A növényi alapú táplálkozás és a vegán élelmiszeripari termékek iránti fogyasztói attitűdök vizsgálata

Papp Dalma Fruzsina (2021) A növényi alapú táplálkozás és a vegán élelmiszeripari termékek iránti fogyasztói attitűdök vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Papp Dalma_ Szakdolgozat.pdf] PDF
Papp Dalma_ Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban a növényi alapú táplálkozás, valamint az e táplálkozási formához kapcsolódó feldolgozott élelmiszeripari termékek területével foglalkozom, középpontba helyezve a fogyasztói magatartás meghatározott tényezőinek vizsgálatát, valamint a magatartást nagy mértékben befolyásoló motivációk és attitűdök feltérképezését. A témára legfőképpen aktualitása miatt esett a választásom. A vegán étrend követőinek száma globális szinten növekvő tendenciát mutat, a kapcsolódó szemléletmód egyre szélesebb körben terjed. Emellett a téma összefüggésben áll jelenünk meghatározó fogyasztói és ipari trendjeivel, mint például az egészségtudatossággal vagy a környezettudatossággal. Továbbá a növényi fehérjeforrások fogyasztása a legelfogadottabb alternatívaként merül fel a túlnépesedés következtében várható élelmezési problémák megoldására.  A kutatási tevékenységem szekunder információk gyűjtésével és rendszerezésével vette kezdetét. Szakirodalmi kutatásom az alábbi alfejezetekből áll: kulcsfogalmak definiálása, történeti háttér, fogyasztói motivációk, attitűdök, kapcsolódó fogyasztói és ipari trendek. A már publikált adatok összegzését követően önálló kutatásba kezdtem, amely során egyaránt alkalmaztam kvalitatív és kvantitatív kutatási módszereket. Célom az volt, hogy feltárjam mely területeken és milyen mértékben térnek el a vegán fogyasztók a társadalom többségét alkotó hagyományos étrend követőitől, illetve, hogy ezekből az információkból egy vegán termékeket gyártó vagy forgalmazó vállalat marketing tevékenységét támogató következtetéseket tudjak levonni. Primer kutatásom egy félig strukturált szakértői interjúval vette kezdetét, amely a nagy mintás kvantitatív kutatásom előkészítésére szolgált. Az online kérdőíves megkérdezés lebonyolítását megelőzően felmértem az interneten jelenlévő vegán közösségek számát, méretét, aktivitását, valamint az általuk megosztott tartalmakat. Ezt követően az általam összeállított kérdéssort felhasználva feltérképeztem, hogy a kitöltőknek milyen élelmiszervásárlási szokásaik vannak, milyen motivációs tényezők játszanak szerepet a táplálkozási döntéseik hátterében, milyen forrásokból tájékozódnak egy-egy élelmiszer kapcsán, mennyire informáltak az állattenyésztés és a növénytermesztés környezeti hatásait, valamint a táplálkozás és a krónikus betegségek közti összefüggéseket illetően. Továbbá utánajártam, hogy hogyan viszonyulnak a megkérdezettek a dolgozatom középpontjában álló táplálkozási törekvéshez, mennyire nyitottak étkezési szokásaik megváltoztatására, a növényi alapú alternatív termékek befogadására. A kérdéseimre kapott válaszokat statisztikai módszerekkel elemeztem, amely révén különféle összefüggésekre világítottam rá. A dolgozat végén összefoglaltam a következtetéseket, valamint a javaslataimat, amelyek egy vegán termékekkel foglalkozó vállalatra nézve értelmezhetők, és az elsődleges és másodlagos célcsoportok hatékony elérését segítik elő.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élelmiszermarketing, fogyasztói attitűdök, fogyasztói magatartás, marketing, vásárlási szokások, vegán táplálkozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 15:24
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 15:57

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet