A szolgáltató központok és a Z generáció elvárásainak és lehetőségeinek összehasonlítása

Pászthory Júlia (2021) A szolgáltató központok és a Z generáció elvárásainak és lehetőségeinek összehasonlítása. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A szolgáltató központok és a Z generáció elvárásainak és lehetőségeinek összehasonlítása.pdf] PDF
A szolgáltató központok és a Z generáció elvárásainak és lehetőségeinek összehasonlítása.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A SZOLGÁLTATÓ KÖZPONTOK ÉS A Z GENERÁCIÓ ELVÁRÁSAINAK ÉS LEHETŐSÉGEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSAMagyarország az utóbbi évtizedekben a szolgáltató központok egyik vonzó helyszínévé vált a közép- és kelet–európai térségben. A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) 2019-es közös éves beszámolója alapján országunkban 120 vállalat több mint 55.000 embert foglalkoztat/foglalkoztatott. A magyar szolgáltató központ szektor az elmúlt években további növekedést mutatott és magasabb érettségi szintet ért el, miközben megőrizte képességét az új befektetések folyamatos vonzására. Új cégek érkeztek, a létrehozott cégek új egységeket nyitnak meg, a meglévő irodákat tovább bővítik.  Azonban az utóbbi időben egy új kihívással kellett szembenéznie a szektornak, ugyanis a munkaerőpiacon egyre nehezebb megtalálni a képzett munkaerőt. Az újonnan a munkaerőpiacra lépők csoportját jelenleg a Z generáció alkotja. Ők már más igényekkel vágnak neki a munkakeresésnek, továbbá toborzás szempontjából más csatornákon kell megszólítani őket, előtérbe kerülnek náluk a közösségi média platformjai. Továbbá nem csak magát a munkakört veszik figyelembe, hanem azt is, hogy a cég milyen lehetőségeket tud biztosítani szakmai és személyes fejlődés szempontjából. A szolgáltató központoknak fontos mielőbb megértenie ezt a generációt, annak érdekében, hogy továbbra is zavartalanul folyhasson a munkaerő-felvétel, és ne fogyjanak ki a potenciális jelentkezőkből. Szolgáltató központban dolgozóként és Z generációsként úgy gondolom, hogy a szolgáltató központok többek egyszerű cégnél, rengeteg fejlődési lehetőségeket nyújtanak az alkalmazottak számára egy szerető munkakörnyezet keretein belül, ezért úgy gondolom, hogy a Z generáció munkával kapcsolatos igényeit is ki tudnák elégíteni.A szakdolgozatom során azt vizsgáltam, hogy a választott szolgáltató központ által kínált lehetőségek megfelelnek-e a Z generáció igényeinek, illetve hogy a Z generáció készségei eleget tesznek-e az SSC elvárásainak. A szekunder kutatás során ismertettem a szolgáltató központok általános jellemzőit, majd kitértem a magyar SSC szektor jelenlegi helyzetére és trendjeire. A dolgozat során megvizsgáltam a koronavírus hatásait a magyar szolgáltató központokra, azon belül is a toborzásra vonatkozóan. Ezután ismertettem a Z generáció tulajdonságait és a munkaerő-piaci helyzetét Magyarországon. A primer kutatásból kiderült, hogy a két vizsgált szereplő igényei és lehetőségei több szempontban is egyeznek. A budapesti SSC bebizonyította, hogy a munkavállalók számára biztonságos munkakörnyezetet tud nyújtani egy járványhelyzet idején is. A Z generáció éppen ilyen munkahelyet képzel el magának. A generációnak az SSC-n belül az általuk fontosnak tartott fejlődési lehetőségek karrier és személyes készségek szempontjából biztosítva vannak, illetve az előnyben részesített juttatási formák (családtámogatás, egészségügyi ellátás), projektek, képzések, nyelvtanfolyamok is megtalálhatóak. A Z generáció preferálja a gyors előrelépési lehetőségeket és a kihívást jelentő feladatokat. Ezek a szempontok az SSC-nél a folyamatos bővülésnek köszönhetően adottak. A szolgáltató központban számtalan nyelven folyik a szolgáltatásnyújtás, így a korosztály használni tudja az általuk beszélt idegen nyelveket. Az SSC-t jellemző nyílt céges kommunikáció, távmunka lehetősége, rugalmas munkavégzés, a munkavállalók bevonása a döntéshozatalba szintén fontos szempont a Z generáció számára. Az SSC rugalmas, önálló, a munkájukat szenvedéllyel végző, nyitott személyiségeket keres, a kérdőívválaszok alapján ezek a tulajdonságok a Z generációban mind megtalálhatóak. Ambiciózus természetükkel hozzá tudják segíteni a szolgáltató központot a fejlődéshez. Jó kommunikációs készséggel rendelkeznek, alapvetően az angolt beszélik, ez mind szükséges az SSC-s munkavégzéshez. Ahhoz, hogy megtalálja egymást a vizsgált szolgáltató központ és a Z generáció a munkaerőpiacon, az SSC-nek kell elsősorban lépéseket tennie. Javasolt a budapesti felsőoktatási intézményekkel való együttműködés, emellett a Z generáció által rendszeresen használt közösségi platformokon történő megjelenés, akár új online felületek létrehozása, virtuális előadások tartása. A home office-os pozíciók bevezetésével a szolgáltató központ komoly versenyelőnyre tenne szert a szektorban, mivel a vidéki, Z generációs munkaerő is elérhetővé válna. A Z generáció tagjainak pedig fejlesztenie kell a digitális és a nyelvi készségeit annak érdekében, hogy kitűnjenek az SSC-be jelentkezők közül.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Antalóczy Katalin Júlia
Belső
főiskolai tanár; Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék; KKK
Szalai Fanni
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elvárások, koronavírus, lehetőségek, munkaerő toborzás, szolgáltató központ, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:24
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:57

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet