Online vásárlási szokások és a legfontosabb tényezők szolgáltatás választásakor

Tukacs Klára Mária (2021) Online vásárlási szokások és a legfontosabb tényezők szolgáltatás választásakor. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Tukacs Klára Mária- szakdolgozat .pdf]
Előnézet
PDF
Tukacs Klára Mária- szakdolgozat .pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of nyilatkozat szakdolgozat státuszárol.pdf] PDF
nyilatkozat szakdolgozat státuszárol.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (606kB)
[thumbnail of szerzői nyilatkozat.pdf] PDF
szerzői nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (242kB)

Absztrakt (kivonat)

Szinopszis Szakdolgozatom fő kutatási témája az online vásárlási szokások voltak, valamint hogy mik azok a tényezők, ami alapján a fogyasztó meghozza a döntéseit. Arra kerestem választ, hogy mik azok a tényezők, amik a legjobban befolyásolják vásárlásainkat, valamint, hogy mennyire bizalmatlanok vagy éppen bizakodók az emberek a webáruházakkal kapcsolatban. Első lépésként primer kutatást végeztem, ahol sok érdekes dolgot olvashattam a témával kapcsolatban, miszerint Magyarország még eléggé le van  maradva más Európái országokhoz képest az online térben való kereskedésben, de ez annak is az oka, hogy hazánkba elég későn lépett be az e-kereskedelem. Az e-kereskedelemnek több főbb jellemzői is vannak, ide sorolható az univerzális kereskedelem, ennek a jelentése, az, hogy online sokkal könnyebb áthidalni a kultúrákon, nincsenek határok, sokkal jobban kinyílik a világ az online térben számunkra. Második jellemzője, az általános irányelvek, ami abból a szempontból előnyt jelent a vállalkozásoknak és a kereskedőknek, hogy mindenkinek ugyanazok az irányelvek állnak a rendelkezésükre és végül a testre szabás a harmadik jellemző. A testre szabás, azt takarja, hogy a fogyasztók a saját igényeik alapján állíthatják be a keresési lehetőségeket, így csak azok lesznek megjelenítve, ami számára érdekes, ami a személyéhez illeszkedik, így még inkább meggyorsítva a vásárlási folyamatot. A mai rohanó világban, a legtöbben már azért vásárolnak online, mivel ez sokkal egyszerűbb és gyorsabb. Nem kell elmenni üzletekbe, nem kell sorba állni, hanem csak akár otthonról, a kanapéról gyorsan elintézzük a bevásárlást. A fogyasztói döntéselemzés, a marketing egyik legérdekesebb és legösszetettebb ágazata, hiszen nagyon nehéz megmondani, hogy a fogyasztót mi befolyásolta, mi alapján dönti el, hogy mire van szüksége. A fogyasztói döntéseket elsősorban a személyiség típusa, az eddigi tapasztalatok, az őt ért marketinghatások valamint a fogyasztót jellemző szocio-demográfiai paraméterek (nem, életkor, lakóhely, iskolai végzettség, családi állapot, foglalkozás/beosztás) befolyásolják. Dolgozatomat szekunder kutatással folytattam, amit egy online kérőíves formában tettem meg. A kérdőívemet 100-an töltötték ki, többségükben női kitöltő volt. Három hipotézist állítottam fel a kutatásom megkezdése előtt ezek az alábbiak: H1: Szívesebben próbálják ki a fogyasztók azokat az online termékeket, amiket valamilyen influencer is reklámoz. elutasít H2: Szívesebben vásárolnak hazai webáruházakból, mint külföldről, jobban megbíznak bennük és biztosabbnak vélik a kézbesítést is. elfogad H3: A fogyasztók bizalmatlanok az online kereskedelem iránt, ezért nem részesítik előnybe az e-kereskedelmet. elfogad   Ezen a táblázaton jól láthatóak a kérdőívem főbb kérdései, és hogy a kitöltések után elfogadásra, vagy elvetésre kerültek. Ami számomra meglepetésként ért, hogy a vásárlók nem választják szívesebben azokat a webáruházakat, amiket egy influencer is reklámoz, ennek az oka az is lehet, hogy már szinte mindenhonnan ezeket a hirdetéseket látjuk és egy-egy influencer már annyi mindent bemutat, hogy már hiteltelenné válnak, és nem tudnak bennük megbízni. Tehát az első hipotézisemet elvetettem. A második hipotézisemet elfogadtam, miszerint szívesebben vásárolnak a hazai webáruházakból, mint  külföldről, jobban megbíznak bennük és biztosabbnak vélik a kézbesítést. Erről a legtöbb válaszadó így vélekedett, a legtöbben még akkor is inkább a hazait választják, ha az drágább. A harmadik hipotézisem szintén elfogadásra került, mivel a fogyasztók még mindig bizalmatlanok az online kereskedelemmel szemben, ezért nem részesítik előnybe az e-kereskedelmet. Akár mennyire is kényelmesebbnek és gyorsabb megoldásnak találják, még inkább a bolti vásárlást részesítik előnybe, hiszen azt sokkal jobban megbízhatóbbnak ítélik. Ugyanakkor arra a kérdésre, hogy vajon az e-kereskedelem átveheti az uralmat a piacon, leginkább azt a választ kaptam, hogy igen átveheti. Ebből arra következtettem, hogy megvan bennük a hajlam és a nyitottság, hogy bízzanak a webáruházakba csak ez még nem egy annyira elterjedt megoldás hazánkban, de szerintem is egyre inkább abba az irányba halad, hogy egyre többen vásárolnak online és előbb utóbb többen lesznek, mint az offline vásárlók.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szánthó Zsuzsanna
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK
Vántus Lilla
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, fogyasztói igények, online értékesítés, webáruház
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 06:28
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:47
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/35683

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet