Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban

Pécsi Bálint (2021) Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Környezeti fenntarthatóság a társadalmi vállalati felelősségvállalásban - Pécsi Bálint (4).pdf] PDF
Környezeti fenntarthatóság a társadalmi vállalati felelősségvállalásban - Pécsi Bálint (4).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban Dolgozatom témájának kiválasztásánál két fő szempontot vettem figyelembe. Egyrészt olyan területet kerestem, amely érdeklődési körömbe tartozik, másrészt pedig aktuális problémát szerettem volna feldolgozni. A két szempont keresztmetszete a környezeti fenntarthatóság lett. A téma olyannyira aktuális, hogy a globális felmelegedés okozta veszélyek már most fenyegetik a Föld lakosságát, másrészt pedig belátható időn belül nem valószínű, hogy el fog tűnni a köztudatból a kérdés, amely a téma fontosságát bizonyítja. Dolgozatom célja, hogy átfogó képet kapjak arról, milyen jelen helyzetben a vállalatok környezeti felelősségvállalása. További célom, hogy megtudjam a jövőben mik azok a tényezők, amelyek elősegíthetik a zöld gondolkodást, valamint hipotézisem belátása, miszerint a vállalatok környezeti felelősségvállalásának alapját a társadalmi elvásárok jelentik. Egy átfogó szakirodalmi áttekintésben vizsgáltam a vállalati társadalmi felelősségvállalás fejlődését, kialakulását. Nemzetközi színtérben vizsgáltam a fogyasztói attitűdök alakulását, valamint a vállalkozásokat aszerint, hogyan tudott beépülni a szemléletmód működésükbe. Feltérképeztem a hazai állami és vállalati szektorokat a témával kapcsolatos helyzetüket illetően, majd néhány példaértékű vállalatot vizsgáltam, melyek működésébe már integrálódott a szemléletmód. Saját kvantitatív kutatásom egy kérdőív formájában valósult meg, mely a hazai fogyasztói igényeket mérte fel, mellyel elég információt szereztem hozzá, hogy átlássam a témakör egészét. A fejezetek összekapcsolása után a következő eredményekre jutottam. A fogyasztók soha nem látott elvásárokat támasztanak a vállalatok felé. Elvárják tőlük saját problémáik és a társadalom problémáinak megoldását is, cserébe azonban bizalmat adnak nekik és befolyásolhatók is általuk. A vállalatokat vizsgálva arra jutottam, hogy a fenntarthatóság csekély arányban tudott hatékonyan integrálódni a vállalati működésbe. A terület összetett, számos egységnek kell együttműködnie a valós eredményesség érdekében, magasszintű menedzsment szükséges, elhivatott vezetés és a munkavállalók együttműködése. Ennek ellenére a szemlélet elkezdett beépülni a vállalatokba, így elindultak az úton a fenntarthatóság felé, valamint néhány vállalat úttörőként mutat példát egész iparágak számára. Magyarországon a terület fő hátráltatója az állami szektor. A vállalkozásoknak kevés teret hagyó politika, nem hagyja kiépülni a szakirodalomból megismert vállalati érintetti kapcsolatot, amely esszenciális része lenne a vállalati felelősségvállalásnak. Ugyanakkor a jövőben számos dolog segítheti elő a terület fejlődését. A fogyasztók nyitnak a kérdés felé annak ellenére, hogy jelenleg nem a fenntarthatóság foglalja el az első helyet prioritási listájukon. A külföldi vállalatok magukkal hozzák nemzetközi politikájukat, amely kapcsán a hazai munkavállalók csatlakozni tudnak a szemléletmódhoz. A kormányra pedig miután úgy tűnik a társadalom tagjai tüntetések sorával sem tudnak hatást gyakorolni, az Európai Unió környezetvédelmi szabványai lehetnek majd hatással a jövőben. Így összességébe úgy látom, hogy amikorra ezt a szektort sikerül fenntarthatóbb belátásra bírni, a fogyasztók és a vállalatok támogatása már készen fog állni, hogy együtt egy fenntartható jövőt építsenek ki. Végezetül úgy vélem dolgozatom célját sikerre vittem. Képet kaptam a környezeti fenntarthatóság fogalmáról, működéséről, megismertem a fogyasztók, az állam, valamint a vállalatok álláspontját a kérdést illetően. A kezdetben rémisztően komplex problémát kellő területekre bontva sikerült feldolgoznom, az egyes részek között pedig megtaláltam a kapcsolódási pontokat. A jövőre vonatkozóan javaslatot, előrejelzést tudtam megfogalmazni, ami megerősített abban, hogy valóban át tudtam látni a probléma egészét. Személy szerint szerettem a területtel foglalkozni és remélem, hogy első sorból lehetek szemtanúja az előrevetített változások figyelemmel kísérésének.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Handel Ágnes
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Belső
egyetemi adjunktus; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, fogyasztói igények, társadalmi felelősségvállalás, vállalati környezet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:25
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet