Kategóriamenedzsment a hazai FMCG piacon és a kategóriavezető márkák hatása az impulzusvásárlásokra

Turner Hanna Kornélia (2021) Kategóriamenedzsment a hazai FMCG piacon és a kategóriavezető márkák hatása az impulzusvásárlásokra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Turner Hanna Kornélia-WGRQ2X.pdf] PDF
Turner Hanna Kornélia-WGRQ2X.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának a kategóriamenedzsment és a kategóriavezető márkák vizsgálatát választottam az FMCG (nem tartós fogyasztási cikkek) piacon. Azért esett választásom erre a témakörre, mert az utolsó tanulmányi félévem során, egy beadandó feladat kapcsán, sokat foglalkoztam az eladáshelyi marketinggel, amit nagyon érdekesnek, illetve érdemesnek találtam a további kutatásra. Az a véleményem, hogy mindig fontos az adott piacon, jelen esetben az FMCG piacon, jelenlévő cégeknek megismerniük a fogyasztók igényeit, az aktuális vásárlási szokásaikat, hiszen ezek által tudják alakítani az eladáshelyi marketing megjelenéseiket, így tudnak magasabb számú vásárlást elérni, vagy akár impulzusvásárlásokat generálni. Éppen ezért dolgozatom célja, hogy megvizsgáljam az in-store marketing, azon belül is a kategóriamenedzsment és a kategóriavezető márkák hatását az impulzusvásárlásokra a magyarországi FMCG piacon. Szekunder kutatásom során először ismertetem az FMCG termékek fogalmát, és bemutatom a magyarországi piacot, jellemzőit, tendenciáit, illetve lehetséges jövőbeli alakulását. A következőkben a vásárláshelyi kommunikáció fogalmát és jellemzőit mutatom be részletesen, kitérve az eszközeire, valamint megoldásaira, illetve a jövőbeli megoldások és tendenciák kérdésére. Ezek után rátérek a fő témakörre, a kategóriamenedzsmentre. Elsőként kifejtem a fogalmát, illetve a lépéseit, hogy milyen előnyökkel jár az alkalmazása, valamint foglalkozom a kategóriavezető márkákkal. A szekunder kutatás zárásaként pedig az impulzusvásárlás fogalmát és különböző okait ismertetem. Primer kutatásom során mind kvalitatív, mind pedig kvantitatív kutatási módszert is alkalmazok, szakértői és fogyasztói oldalról is megvizsgálva és bemutatva az általam kutatott területet. Elsőként 3 szakértői mélyinterjút készítek, melyek során főként a piac működéséről és a kategóriamenedzsment gyakorlati működéséről teszek fel kérdéseket. Célom, hogy jobban megértsem, pontosan milyen előnyökkel jár a felek számára a kategóriamenedzsment alkalmazása, hogy miért hívunk egy márkát kategóriavezetőnek és hogyan válhat azzá, milyen előnyöket élvezhet ezután az adott márka. A fogyasztók vásárlási szokásainak megismeréséhez online kérdőíves megkérdezést alkalmazok azzal a céllal, hogy egy átfogó képet kapjak a jellemző szokásokról, és arról, hogy mennyire befolyásolják a kategóriamenedzsment, illetve a kategóriavezető márkák megjelenései az impulzusvásárlások gyakoriságát. Célcsoportnak a 18 és 49 év közötti fogyasztókat jelöltem ki. Előzetesen felállított hipotéziseim a következők: 1.         A fiatalabb korosztály (18-29 év) hajlamosabb az impulzusvásárlásra. 2.         Az eladáshelyi marketing megjelenések nagyban befolyásolják a fogyasztók döntését, sok esetben vezetnek impulzusvásárláshoz. 3.         A kategóriavezető márkák esetén sokkal valószínűbb az impulzusvásárlás. A kutatások során kiderült, hogy a hipotéziseim helytállók. A szekunder és primer kutatás alapján megfogalmazott javaslataimat csoportosítottam, így elsőként a kereskedőknek tett javaslatokat ismertetem. Ezek közül a legfontosabbak a hosszú távú együttműködés kialakítása a beszállítókkal, illetve a fogyasztói trendek nyomon követése. A kategóriavezető, valamint a nem kategóriavezető márkáknak egyaránt lehetséges eladáshelyi marketing megjelenéseket javasoltam, amelyekkel impulzusvásárlást tudnak generálni, például a fogyasztók bevonását a termék csomagolásának fejlesztésébe digitális tábla segítségével, valamint a kóstoltatással egybekötött nyereményjáték alkalmazását.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Harsányi Dávid
Belső
főiskolai docens; Marketing Tanszék; KKK
Molnár Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: FMCG piac, impulzusvásárlás, kategória menedzsment, kategóriavezető márkák, marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 08:10
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet