a jogkövető és etikus üzleti magatartás, a fogyasztói érdekeinek mindenek előtti előtérbe helyezése. A Herbalife számára a legfenyegetőbb vállalati kockázatok kezelésben ez a jövő.

Magyar cím

Az üzleti kockázat kezelése egy étrendkiegészítőket forgalmazó vállalat gyakorlatában

Angol cím

-

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Ügyletek és Logisztika Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi beszerzés és értékesítés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Csekő Katalin
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Kockázatkezelés, Fogyasztóvédelem, légiközlekedés, Hírnév menedzsment
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2016. Feb. 11. 13:44
Utolsó módosítás: 2016. Feb. 11. 13:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet