Sipos Enikő (2021) A kereskedőcégből kereskedő - és termelőcéggé válás dilemmái, lépései a HUNLAND Cégcsoportnál. Külkereskedelmi Kar.
PDF
A kereskedőcégből kereskedő - és termelőcéggé válás dilemmái, lépései a HUNLAND Cégcsoportnál.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 06.. Download (1MB) |
|
PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (210kB) |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkban a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások legfontosabb szempontja a vevői kereslet maximális kielégítése, a kialakított vevői kör hosszútávú megtartása, új vevői csoportok bevonzása a változó vevői igényekhez való gyors alkalmazkodás által. Az árbevétel és a vevők között párhuzam vonható, hiszen, ha csökken a vevői kör (feltételezve, hogy vevőnként a vásárolt mennyiség nem változik), akkor csökkenni fog az árbevétel is. Ennek alapján elmondható, a vásárló hogy központi szerepet tölt be a vállalkozás életében. A versenyképesség és a vevői kör megtartásának, valamint annak kibővítésének alapvető feltétele a vevői visszajelzések alapján történő fejlesztés, melyek segítik a vállalkozásokat, hogy a fejlődéssel jók, esetleg még jobbak legyenek. Szakdolgozatom témaválasztásának legfőbb oka, hogy a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán Nemzetközi gazdálkodás szakirányon elsajátított tanulmányaim során lehetőségem nyílt számos tantárgy keretében megismerkedni a vállalatok különféle kereskedelmi -, valamint külkereskedelmi tevékenységeivel, logisztikájával, melyet szerettem volna a gyakorlatban is megtapasztalni, a tanultakat alkalmazni, megvizsgálni és elemezni. Ebben volt nagy segítségemre a Hunland Cégcsoport, amely vállalkozás életútjának, a megalakulásától napjainkig történő bemutatása, fejlődésének elemzése kiséri végig dolgozatom. A témaválasztáskor még bizonytalan voltam benne, hogy az elméleti tudást vajon hogyan lehet majd a gyakorlatban alkalmazni, de végül szakdolgozatom elkészítésének során egy komplex kép körvonalazódott bennem a vállalkozás fejlesztésének folyamatáról és az elért célokról. Az elemzésekhez nélkülözhetetlen volt az elméleti tudásom alkalmazása is. Jelen tanulmány mindenképpen iránymutatás számomra, mely esetleg a jövőben hasznos lehet egy saját vállalkozás megalapításához. Szakdolgozatomban a Hunland Cégcsoport (HUNLAND) kereskedő cégből kereskedő- és termelő céggé válásának dilemmáit, lépéseit mutatom be, majd elemzem ezeket. Hogy miért pont ezt a vállalatot választottam? A kérdésre a válasz a kíváncsiságomban rejlik. Választásom azért esett a cégcsoportra, mert választ szerettem volna kapni arra a kérdésre, hogy a kezdetek kezdetén egy kis családi vállalkozásból elindulva hogyan, milyen eszközökkel tudott ekkora cégméretet, saját márkát, világpiaci részesedést, jelenlétet elérni a vállalat. Először 8 évvel ezelőtt ismerkedtem meg a céggel, Édesanyám által, aki a Hunland Trade Kft.-nél (Hunland Cégcsoport anyavállalata) helyezkedett el akkor. Fontos megjegyezni, hogy a Hunland Trade Kft. egy nemzetközi élőállat és hús importjára és exportjára specializálódott cég. Az állatok iránt érzett szeretet végig kísérte életem, ezért voltam nagyon boldog, amikor édesanyám a cégcsoport anyavállalatának székhelyén, Bugyin egy farmon kezdett dolgozni. Sokszor mesélt nekem a vállalatról, érdekes történeteket az állatokról, néhányszor meg is látogattuk a telepet, s akkoriban még nem gondoltam, hogy a későbbiekben ezt a céget szakdolgozatom témájául fogom választani. Egyetemi tanulmányaim befejeztével szakmai gyakorlatom helyéül a Hunland Trade Kft.-t választottam, lehetőséget keresve arra, hogy az évek során bennem összegyűlt kérdések megválaszolásra kerülhessenek. Szerencsésnek érzem magam, mert egyrészről a tanulmányaimhoz szorosan kapcsolódik a tevékenysége, másrészről biztos voltam benne, hogy még sok-sok érdekességet tapasztalhatok és tanulhatok meg a cégnél pályafutásom kezdetén. Szakmai gyakorlatom alatt körvonalazódott meg bennem a szakdolgozatom témaköre, egyre inkább szerettem volna részleteiben is tudni, illetve megérteni, megismerni azt az életutat, amely a napjainkban jól prosperáló cégcsoport kialakulásához vezetett. Ennek bemutatásához kifejtem a tevékenységi köre kiterjesztésének dilemmáit, problémáit, lépéseit, melynek érdekében az ott eltöltött szakmai gyakorlati időmet úgy alakítottuk ki a vezetőmmel, hogy a vállalaton belül több (szinte minden) osztály munkájában is aktívan részt vegyek, ezáltal belelátva a vállalat teljes működésébe. Bevallom rövidnek éreztem a gyakornokként eltöltött időt, sokkal több időre lett volna szükségem ahhoz, hogy a folyamatok nagyrészét részleteiben is lássam. Mégis úgy gondolom, hogy az osztályokon eltöltött idő nagyban hozzásegített ahhoz, hogy teljeskörűen meg tudjam vizsgálni a kereskedő cégből kereskedő - és termelő céggé válás lépéseit és megválaszolásra kerüljenek kérdéseim. Kutatásom fő fókusza, hogy feltérképezzem és megvizsgáljam a kereskedő cég kereskedő és termelőcéggé válásának lépéseit, lehetőségeit, kielemezzem az árbevétel alakulását a tevékenységkiterjesztés tükrében. Dolgozatom célja, hogy a HUNLAND fejlődési folyamatának bemutatásával, azok releváns adatokkal történő alátámasztásával, elemzésével iránymutatás, avagy esettanulmány lehessen az olyan kis kereskedő cégek számára, akik hosszútávú működésben gondolkodnak tevékenységi körük kiterjesztése által, de az ágazat tőkeigényessége és annak hosszú időn belüli megtérülése miatt óvakodnak a fejlesztéshez szükséges beruházások megvalósításától. Kutatásom során legfőbb célom tehát bemutatni és megvizsgálni, hogy a Hunland Cégcsoport hogyan vált az évek során a kezdetektől kereskedő cégként működő családi vállalkozásból kereskedő- és termelőcéggé, miként jutott el erre a pontra, ennek érdekében hogyan bővítette ki tevékenységeinek körét, ebből milyen előnyei és hátrányai származtak, valamint, hogy a jövőben tervezi-e még tovább bővíteni azt. A fentieken túl még további kutatási kérdésekre keresem a választ, hogy a kereskedelme által hogyan tudott ekkora piaci részesedésre szert tenni, ezen szint elérése után mégis miért döntött tevékenységi körének kibővítése mellett. A vállalat életében eljött változáshoz igazodva az átalakított szervezeti felépítés támogatta-e a vállalat további fejlődését. Valamint, hogy jó döntésnek bizonyult-e a termelési ágazat kialakítása, s ezen a téren vannak-e további jövőbeni tervei. Dolgozatomban a HUNLAND valós, statisztikai, pénzügyi, termelési, kereskedelmi adataival dolgozom. Kutatásom információigényének szekunder formában teszek eleget, weblapokról, cikkekből, esettanulmányokból tájékozódom. Az elméleti vonatkozások után primer adatokat használok. Kutatásom kvalitatív, a HUNLAND tulajdonosával készített interjú (mellékletben megtalálható) alapján építem fel dolgozatom. Kutatásom a felhasznált alapfogalmak meghatározásával kezdődik, elemzéseim gördülékenyen történő olvashatósága érdekében, majd ezt követően egy elméleti áttekintéssel folytatódik, szakdolgozatom fő témájának, a kereskedő -, illetve a termelő vállalatok tulajdonságainak ismertetése céljából. Mindezeket követi a még csak és kizárólag nagykereskedelmi tevékenységet folytató Hunland Cégcsoport bemutatása (múlt), piaci részesedésének, árbevételének meghatározása, tevékenységi ágazatainak ismertetése, működésének vizsgálata. Szakdolgozatomat a vállalatcsoport tevékenységi körének bővülésének bemutatásával folytatom a kezdetektől egészen mostanáig. Ezután a Cégcsoport szervezeti felépítését ismertetem, kezdve egy múltba való visszatekintéssel, amikor még közvetlenül centralizált szervezetként működött. Ezt követően a jelenlegi szervezeti felépítést vázolom fel, ekkor már hierarchikus decentralizált, funkcionális szervezetként működik, majd ezeket elemzem. Ezt követően a szervezeti felépítés jövőbeli tovább bővítésével kapcsolatos dilemmáit vizsgálom meg és kutatom. A szervezeti felépítés átalakulásának elemzése után a termelési tevékenység kialakulásának kérdéseit, lépéseit mutatom be, majd elemzem termelő cégek jövedelmezősége, termelő vállalatok telep kapacitásának változása, illetve értékesített állatok számának alakulása, majd a termelő cégek üzemi eredménye szempontjából. Végül bemutatom a cégcsoport erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit két SWOT analízis keretében, majd elemzem, HUNLAND, mint élőállat kereskedő cég és HUNLAND, mint élőállat kereskedő – és termelő cég szempontjából, annak érdekében, hogy rálátást kapjak a legfőbb kérdésemre, hogy vajon megérte-e a nagykereskedelmi tevékenység mellett létrehozni a vállalat termelési ágazatát. Szakdolgozatom egy összegzéssel, majd következtetéssel zárom, amiben a kutatásom során felmerült kérdések kerülnek megválaszolásra.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | agrártermelés, élőállat kereskedelem, külkereskedelem, stratégiai elemzés, SWOT - analízis |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 21. 15:51 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 21. 15:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |