Tar Enikő (2021) A Robert Bosch Elektronika Kft. fuvarköltségeinek vizsgálata a logisztikai költségek csökkentésének érdekében. Külkereskedelmi Kar.
PDF
A Robert Bosch Elektronika Kft. fuvarköltségeinek vizsgálata logisztikai költségek csökkentésének érdekében.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2030. December 31.. Download (2MB) |
|
PDF
nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-nyilvanos-bizalmas-2020.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (349kB) |
Absztrakt (kivonat)
A Robert Bosch Elektronika Kft. logisztikai költségeinek 30%-a szállítási költség, melynek 20%-a SOFA költség. Ez az arány nagyon magasnak mondható a többi költséghez viszonyítva. A gyár folyamatosan dolgozik ezen költségeknek a csökkentésén, de ezeket az extra költségeket vállalnia kell a vevői elégedettség növelésére, de legalább is a vevőinek a megtartására. A speciális fuvarköltségeinek a csökkentésére hozták létre a kiterhelési folyamatot, melyet az összes AE gyárban bevezettek, így Hatvanban is. A folyamat végső célja a beszállítói hibáknak a mérséklése.A költségek kiterhelésének folyamata röviden:A beszállító már a speciális fuvarigény felmerülésekor jelezheti a költség kifizetésére való hajlandóságát. Ebben az esetben küld a beszerző felé egy költségelfogadó nyilatkozatot, aki csatolja azt az iStar-ban az elindított folyamathoz. A gyár iStar adminisztrátora a logisztikai kontrolling csoportból összesíti a rögzített adatokat és továbbítja a GS/LOW42-EU3 (Transzport Csoport) csoport felé. A beszerző tájékoztatja a beszállítót arról, hogy az új eljárás alapján Q2 folyamat indítására kerül sor, amely során további megkeresés érkezhet felé a témával kapcsolatban.A mennyiben a beszállító nem fogadja el a költségeket, de a Bosch információi alapján tevékenységéhez köthető a speciális szállítási igény felmerülésének oka, akkor tárgyalás kezdődhet a fuvarszervezést követően a költség kiterheléséről. Ebben az esetben a beszerző feladata a „Paid-by-Plant” érték 99% használata. Amennyiben szükséges tájékoztató levél küldése a Beszállítónak az általa okozott SOFA és sorállási költségek gyűjtéséről, valamint későbbi kiterhelésének lehetőségéről. Logisztikai költséggyűjtő nyitásához iStar adminisztrátor felé a szükséges adatok megküldése.A hivatalos reklamáció elfogadása után SAP-ban QM-order tranzakciót hoznak létre a fuvarozó által küldött költségen, melynek a számát továbbítják az iStar admin felé, aki kéri a pénzügyi osztálytól a kártérítési számla kiállítását a beszállító felé. A számla kiállítása csak a spedíciótól kapott számlán szereplő tényleges összegben történhet meg. A QM-order tranzakcióban megadható a költséghely és a számlakönyvelők olyan főkönyvi számlaszámra könyvelik az összeget, amely során bevételként jelentkezik a logisztikai költségek között a beszállító által kifizetett ellenérték, ezáltal a logisztikai költségvetés eredménye javítható. A GS/LOW42-EU3 csoport ellenőrzi a szolgáltatás teljesülését, az árat, illetve rögzítik a fuvarozó számlázott árát a rendszerben és végül ők zárják le a folyamatot.A költségeket 2018-ról 2019-re a felére sikerült csökkenteni, 2019-ről 2020-ra további 20%-os csökkenést vár el a cég. A jövőre nézve szintén hasonló elvárások szerepelnek a 2021-es üzleti tervben, mely értelmében a 2020-as csökkenéshez képest még további 20%-kal szeretné csökkenteni a speciális szállítás költségeit a vállalat.A 2020-as év céljának a teljesítésében nagy szerepet játszik a jelenleg is aktuális Covid-hatás. A vírus okozta gazdasági probléma az egész világot sújtotta és sok területen még ma is sújtja. Az év első felében a vevők sorra mondták vissza a megrendeléseket, a beszállítók szállítási nehézségekkel küzdöttek, a hatvani gyár a termelésének és ezzel párhuzamoson a kapacitásának a csökkentésére kényszerült.A gazdasági helyzet javulásával visszatértek a vevők is megemelt rendelési tételnagysággal, hogy saját üzleti céljaik elérésére behozzák a kiesett időszak bevételét. Ennek következményeként a Boschnak is emelnie kellett a termelési tételnagyságon és dolgozói kapacitásán, melynek hiánya jelenleg a legnagyobb problémát jelenti és ezzel egyidejűleg ez az első számú kiváltó oka a SOFA-k keletkezésének.További problémák merültek fel az alapanyagellátottságban is, mely a beszállítónál is érzékelhető kapacitás problémákra vezethető vissza és ebből kifolyólag a szállítás is késedelmes. Ez főképpen a tengeren túli beszállítókat érinti, így 2020-ben lényegesen kiugró értéket fog mutatni a légi SOFA-k aránya az előrejelzések szerint, holott a környezettudatosság jegyében a légi szállítás leváltásán dolgozik a cég. A jelenleg kialakult helyzetben sok esetben nem volt más lehetőség a szállításra az alapanyag rendelkezésre állásának közeli határideje miatt.A Bosch humán erőforrás hiánya évekre visszavezethető, hiszen 2019-ben is ez volt a SOFA-k igényének a fő oka mind kiszállítási és mind beérkezési oldalon. Együttesen a speciális szállítások majdnem a felének, egész pontosan 43%-ának volt ez az okozója.A különleges szállítások 67%-a gyári problémák miatt vált aktuálissá, a kapacitási gondok mellett több típusú hiba is fellépett a gyártási és szállítási folyamatba (pl.: technikai probléma a gyártósoron, minőségi probléma a késztermékben vagy logisztikai tervezési hiba). A SOFA-k további 33%-áért a beszállító vagy a vevő gondatlansága járult hozzá. Értékben meghatározva ez az arány is éppen elég magas ahhoz, hogy a gyár mindent megtegyen a minimalizálására.Éppen ezért kiemelkedően fontos a kiváltó okok meghatározása és rögzítése az iStar-ban. Napi szintű gyári kimutatások készülnek a rendszerben megadott adatok alapján, mely lehetőséget nyújt a „gyökérokok” felkutatására és megszüntetésére, valamint a jövő évi költségtervek lehető legpontosabb előkészítésében is szerepet játszanak. Nem csak az ok meghatározása, de a legpontosabb részletezése is szükséges, melyre a „Megjegyzés” mező adlehetőséget az applikációban. Javaslataim között szerepel ennek a mezőnek a kötelezővé tétele, mely segítséget nyújt a kiterhelési folyamatban és a beszállítóval folytatott tárgyalások sikeres lebonyolításában is. A költségekben ez idáig elért csökkenés a kiterhelési folyamatnak köszönhető, mely az előzőek alapján még hatékonyabbá tehető.Lehetőséget látok a speciális fuvarok csoportosításában és a szállító járművek kihasználtságának növelésében, melyhez szintén az iStar rendszer fejlesztése vezethet. Ehhez a fejlesztési lehetőséghez szükség van a fuvarozó cégek együttműködésére is. Gépparkjuk részletes jellemzésével lehetőség nyílna a TMC csoport számára, hogy a fuvarok szervezésekor a szállítandó termékek csomagolásának, elhelyezhetőségének és szállításának a legmegfelelőbb járművet találják meg, mely kihasználtság terén is a legalkalmasabb lenne.A legnagyobb megtakarítást abban az esetben lehetne elérni, ha a menedzsment engedélyezné a telephelyek közötti kiterhelési folyamatot. 2019-ben elért 50%-os csökkenés mellett, ez a lehetőség további 25%-ot jelentett volna a 2018-has SOFA költségekhez képest
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | árufuvarozás, költségvetési terv, közúti árufuvarozás, logisztika, logisztikai controlling |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Szep. 21. 15:43 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 21. 15:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |