A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül

Rédei György (2021) A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberer's International Nyrt. példáján keresztül. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Rédei György VSTUBZ - A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberers International Nyrt példáján keresztül..pdf] PDF
Rédei György VSTUBZ - A közúti-vasúti kombinált árufuvarozás vizsgálata a Waberers International Nyrt példáján keresztül..pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 05..

Download (2MB)
[thumbnail of Rédei György - Bizalmas státusz.pdf] PDF
Rédei György - Bizalmas státusz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (98kB)

Absztrakt (kivonat)

Tartalmi kivonat   Az elmúlt években jelentősen megnőttek a közúti fuvarozók önköltségei, elsődlegesen a közvetlen költségek úgymint a gépkocsivezetők bérei és az úthasználati díjak Európában. A fuvarozók kettős nehézséggel néznek szembe: a költségek emelkedése mellett a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesett. Ez azt eredményezte, hogy egyre alacsonyabb fuvardíjakat kénytelenek adni a fuvarozók a megbízóik számára annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak más konkurens vállalat fuvardíjaihoz képest. A közúti fuvarozók egy része a növekvő nemzetközi gépkocsivezető hiány, az emelkedő úthasználati díjak és a közúti fuvarozás iránti nemzetközi kereslet visszaesése következtében a kombinált fuvarozásban, azon belül a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozásban látják a válságból való kilábalás lehetőségét. Ennek oka az, hogy az alternatív fuvarozás során kevesebb munkaerővel, alacsonyabb amortizációs -és szerviz költségek mellett és kevesebb fogyasztott üzemanyaggal teljesíthető egy-egy fuvarfeladat. A kombinált fuvarozás célja a fuvarozási ágazatok előnyeinek az ötvözése, szinergia elérése, amelynek keretében a vasúti és közúti árufuvarozásának munkamegosztása révén jut el az áru a feladótól a címzettig. A fuvarozás főszakaszán a félpótkocsik (a megbízó árujával) vasúti kocsikra kerülnek felhelyezve és mozdony vontatásával jutnak el az indulási vasúti termináltól az érkezési vasúti terminálig. Az elő és - utófuvarozást pedig a legflexibilisebb fuvarozási ágazat, a közúti biztosítja. Ennek a fuvarozási módozatnak nagy pozitívuma, hogy egyetlen mozdony képes akár 36 darab félpótkocsit továbbítani, ezzel 36 közúti szerelvénynek megfelelő közúti fuvarkapacitás váltható ki, amivel a közúti forgalom egy része a közutakról vasútra terelhető át. A szakma élénken foglalkozik a témával, kihangsúlyozva, hogy a környezetkímélő fuvarozási mód megoldást jelentene a közutak leterheltségére és növekvő gépkocsivezető hiány kérdésére is. Jelenleg Magyarországon a félpótkocsik forgalma a kombinált fuvarozás szegmensében mintegy 6%-os részarányt tesz ki az Európai Uniós tagállamok 14%-os átlagával szemben. A szakdolgozat során vizsgált kérdésem, hogy miért alacsony a közúti-vasúti kíséretlen fuvarozás részaránya a hazai kombinált fuvarozáson belül. Ezenfelül azt vizsgálom, hogy elsődlegesen a megbízók mely csoportjának lehet kedvezőbb az alternatív fuvarozási mód a közúti fuvarozással szemben. Duális képzés keretein belül a nemzetközi közúti árufuvarozással foglalkozó Waberer’s International Nyrt.-nél dolgozom, ahol átfogó ismereteket szereztem a kombinált fuvarozásról, ennek alapján döntöttem amellett, hogy erről a fuvarozási szegmensről fogok írni. A Waberer’s fő üzleti tevékenységét a nagy távolságú komplett rakomány (angolul: Full-Truck Load, továbbiakban: FTL) fuvarfeladatok teljesítése képezi, melyeket közúton valósít meg. Az FTL típusú megbízások a közúti fuvarozásnak egyik módozata. Abban a kedvező helyzetben voltam szakmai gyakorlatom alatt, hogy betekintést nyertem mind FTL típusú nemzetközi közúti árufuvarozás mind a kombinált forgalom szervezésére is. Szakdolgozatomban a Waberer’s Szigetszentmiklós – Duisburg viszonylatát vizsgálom meg, összehasonlítom a kíséretlen fuvarozást az FTL közúti fuvarozással önköltség alapon. A vizsgálattal az a célom, hogy megállapítsam, hogy mekkora a két fuvarozási mód között az önköltségbeli eltérés. Az önköltségek közötti különbségek meghatározásával következtetéseket vonok le adott viszonylatra vonatkozólag, hogy pénzügyi szempontból melyik módozat nyereségesebb, a kíséretlen fuvarozás vagy pedig az FTL megbízás. Az önköltség mellett további szempontrendszereket is felállítok, amelynek célja, hogy meghatározzam a megbízók azon célcsoportját, akiknek ez a fuvarozási mód kedvezőbb megoldást kínál, mintha FTL formában valósulna meg a megbízás. Vizsgálatom egy konkrét viszonylatra korlátozódik, így arra vonatkozólag fogok megállapítást tenni, általánosságban a kíséretlen fuvarozás gazdaságosságára nem teszek kijelentést.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Barta Balázs
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Horváth Annamária
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: intermodeális szállítások, kíséretlen fuvarozás, kombinált fuvarozás, közúti árufuvarozás, nemzetközi árufuvarozás, vasúti árufuvarozás, Waberer's International Nyrt.
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:30
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet