Balatonföldvár regionális és településmarketingje

Nagy Nikolett (2021) Balatonföldvár regionális és településmarketingje. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Nagy Nikolett - BALATONFÖLDVÁR REGIONÁLIS ÉS TELEPÜLÉSMARKETINGJE (2) (1).pdf] PDF
Szakdolgozat - Nagy Nikolett - BALATONFÖLDVÁR REGIONÁLIS ÉS TELEPÜLÉSMARKETINGJE (2) (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Balatonföldvár regionális és településmarketingje   Szakdolgozatom során, a regionális és a településmarketing szerepének a fontosságát igyekeztem bemutatni, egyrészt elméleti oldalról, illetve ezeket Balatonföldvár város példáján keresztül szemléltetni a településmarketing gyakorlati megvalósítása kapcsán. Igyekeztem bemutatni hogy a településmarketing milyen fontos a helyi jólét megteremtése és a város vonzerejének fenntárása kapcsán. Mivel én magam is balatoni lány vagyok, így a témaválasztásom oka elég egyértelmű volt. Szakdolgozatomban mindenképp egy olyan témát szerettem volna elemezni, ami a részem, hisz itt nőttem fel, és ami rendkívül közel áll a szívemhez. Témaválasztásom úgy gondolom, hogy nemcsak azért hasznos a számomra mivel személyes tapasztalatom is van a témában, amire építkezni tudok, hanem azért is, mert nagy esélyt látok rá, hogy életemet a jövőben is itt folytassam, így a jelenleg végzett kutatásom jó alapot adhat, hogy jobban megismerjem a régió és a városom működését, gazdaságát és az elhelyezkedéséből származó turisztikai előnyeit. Szakdolgozatomban a szekunder kutatásom mellett az egyéni primer kutatásom során, a kvalitatív mélyinterjús kutatást választottam módszerként, amelyhez 3 féle kérdéssort állítottam össze attól függően, hogy szakmailag személyre szabottak legyenek a kérdéseim, és ezáltal mélyebben belelássak a különböző szakterületen tevékenykedő emberek nézeteibe, és a városról alkotott véleményeibe. Kutatásom első két részében mélyinterjút készítettem a Polgármester Úrral, és a Balatonföldvári Kistérségi Turisztikai Egyesület elnökével, akik sok fontos információval tudták segíteni a munkámat. A harmadik és egyben nagyobb csoportom, a helyi lakosú turizmusban tevékenykedő vállalkozók voltak, aminek során nyolc vállalkozót interjúvoltam meg. Ezen nagyobb csoport személyeinek kiválasztása és meginterjúvolásának fő célja, legfőképp a helyi, egész éves turizmusgazdaság feltérképezése, illetve a település pozitívumainak és ezzel szemben a megoldásra váró problémáinak a feltárása volt. Tehát egyfajta elégedettség felmérést végeztem, hogy ezt követően az észrevételek és javaslatok részben, ezen kutatásom során felmerülő problémákra javaslattal, ötletekkel szolgálhassak, saját észrevételeim mellett. Szakdolgozatom első részében a témával kapcsolatos szakirodalmak általam fontosabbnak vélt részeit dolgoztam fel, hisz úgy gondolom ezen elméleti alapok, elengedhetetlenek a téma későbbi, gyakorlatra átvezetett részeihez. Dolgozatom felépítése során, értelemszerűen a nagyobb téma irányából indultam a kisebb irányába, így a szakirodalmat követően, Balatonföldvár környezetéről, a Balaton régió helyzetének felvázolásáról szólt. Bemutattam külföldi és belföldi tendenciákra bontva, hogy a Balaton turisztikai régió belföldi turizmus kapcsán az első helyen áll, míg a külföldi vendégéjszakákat tekintve a régió országosan 2. helyen szerepelt 2018-as adatok alapján. Illetve kitértem a régió imázsára és problémáira, miszerint a Balaton nem tud egységes turisztikai desztinációként fejlődni, egy komplex turisztikai termékként, és egységes brand-ként megjelenni  a külföldi piacon, aminek megteremtésére már zajlanak kísérletek. Dolgozatom ezt követő részeiben, magára az elemzett városra koncentráltam, azaz Balatonföldvár minél szélesebb körű bemutatására, elemzésére törekedtem. Részleteztem a település történelmi múltját és kultúráját, amit egyben Balatonföldvár vonzerejének is tartok, hisz a város több évszázados múlttal rendelkezik, és rengeteg kulturális örökséggel, ami nagyban növeli Balatonföldvár brandjét és versenyképességét, a többi balatoni várossal szemben. Dolgozatomban rámutattam Balatonföldvár speciális helyzetére, hisz a város gazdasága csaknem teljes egészében a turizmusból él. Rámutattam, hogy ez nemcsak demográfiai elhelyezkedéséből, hanem történelmi múltjából is  fakad, hisz Balatonföldvár egykor egy mesterségesen létrehozott város volt, melyet a Széchényi család egy fürdőtelepként hozott létre, a magas igényszintű társadalmi réteg, az arisztokrácia számára. Bemutattam Balatonföldvár fő stratégiáját, ami nem más, mint a minőségi turizmus megteremtése. Mivel a település nem rendelkezik nagyobb szabad területekkel, így hatalmas területet igénylő  turisztikai attrakciók építésébe nem lehetséges belekezdeni, sokkal inkább a már meglévő szolgáltatások és adottságok magasabb minőségi szintre emelése a cél a városban. Ezt területfejlesztési stratégiákkal valósították meg eddig, a város elsődleges vonzerejének a modernizációjával és beruházásaival, mint a Keleti-strand, a Kulipintyó felújítása, vagy a Hajózástörténeti látogatóközpont és kilátó felépítése. Illetve bemutattam a jövőben várható turisztikai központú felújításokat, mint a Zöld város program, vagy Balatonföldvár fő turisztikai attrackciójának, a Kikötőnek a felújítása, illetve az E-kikötő megépítése, többek között. Rámutattam a Földvár Kártya egyre növekvő népszerűségére, és marketingkommunikációs szerepére, illetve hogy a  turisztikai szempontból aktív időszaknak számítható szezon, sajnos igen jelentőségteljesen lerövidült, ami még a privatizációra vezethető vissza a 90-es évekre. Amikor több nagy szálloda magánkézbe került Balatonföldváron, majd apartmanokra bontva eladásra kerültek üdülőtulajdonosoknak, akik leginkább csak a nyári hétvégéiket töltik itt, csökkentve ezzel az esélyt a még aktívabb turizmusra. Ezek mellett, ezen fejezetben bemutatom a város társadalmi jellemzőit és az oktatás helyzetét. Rátértem a társadalmi tendenciák kétarcú folyamataira, ugyanis az elmúlt években a lakosság számát enyhe növekedés jellemzi, azonban ez az idősebb korosztály városba költözésére vezethető vissza, így a népesség korösszetételét nézve, egy öregedő társadalom képe mutatkozik. Azonban szemléltettem, hogy a felsőfokú végzettségek száma erőteljesen magasabb, mint a többi Somogy megyei városok átlaga, de ezzel szemben a magasabb végzettséget igénylő munkák száma nem túl kedvező, ami  a fiatalok elvándorlását is eredményezheti. Többek között kitérek Balatonföldvár infrastruktúrájára, a város felépítésére és épített környezetére, melynek vonásai a turizmusgazdaságra vezethető vissza, illetve külön fejezetben szemléltetem ökológiai imázsát, azaz a város környezettudatos törekvéseit, és hosszútávú jövőképét a versenyképessége megőrzése végett. Bemutattam a város által nyújtott kulturális, gasztronómiai és sportrendezvényeket, a város vonzerejének, és imázsának növelése érdekében. Ezt követően a COVID-19 hatásait elemeztem Balatonföldvár és a régióra mért hatásai kapcsán, mind turisztikailag, mind a lakáspiac árak emelkedésének arányát tekintve. Illetve kitértem rá, hogy a város egyszerre több csatornán kommunikál a polgáraival és vendégeivel, több platform és médium felhasználásával, rendszeres információnyújtással szolgál. Primer kutatásom eredményeképpen rámutattam a város, helyi lakosú vállalkozók által megfogalmazott erősségeire, ami egyértelműen Balatonföldvár nyugodt, családbarát hangulata, a Balaton legnagyobb kikötőjének vonzereje, a jó minőségű 5*-os strandja, illetve történelmi múltjából fakadó patinája. Míg ezekkel szemben szemléltettem a primer kutatásom eredményeként a várossal kapcsolatos negatívumokat, avagy fejlesztésre szoruló területeket, és a vendégek elégedettségét és észrevételeit. Ezen eredmények között rámutattam a turistavonzó események hiányára, legfőképp rosszabb idő esetén, amikor nincs lehetőség a strandolásra, illetve primer kutatásom révén rávilágítottam a fiatal vendégkör hiányára a városban, és az ők által igényelt szórakozási lehetőségek hiányosságaira, miszerint nem igazán van megcélozva ezen fiatal vendégkör. Dolgozatom javaslat részében ezen hiányosságokat megcélozva igyekeztem felhozni releváns javaslatokat, mint például egy „Fiatalok Földvárért” egyesület megalapítása, 3-4 tagú 25-35 év közötti tagok révén. Főként olyan fiatalokból, akikben megvan a kellő  motiváció, marketinges véna, illetve turisztikával rendelkező háttértudás, és akik saját eszközeikkel megcélozhatnák a fiatal vendégkört, azaz a saját generációjukat. Hisz úgy gondolom, a város életének hosszú távon jót tenne egy olyan egyesület, ami kifejezetten ezen vendégkör megcélzásán munkálkodna marketinges szemszögből. Míg ezek mellett, kutatásom eredményeit követően javaslattal szolgáltam a programok tekintetében. Egyik ilyen ötletem volt a már Keltatúra interaktív programmá fejlesztése oly módon, hogy a már meglévő ismertető tábláknál megállókkal, ügyességi és történelmi feladatok várnák a túrázókat, ezzel kihasználva és hosszabbítva az elő és utószezont. Egyéb programként tettem javaslatot dolgozatomban a koncert esték megszervezésére a főszezon hétvégi estéit érintően, mellyel megcélozhatná a város a fiatalabb vendégkört is, tekintve a mélyinterjúimban felmerülő problémára, hogy a városban nincsennek szórakozóhelyek. Illetve kutatásom javaslattételében kitértem rá, hogy milyen hasznos előnyökkel járna, a vízisportok kihasználása és kommunikálása, mint akár a szörfözés is, mind a fiatalok, mind a családos vendégek számára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gyarmatiné Sóvágó Eszter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kopcsay László
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: regionális fejlődés, településfejlesztés, településmarketing, településtörténet, turisztikai desztináció, turizmusfejlesztés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 10:10
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 10:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet