Fenntartható csomagolások kommunikációja és felhasználása a mindennapi használati cikkek körében

Révész Róbert Dániel (2021) Fenntartható csomagolások kommunikációja és felhasználása a mindennapi használati cikkek körében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDODLGOZAT_Révész_Róbert_Dániel_2020.pdf] PDF
SZAKDODLGOZAT_Révész_Róbert_Dániel_2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom célja, hogy alaposabban megismertesse a csomagolás és fenntarthatóság témáját, valamint, hogy behatóbban vizsgálja a mindennapi felhasználási cikkek kategóriájában, a fenntartható csomagolások külső kommunikációs jegyeit, vizuális elemeit, és fényt derítsen az ezzel kapcsolatos esetleges problémákra. Továbbá igyekeztem megismerni a fogyasztók vásárlási szokásait, és kideríteni, milyen szerepet tölt be az életükben a fenntartható csomagolás, hogyan viszonyulnak ehhez és milyen érzéssel tölti el őket. A szekunder kutatásban a csomagolás és a fenntarthatóság kialakulását, történetét igyekeztem behatóbban vizsgálni, valamint, hogy milyen főbb területeik vannak és milyen szerepet töltenek be a mai kialakult világképben. Ezen felül két primer kutatást végeztem, amelyből az első egy megfigyelés volt, aminél a népszerűbb bevásárlóközpontokban árusított mindennapi használaticikkek csomagolását vizsgáltam. Olyan külső vizuális jegyeket figyeltem meg, mint a csomagolás színe, formája, anyaga, a rajta elhelyezett grafikai elemek és egyéb környezetbarátságra utaló jelzések, tartalmi leírások, és környezetbarát védjegyek. Ebből arra vonatkozóan igyekeztem következtetéseket levonni, hogy mennyire hatásos környezetbarát jellegű csomagolások kommunikációja és mennyire tűnnek ki a tömegből. A második kutatásban 10 személlyel egy fogyasztói interjúsorozatot készítettem. Az interjúk első felében a vásárlási szokásaikra, csomagolásokhoz való hozzáállásukra, valamint ezekről való informálódásukra irányuló kérdéseket tettem fel. A második felében a fenntarthatósággal és a környezetbarát csomagolásokkal kapcsolatos viszonyukról és az ezekkel kapcsolatos tudásukról érdeklődtem. Továbbá az első kutatásban megfigyelt termékekről készült képsorozatról is tettem fel nekik kérdéseket, aminél arra voltam kíváncsi, hogy melyik csomagolás lesz számukra a legszimpatikusabb. Ezekből az derült ki, hogy a környezetbarát csomagolás jellegét leginkább a zöld, és a „barnás” újrahasznosított fehérítetlen papír színével jelzik a márkák. Viszont az információbiztosítás és egyes esetekben a figyelemfelkeltés nem elég hatékony, valamint bizonyos esetekben unszimpátiát és alacsony minőségre való asszociációt eredményezhet. Sokan fontosnak tartják a környezetbarát szemléletmódot, és örültek neki, ha egy márka fenntarthatóbb csomagolásokat használ, azonban a vásárlási döntésben ez a tényező csak sokadrangú szerepet tölt be a fontossági sorrendben. Ezen felül a környezetbarát csomagolásokról, ökojelzésekről, és újrahasznosításról való tájékozottság és tudás elég csekély.  Ebből adódóan a környezetbarát csomagolások kommunikációjának fejlesztését, hatékonyabb figyelemfelkeltését, és megnyerőbbé tételét, valamint a társadalom tagjainak oktatását vélném szükségesnek, ami egy tudatosabb fogyasztói réteget és kultúrát hozná létre.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: csomagolás, fenntartható csomagolás, fenntarthatóság, kommunikáció, környezetbarát termék-minősítés, környezetbarát védjegyek, öko-címkék, ökológiai lábnyom, zöld marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:30
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet