Szabó Dorottya (2021) A koronavírus hatása egy termék értékláncára a Robert Bosch Elektronika Kft-nél. Külkereskedelmi Kar.
PDF
SzabóDorottyaUFLY5QSzakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2120. Január 01.. Download (1MB) |
|
PDF
nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-UFLY5Q.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (84kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozati témám kiválasztását leginkább a Robert Bosch Elektronika Kft és a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar közötti duális képzés adta lehetőségek indokolják. Ebben az oktatási formában az egyetemi szemináriumon hallottakat személyesen is megtapasztalhattam és megérthettem a vállalatnál. A szakmai gyakorlatom is a gyárban töltöttem, a LOP13 passzív elektronikai eszközök beszerzésével foglalkozó csoportjában. Már 2019 nyara óta dolgozom gyakornokként a csapatban, ez idő alatt lehetőségem nyílt bele látni az alapanyagok beszerzésére és az esetleges problémák megoldására. A mindennapi életben a beszerzési folyamat egy nagyon érdekes és összetett folyamat, és hiába a sok automatizált technikai segítség. Mindig adódik valamilyen különleges és nem várható gond, amit orvosolni kell. A 2020-as év nem kímélte a világot, a Covid19 járvány súlyos nehézségeket okozott, többek között a vállalatnak is. Ezért szeretném bemutatni összehasonlító elemzés formájában azt, hogy milyen egy átlagos beszerzési és a koronavírusos időszak. A szakdolgozatom első részében fontosnak tartom, hogy átfogó képet alkossak a téma elméleti hátteréről. Ismeretem a szakdolgozatomhoz leginkább kapcsolódó fogalmakat, melyek nem mások mint, a logisztika, az ellátási lánc, a lean menedzsment, az értéklánc, illetve az értékteremtő folyamatok közötti kapcsolatok. Továbbá a legjelentősebb terület a beszerzéshez kapcsolódik, ebben a részben bemutatom az általános fontosabb fogalmakat és beszerzési területeket és nem utolsó sorban a direkt beszerzést fogom mélyrehatóan ismertetni. Majd, az árueljuttatásának típusai közül a szárazföldit, a tengerit és a légit fogom részletesebben bemutatni, mivel ez a három lehetőség áll fenn az általam bemutatott beszállító és a vállalat között. Majd szeretném röviden bemutatni a Bosch Csoportot, ezen belül hatvani telephely szervezeti struktúráját és tevékenységét. Ezután a LOP13 osztály fő szakcsoportjait, ezen belül a passzív elektronikai csoportot, azt, hogy mi is a feladata egy beszerzőnek, illetve milyen alapanyagokat is szereznek be. A továbbiakban az egyik fő beszállító partnercéget fogom ismertetni, akivel lehetőségem nyílt a szakmai gyakorlatom során együtt dolgozni. A harmadik részben felvetem a kutatási kérdéseimet, amelyekre a továbbiakban válaszokat keresek a gyakorlati kutatás alapján. Először betekintést nyújtok a beszállítói tervező munkakörébe, vagyis, hogy milyen napi feladatai vannak. Ehhez kapcsolódóan bemutatom a legtöbbször használt SAP tranzakciókat és a további informatikai rendszereket, amelyeket mindennaposan használunk is. Ezután bemutatok egy terméket, annak teljes értékláncát a normál időszakban, majd a passzív elektronikai alapanyagokra rátérve a beszerzési folyamatát is. A továbbiakban a Covid19 koronavírus megjelenését és a Magyarország kormánya által hozott korlátozó rendelkezéseket, illetve a hatvani telephelyen bevezetett intézkedéseket fogom ismertetni. Ezek után a vészhelyzeti időszak adatait fogom elemezni, vagyis, hogy a vírus milyen hatással volt a termelésre és a beszerzési folyamatra, melyen az eltéréseit táblázatban fogom szemléltetni. A szakasz végén bemutatom azokat a lehetőségeket, amelyekkel elkerülhetjük a sorállást és a kiesést. A negyedik részben összefoglalom, milyen következtetéseket sikerült levonnom a korábbi szakaszok alapján, és megoldást keresni a kutatási kérdéseimre, melyek szerint arra szeretnék válaszokat kapni, hogy milyen hatással volt/van a koronavírus a termék értékláncára és hogyan lehetne elkerülni a vészhelyzet okozta problémákat úgy, hogy a lean alapelvekhez igazodjunk. Továbbá választ keresek arra a kérdésre is, hogy mennyire tér el a beszerzési folyamat az átlagos időszaktól a vírusnak köszönhetően. Illetve a beszállító képes lenne-e felkészülni egy ilyen helyzetben annak érdekében, hogy minden szükséges anyagot beszerezhetővé tegyen. Utolsó kutatási kérdésem arra vonatkozik, hogy mi történik abban az esetben, ha egy alapanyag egyáltalán nem beszerezhető. Tehát ebben a szakaszban szemléltetem a szakdolgozatom lényegét és értelmét. Kutatásom eredményeként szeretnék válaszokat kapni a feltett kérdéseimre, melyek remélhetőleg pozitív irányba vezetnek.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | anyagáramlás, anyagbeszerzés, koronavírus, logisztika, termelés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 22. 06:21 |
Utolsó módosítás: | 2022. Ápr. 02. 09:47 |
Actions (login required)
Tétel nézet |