Szálláskereső weboldalak népszerűsége a magyar fiatalok körében

Tyukos Bianka (2021) Szálláskereső weboldalak népszerűsége a magyar fiatalok körében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szálláskereső weboldalak népszerűsége a magyar fiatalok körében.pdf] PDF
Szálláskereső weboldalak népszerűsége a magyar fiatalok körében.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Mindenki számára várva várt időszak az évben az, amikor nyaralni megy. A nyaralást azonban hosszú kutatómunka előzi meg. Szakdolgozatomban ennek a bizonyos kutatásnak egy szegmensét szeretném vizsgáltam, miszerint milyen szempontok szerint választják ki a fiatalok a szállásukat. Melyik weboldalon foglalnak szívesen? Apartman vagy szálloda? Esetleg kemping? Maga az apartmanozás, a magánlakásokon történő vendégfogadás évszázadok óta ismert gyakorlat. Ez „Zimmer Frei”-ként került be a köztudatba itthon. Emiatt vizsgálni szeretném, hogy minek köszönheti töretlen sikerét a magánszálláshely szolgáltatások („apartmanozás”)? Az Airbnb-nek milyen hatása van a szállodaiparra a Balatonon és környékén? Mivel jómagam siófoki lakos vagyok, ezért engem különösképp foglalkoztat a balatoni turizmus. A családom már a 80’-as, 90’-as években foglalkozott szálláshely- szolgáltatással. Azóta természetesen minden megváltozott. Akkoriban, még levelezés útján történtek a foglalások, szájról-szájra terjedt, hogy ki is foglalkozik „apartmanozással”.  Az internet hatására felgyorsult a világ, szinte már minden a „neten” történik. 3 évvel ezelőtt úgy éreztem, szeretném újrakezdeni a családi hagyományt, ami gyermekkoromban véget ért szüleim részéről. Siófok, a nyár fővárosának a központjában van egy fiatalos, takaros kis lakásunk. Feltettem az egyik internetes szálláskereső weboldalra, ahol nagyon hamar érkeztek a foglalások. Ez már minden nyáron az életem szerves részét képezi. Emiatt évről- évre egyre több fiatallal kerülök kapcsolatba szálláskiadással kapcsolatban. Mindig érdekelt, mi a motivációjuk a nyaralásaik során, miért épp az adott oldalon foglalnak, hogy minek köszönheti népszerűségét az „apartmanozás”. Mivel már tavasszal tudtam a szakdolgozatom témáját, ezért nyáron csináltam egy mini- kutatást a vendégeim körében, hogy mely szálláskereső weboldalt használják szívesen és miért. Ezzel csupán az internetes kérdőívet szeretném kiegészíteni, színesebbé tenni. Ezen kívül szakdolgozatom primer kutatását egy internetes kérdőív képezte. E kérdőív kitöltésére kértem meg barátaimat, ismerőseimet, hogy átfogó képet kapjak a közkedvelt szálláskereső weboldalakról, utazási szokásokról. Mindemellett a primer kutatást egy rövid interjúval szeretném kiegészíteni. Guzslován Tündével, a siófoki Hotel Magister **** tulajdonosával készítettem. A 2020-as nyári szezonról beszélgettünk, továbbá véleményét kérdeztem az Airbnb-ről illetve magáról az „apartmanozásról”. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az idei, 2020-as év más volt minden tekintetben. A koronavírus sokáig nagyon távolinak tűnt. Ám tavasszal hirtelen itt volt, és felbolygatta az emberek mindennapjait. A kormánynak szigorú döntéseket kellett hoznia a vírus megfékezése érdekében. Ezek a döntések hatással voltak az idei turizmusra, és a jövőre is. Szakdolgozatom végén szeretnék kitérni a koronavírusra és annak hatására is. Magyarország turizmusa az elmúlt években dinamikusan fejlődött. Ez alátámasztja az iparág prosperálását, és méltón nevezhető a gazdaság hajtómotorjának. A 2017-es Turizmusfejlesztési Stratégia keretein belül mutatták be a turizmus jövőképét és az MTÜ terveit egészen 2030-ig bezárólag. A stratégia célja, hogy a jelenlegi 13%-ról 16%-ra növekedjen a turizmus hozzájárulása a GDP-hez közvetlen, és közvetett módon egyaránt. E stratégiát a kormány is támogatja, több, mint 800 milliárd forinttal. Magyarországon kiemelkedőnek számít a balatoni régió a turizmus szempontjátból. Évente az összes vendégéjszakáknak a 20%-át tudhatja magáénak a kiemelt térség. A legfontosabb motiváció a térségbe érkezőknek a pihenés, szórakozás és a sport. Ezekre kell nagyobb hangsúlyt fektetnie a környező városok vezetésének. A 2014-2030 közötti időszakra kiadott fejlesztési program 2020 májusában került átvizsgálásra. Somogy megyébe több, mint 19 milliárd forintnyi támogatás áramlott, ennek jelentős részét a Balaton parti városok kapták meg. A fejlesztések során prioritást jelent az exkluzivitás, és a túlfogyasztást nem generáló fejlesztések. Sokszor hallhatjuk, hogy Siófok a nyár fővárosa. Ez valóban így is van, hiszen már egészen az 1950-es évektől várja a turistákat a város. Nyáron a város lakossága a többszörösére nő. A vendégéjszakák száma évről évre nő, 2019-ben a növekedés ugyan minimális 0,8% volt. Siófok számos programmal csábítja a vendégeket a városba. Cél, hogy ne csak a nyári hónapokban legyen „zsúfolt” a város, hanem éven át.  Siófok 2019-ben immáron második alkalommal nyerte le a Marketing Fővárosa címet. Az internet térhódítása a szállásfoglalásra is jelentős hatással volt. Napjainkban általában 3 weboldal közül választanak a fiatalok: Booking, Airbnb, Szállás.hu. Fontos a szálláskereső platformok esetében, hogy kiemelt figyelmet fordítsanak a vendégek védelmére. A felsorolt oldalak közül az Airbnb a sharing economy vállalatok közé sorolható. Ez egy olyan gazdasági jelenség, mely az információs technológiák elterjedésén alapul. E vállalatok alapköve az értékelő rendszeren alapul. Értékelve vannak mind a szállásadók, mind a vendégek egyaránt.   A P2P elven működő szálláshelyekről korlátozottan állnak rendelkezésünkre statisztikai adatok, ebből adódóan nehéz meghatározni annak a mértékét, hogy pontosan mennyire befolyásolja negatívan a szállodaipart, vagy a gazdaságot. A kormány által indítványozott törvényt, miszerint az önkormányzatok kezében van a döntés, hogy milyen mértékben kívánják szigorítani a rövidtávú lakáskiadást, 2020.júliusában elfogadták. Ezzel az ingatlanpiac kifehérítése a cél, próbálják kizárni a feketén működő Airbnb szolgáltatókat. Amennyiben az önkormányzatok nem határozzák meg a maximális napok számát, úgy egész évben lehet szolgáltatást nyújtani. Összeségében kijelenthetjük, hogy a Balatoni kiemelt térség egyik húzó ágazata a turizmus. Ebből adódóan, fontos ennek folyamatos fejlesztése, annak érdekében, hogy feltudja venni a versenyt a konkurens országokkal. Elsődleges célként a szezonalitás legyőzését kell kitűzni a Balatonnál. Fontos, hogy ne csak nyáron legyen népszerű a turisták körében, hanem éven át.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kopcsay László
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK
Magyar Botond
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Airbnb, Booking, kereskedelmi szálláshelyek, koronavírus, magánszálláshely, Szállás.hu, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 08:11
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet