A hazai erdők gazdasági és társadalmi jelentősége, kereskedelmi és marketing lehetőségek az erdőgazdálkodásban

Szabó Zsombor (2021) A hazai erdők gazdasági és társadalmi jelentősége, kereskedelmi és marketing lehetőségek az erdőgazdálkodásban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatban a hazai erdőgazdálkodásban rejlő – elsősorban gazdasági - lehetőségekkel foglalkozom, kiemelt szerepet kapnak az erdőhöz kapcsolódó szolgáltatások, illetve az erdőből származó termékek. A témaválasztásban a szektorhoz köthető viszonylag kevés tanulmány illetve a szakmai gyakorlat alatt szerzett tapasztalatok mellett személyes okok is motiváltak, az erdő mindig is közel állt hozzám és szerettem volna egy, az egész ágazatot vizsgáló dolgozatot létrehozni. Elsőként az Európai Unió és Magyarország jelenlegi álláspontját mutatom be, szót ejtve például az egyre bővülő támogatási lehetőségekről illetve a hosszú távú célokról az erdősítésekkel kapcsolatosan. Szóba kerül a vadgazdálkodás, illetve az ehhez szorosan kapcsolódó vadkárok is, valamint a hazai erdőgazdálkodás sajátosságai, előnyei és hátrányai is vizsgálat alá esnek. Foglalkozom továbbá az erdők társadalomra gyakorolt szerepével is. Az erdőhöz kapcsolódó szolgáltatások közül elsősorban a vadászattal foglalkozom, megvizsgálom a hazai helyzetet, a piac méretét, a vadászat turisztikai jelentőségét, illetve a vadászati marketinget is. A vadászaton kívül az erdei iskolák hálózatáról illetve az erdei kisvasutakról is értekezem, amely szolgáltatások elsősorban a fiatalabb generációkat célozzák és – ahogy az a dolgozatból kiderül – egyre nagyobb irántuk a kereslet. Az erdei termékek közül a nem fa erdei termékek (erdei melléktermékek) piacát és a hozzá kapcsolódó fogyasztói szokásokat veszem górcső alá, ahol a szegmensben rejlő kiaknázatlan lehetőségekre való rávilágítás a fő célom. A dolgozat legnagyobb részét a fatermékek vizsgálata teszi ki. Ennek oka, hogy évente 7-10 millió köbméter faanyagot termelnek ki a hazai erdőkből, így ez a szegmens messze a legjelentősebb az összes közül. Elsőként az ipari faként hasznosított faanyagról lesz szó, ahol a piac szereplőit, illetve a faanyag útját is tanulmányozom, illetve az egyes fafajok hasznosíthatóságát is megvizsgálom. Az eddig taglalt tartalmakhoz esősorban szekunder kutatási módszereket alkalmaztam. A hazai fapiac keresleti oldalán azonban a tűzifa 80 %-os arányt képvisel, így primer kutatásom alapjául a tűzifához kapcsolódó vásárlási szokások vizsgálatát választottam. A vizsgálatomat egy kvantitatív, nem reprezentatív kérdőíves kutatásra alapoztam. Fő irányvonalként a tűzifafogyasztás és a jövedelemszint közti összefüggéseket kutatom. Fontos terület volt még továbbá az emberek tájékozottságának felmérése a piacon alkalmazott mértékegységek tekintetében, valamint a tűzifához kapcsolódó marketingtevékenységet is kutatom. A dolgozatom végén a hipotéziseimet vizsgálom meg, amelyek közül egy az erdőgazdálkodással, kettő pedig a tűzifa vásárlással kapcsolatos, majd javaslattétel következik.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: ábraelemzés, erdőgazdálkodás, faipar, kereskedelem, marketing, vadászat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:52
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet