Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban

Pécsi Bálint (2021) Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Környezeti fenntarthatóság a társadalmi vállalati felelősségvállalásban - Pécsi Bálint (4).pdf] PDF
Környezeti fenntarthatóság a társadalmi vállalati felelősségvállalásban - Pécsi Bálint (4).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Környezeti fenntarthatóság a vállalati társadalmi felelősségvállalásban Dolgozatom témájának kiválasztásánál két fő szempontot vettem figyelembe. Egyrészt olyan területet kerestem, amely érdeklődési körömbe tartozik, másrészt pedig aktuális problémát szerettem volna feldolgozni. A két szempont keresztmetszete a környezeti fenntarthatóság lett. A téma olyannyira aktuális, hogy a globális felmelegedés okozta veszélyek már most fenyegetik a Föld lakosságát, másrészt pedig belátható időn belül nem valószínű, hogy el fog tűnni a köztudatból a kérdés, amely a téma fontosságát bizonyítja. Dolgozatom célja, hogy átfogó képet kapjak arról, milyen jelen helyzetben a vállalatok környezeti felelősségvállalása. További célom, hogy megtudjam a jövőben mik azok a tényezők, amelyek elősegíthetik a zöld gondolkodást, valamint hipotézisem belátása, miszerint a vállalatok környezeti felelősségvállalásának alapját a társadalmi elvásárok jelentik. Egy átfogó szakirodalmi áttekintésben vizsgáltam a vállalati társadalmi felelősségvállalás fejlődését, kialakulását. Nemzetközi színtérben vizsgáltam a fogyasztói attitűdök alakulását, valamint a vállalkozásokat aszerint, hogyan tudott beépülni a szemléletmód működésükbe. Feltérképeztem a hazai állami és vállalati szektorokat a témával kapcsolatos helyzetüket illetően, majd néhány példaértékű vállalatot vizsgáltam, melyek működésébe már integrálódott a szemléletmód. Saját kvantitatív kutatásom egy kérdőív formájában valósult meg, mely a hazai fogyasztói igényeket mérte fel, mellyel elég információt szereztem hozzá, hogy átlássam a témakör egészét. A fejezetek összekapcsolása után a következő eredményekre jutottam. A fogyasztók soha nem látott elvásárokat támasztanak a vállalatok felé. Elvárják tőlük saját problémáik és a társadalom problémáinak megoldását is, cserébe azonban bizalmat adnak nekik és befolyásolhatók is általuk. A vállalatokat vizsgálva arra jutottam, hogy a fenntarthatóság csekély arányban tudott hatékonyan integrálódni a vállalati működésbe. A terület összetett, számos egységnek kell együttműködnie a valós eredményesség érdekében, magasszintű menedzsment szükséges, elhivatott vezetés és a munkavállalók együttműködése. Ennek ellenére a szemlélet elkezdett beépülni a vállalatokba, így elindultak az úton a fenntarthatóság felé, valamint néhány vállalat úttörőként mutat példát egész iparágak számára. Magyarországon a terület fő hátráltatója az állami szektor. A vállalkozásoknak kevés teret hagyó politika, nem hagyja kiépülni a szakirodalomból megismert vállalati érintetti kapcsolatot, amely esszenciális része lenne a vállalati felelősségvállalásnak. Ugyanakkor a jövőben számos dolog segítheti elő a terület fejlődését. A fogyasztók nyitnak a kérdés felé annak ellenére, hogy jelenleg nem a fenntarthatóság foglalja el az első helyet prioritási listájukon. A külföldi vállalatok magukkal hozzák nemzetközi politikájukat, amely kapcsán a hazai munkavállalók csatlakozni tudnak a szemléletmódhoz. A kormányra pedig miután úgy tűnik a társadalom tagjai tüntetések sorával sem tudnak hatást gyakorolni, az Európai Unió környezetvédelmi szabványai lehetnek majd hatással a jövőben. Így összességébe úgy látom, hogy amikorra ezt a szektort sikerül fenntarthatóbb belátásra bírni, a fogyasztók és a vállalatok támogatása már készen fog állni, hogy együtt egy fenntartható jövőt építsenek ki. Végezetül úgy vélem dolgozatom célját sikerre vittem. Képet kaptam a környezeti fenntarthatóság fogalmáról, működéséről, megismertem a fogyasztók, az állam, valamint a vállalatok álláspontját a kérdést illetően. A kezdetben rémisztően komplex problémát kellő területekre bontva sikerült feldolgoznom, az egyes részek között pedig megtaláltam a kapcsolódási pontokat. A jövőre vonatkozóan javaslatot, előrejelzést tudtam megfogalmazni, ami megerősített abban, hogy valóban át tudtam látni a probléma egészét. Személy szerint szerettem a területtel foglalkozni és remélem, hogy első sorból lehetek szemtanúja az előrevetített változások figyelemmel kísérésének.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, fogyasztói igények, társadalmi felelősségvállalás, vállalati környezet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:25
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet