FinTech - felforgató vagy fenntartó innováció

Varga Katalin (2021) FinTech - felforgató vagy fenntartó innováció. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Varga Katalin_POUR7Q.pdf] PDF
Varga Katalin_POUR7Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Abban az esetben is, ha nem rendelkezünk megfelelő, naprakész információval a körülöttünk zajló pénzügyi eseményekről, akkor is észlelhetjük, hogy az utóbbi közel egy évtizedben milyen hatalmas és visszafordíthatatlan változások következtek be pénzügyeinkben. Míg évekkel ezelőtt a lakosság előnyben részesítette az olyan banki termékeket, például értékpapírokat, amelyeket fizikailag birtokolhatott, mára több száz olyan, pénzügyi szolgáltatást vehet igénybe akár percek alatt, amely megértése szakképesítés nélkül szinte lehetetlen. Napjainkra a pénzügyi kultúrán túl a lakosság „bankolási” szokásai is átalakultak. Korábban az emberek hajlandóak voltak akár órákat várakozni bankintézetükben, hogy elintézzék ügyeiket, pénzt vegyenek fel, vagy pénzt utaljanak át. Manapság azonban a fogyasztók ideje rendkívül felértékelődött, senkinek sincs már ideje arra, hogy hosszú órákon át várakozzon, sőt ma már az is kellemetlenséget jelent, ha karbantartás miatt nem érhető el egy funkció a mobil applikációban. Napjaink fogyasztóinak az a természetes, ha pár másodpercen belül célba ér az utalás és bármely banki szolgáltatást bármikor, bárhonnan elérhetnek kedvező áron. A bankintézetek azonban monopol helyzetük következtében nem helyeztek hangsúlyt a szolgáltatást igénybe vevők új szükségleteikre nem reagáltak, nem követték azok változásait. A később bekövetkezett 2008-as gazdasági világválságot követően a helyreállítás munkálatai következtek. Így, az ezt követő időszakban nem maradt szabad kapacitásuk azon dolgozni, hogy előkészítsék rendszerüket az új szolgáltatásokra. Azok a vállalatok azonban, amelyek rendelkeztek elegendő mennyiségű tőkével, valamint a startup-ok időben reagáltak a piaci trendek változásaira. Így jelentek meg a pénzügyi szektorban a FinTech cégek. A digitalizáció napjainkban egy olyan jelenség, amely minden területet behálóz, a minden napjaink részévé vált. Témaválasztásom aktualitását alátámasztja továbbá, hogy a FinTech egy rendkívül dinamikusan fejlődő ágazat. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a FinTech vállalatokba történő befektések értéke 2019-re a 2014-es adatokhoz képest majdnem a triplájára nőtt. A FinTech nyújtotta digitalizációs innovációk elterjedése, amelyet elősegített az internet- és okostelefonhasználat széleskörű elterjedése, a világon radikális változásokat eredményez többek között a pénzügyi rendszerben, valamint a bankrendszer működésében, illetve annak versenyképességében. Az innovátorok megjelenésével számos új technológia jelent meg a piacon, mely a hagyományos pénzügyi intézmények működését olcsóbbá teszi, továbbá javítja az ügyfélélményt. Ezzel egyidejűleg nagy fejtörést is okoz a bankszektor szakemberinek. A legfőbb újítások a fizetési szolgáltatások terén jelentek és jelennek meg, melyek teljesen átalakíthatják a jelenlegi üzleti modelleket és számottevő kihívást is jelent az inkumbens intézmények számára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, bigtech, digitalizáció, elektronikus banki szolgáltatások, fintech, innováció, pénzügyek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 06:28
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet