Balatonföldvár regionális és településmarketingje

Nagy Nikolett (2021) Balatonföldvár regionális és településmarketingje. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Nagy Nikolett - BALATONFÖLDVÁR REGIONÁLIS ÉS TELEPÜLÉSMARKETINGJE (2) (1).pdf] PDF
Szakdolgozat - Nagy Nikolett - BALATONFÖLDVÁR REGIONÁLIS ÉS TELEPÜLÉSMARKETINGJE (2) (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Balatonföldvár regionális és településmarketingje   Szakdolgozatom során, a regionális és a településmarketing szerepének a fontosságát igyekeztem bemutatni, egyrészt elméleti oldalról, illetve ezeket Balatonföldvár város példáján keresztül szemléltetni a településmarketing gyakorlati megvalósítása kapcsán. Igyekeztem bemutatni hogy a településmarketing milyen fontos a helyi jólét megteremtése és a város vonzerejének fenntárása kapcsán. Mivel én magam is balatoni lány vagyok, így a témaválasztásom oka elég egyértelmű volt. Szakdolgozatomban mindenképp egy olyan témát szerettem volna elemezni, ami a részem, hisz itt nőttem fel, és ami rendkívül közel áll a szívemhez. Témaválasztásom úgy gondolom, hogy nemcsak azért hasznos a számomra mivel személyes tapasztalatom is van a témában, amire építkezni tudok, hanem azért is, mert nagy esélyt látok rá, hogy életemet a jövőben is itt folytassam, így a jelenleg végzett kutatásom jó alapot adhat, hogy jobban megismerjem a régió és a városom működését, gazdaságát és az elhelyezkedéséből származó turisztikai előnyeit. Szakdolgozatomban a szekunder kutatásom mellett az egyéni primer kutatásom során, a kvalitatív mélyinterjús kutatást választottam módszerként, amelyhez 3 féle kérdéssort állítottam össze attól függően, hogy szakmailag személyre szabottak legyenek a kérdéseim, és ezáltal mélyebben belelássak a különböző szakterületen tevékenykedő emberek nézeteibe, és a városról alkotott véleményeibe. Kutatásom első két részében mélyinterjút készítettem a Polgármester Úrral, és a Balatonföldvári Kistérségi Turisztikai Egyesület elnökével, akik sok fontos információval tudták segíteni a munkámat. A harmadik és egyben nagyobb csoportom, a helyi lakosú turizmusban tevékenykedő vállalkozók voltak, aminek során nyolc vállalkozót interjúvoltam meg. Ezen nagyobb csoport személyeinek kiválasztása és meginterjúvolásának fő célja, legfőképp a helyi, egész éves turizmusgazdaság feltérképezése, illetve a település pozitívumainak és ezzel szemben a megoldásra váró problémáinak a feltárása volt. Tehát egyfajta elégedettség felmérést végeztem, hogy ezt követően az észrevételek és javaslatok részben, ezen kutatásom során felmerülő problémákra javaslattal, ötletekkel szolgálhassak, saját észrevételeim mellett. Szakdolgozatom első részében a témával kapcsolatos szakirodalmak általam fontosabbnak vélt részeit dolgoztam fel, hisz úgy gondolom ezen elméleti alapok, elengedhetetlenek a téma későbbi, gyakorlatra átvezetett részeihez. Dolgozatom felépítése során, értelemszerűen a nagyobb téma irányából indultam a kisebb irányába, így a szakirodalmat követően, Balatonföldvár környezetéről, a Balaton régió helyzetének felvázolásáról szólt. Bemutattam külföldi és belföldi tendenciákra bontva, hogy a Balaton turisztikai régió belföldi turizmus kapcsán az első helyen áll, míg a külföldi vendégéjszakákat tekintve a régió országosan 2. helyen szerepelt 2018-as adatok alapján. Illetve kitértem a régió imázsára és problémáira, miszerint a Balaton nem tud egységes turisztikai desztinációként fejlődni, egy komplex turisztikai termékként, és egységes brand-ként megjelenni  a külföldi piacon, aminek megteremtésére már zajlanak kísérletek. Dolgozatom ezt követő részeiben, magára az elemzett városra koncentráltam, azaz Balatonföldvár minél szélesebb körű bemutatására, elemzésére törekedtem. Részleteztem a település történelmi múltját és kultúráját, amit egyben Balatonföldvár vonzerejének is tartok, hisz a város több évszázados múlttal rendelkezik, és rengeteg kulturális örökséggel, ami nagyban növeli Balatonföldvár brandjét és versenyképességét, a többi balatoni várossal szemben. Dolgozatomban rámutattam Balatonföldvár speciális helyzetére, hisz a város gazdasága csaknem teljes egészében a turizmusból él. Rámutattam, hogy ez nemcsak demográfiai elhelyezkedéséből, hanem történelmi múltjából is  fakad, hisz Balatonföldvár egykor egy mesterségesen létrehozott város volt, melyet a Széchényi család egy fürdőtelepként hozott létre, a magas igényszintű társadalmi réteg, az arisztokrácia számára. Bemutattam Balatonföldvár fő stratégiáját, ami nem más, mint a minőségi turizmus megteremtése. Mivel a település nem rendelkezik nagyobb szabad területekkel, így hatalmas területet igénylő  turisztikai attrakciók építésébe nem lehetséges belekezdeni, sokkal inkább a már meglévő szolgáltatások és adottságok magasabb minőségi szintre emelése a cél a városban. Ezt területfejlesztési stratégiákkal valósították meg eddig, a város elsődleges vonzerejének a modernizációjával és beruházásaival, mint a Keleti-strand, a Kulipintyó felújítása, vagy a Hajózástörténeti látogatóközpont és kilátó felépítése. Illetve bemutattam a jövőben várható turisztikai központú felújításokat, mint a Zöld város program, vagy Balatonföldvár fő turisztikai attrackciójának, a Kikötőnek a felújítása, illetve az E-kikötő megépítése, többek között. Rámutattam a Földvár Kártya egyre növekvő népszerűségére, és marketingkommunikációs szerepére, illetve hogy a  turisztikai szempontból aktív időszaknak számítható szezon, sajnos igen jelentőségteljesen lerövidült, ami még a privatizációra vezethető vissza a 90-es évekre. Amikor több nagy szálloda magánkézbe került Balatonföldváron, majd apartmanokra bontva eladásra kerültek üdülőtulajdonosoknak, akik leginkább csak a nyári hétvégéiket töltik itt, csökkentve ezzel az esélyt a még aktívabb turizmusra. Ezek mellett, ezen fejezetben bemutatom a város társadalmi jellemzőit és az oktatás helyzetét. Rátértem a társadalmi tendenciák kétarcú folyamataira, ugyanis az elmúlt években a lakosság számát enyhe növekedés jellemzi, azonban ez az idősebb korosztály városba költözésére vezethető vissza, így a népesség korösszetételét nézve, egy öregedő társadalom képe mutatkozik. Azonban szemléltettem, hogy a felsőfokú végzettségek száma erőteljesen magasabb, mint a többi Somogy megyei városok átlaga, de ezzel szemben a magasabb végzettséget igénylő munkák száma nem túl kedvező, ami  a fiatalok elvándorlását is eredményezheti. Többek között kitérek Balatonföldvár infrastruktúrájára, a város felépítésére és épített környezetére, melynek vonásai a turizmusgazdaságra vezethető vissza, illetve külön fejezetben szemléltetem ökológiai imázsát, azaz a város környezettudatos törekvéseit, és hosszútávú jövőképét a versenyképessége megőrzése végett. Bemutattam a város által nyújtott kulturális, gasztronómiai és sportrendezvényeket, a város vonzerejének, és imázsának növelése érdekében. Ezt követően a COVID-19 hatásait elemeztem Balatonföldvár és a régióra mért hatásai kapcsán, mind turisztikailag, mind a lakáspiac árak emelkedésének arányát tekintve. Illetve kitértem rá, hogy a város egyszerre több csatornán kommunikál a polgáraival és vendégeivel, több platform és médium felhasználásával, rendszeres információnyújtással szolgál. Primer kutatásom eredményeképpen rámutattam a város, helyi lakosú vállalkozók által megfogalmazott erősségeire, ami egyértelműen Balatonföldvár nyugodt, családbarát hangulata, a Balaton legnagyobb kikötőjének vonzereje, a jó minőségű 5*-os strandja, illetve történelmi múltjából fakadó patinája. Míg ezekkel szemben szemléltettem a primer kutatásom eredményeként a várossal kapcsolatos negatívumokat, avagy fejlesztésre szoruló területeket, és a vendégek elégedettségét és észrevételeit. Ezen eredmények között rámutattam a turistavonzó események hiányára, legfőképp rosszabb idő esetén, amikor nincs lehetőség a strandolásra, illetve primer kutatásom révén rávilágítottam a fiatal vendégkör hiányára a városban, és az ők által igényelt szórakozási lehetőségek hiányosságaira, miszerint nem igazán van megcélozva ezen fiatal vendégkör. Dolgozatom javaslat részében ezen hiányosságokat megcélozva igyekeztem felhozni releváns javaslatokat, mint például egy „Fiatalok Földvárért” egyesület megalapítása, 3-4 tagú 25-35 év közötti tagok révén. Főként olyan fiatalokból, akikben megvan a kellő  motiváció, marketinges véna, illetve turisztikával rendelkező háttértudás, és akik saját eszközeikkel megcélozhatnák a fiatal vendégkört, azaz a saját generációjukat. Hisz úgy gondolom, a város életének hosszú távon jót tenne egy olyan egyesület, ami kifejezetten ezen vendégkör megcélzásán munkálkodna marketinges szemszögből. Míg ezek mellett, kutatásom eredményeit követően javaslattal szolgáltam a programok tekintetében. Egyik ilyen ötletem volt a már Keltatúra interaktív programmá fejlesztése oly módon, hogy a már meglévő ismertető tábláknál megállókkal, ügyességi és történelmi feladatok várnák a túrázókat, ezzel kihasználva és hosszabbítva az elő és utószezont. Egyéb programként tettem javaslatot dolgozatomban a koncert esték megszervezésére a főszezon hétvégi estéit érintően, mellyel megcélozhatná a város a fiatalabb vendégkört is, tekintve a mélyinterjúimban felmerülő problémára, hogy a városban nincsennek szórakozóhelyek. Illetve kutatásom javaslattételében kitértem rá, hogy milyen hasznos előnyökkel járna, a vízisportok kihasználása és kommunikálása, mint akár a szörfözés is, mind a fiatalok, mind a családos vendégek számára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: regionális fejlődés, településfejlesztés, településmarketing, településtörténet, turisztikai desztináció, turizmusfejlesztés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 21. 10:10
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 10:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet