Miklós Tímea (2015) A Schneider Electric Villamossági Zrt. Zalaegerszegi Gyáregységének beszerzési folyamata. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.
PDF
miklós_tímea_2015maj.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A gyakorlatomat a Schneider Electric Villamossági Zrt. Zalaegerszegi Gyáregységénél töltöttem. Itt ismerhettem meg a vállalat logisztikai folyamatait. A dolgozatomban be szeretném mutatni hogyan, működik a vállalatnál ez a folyamat és ez milyen informatikai háttérrel történik. A Schneider Electric a villamosipar területén a világ egyik vezető vállalata. A világ több mint 100 országában van jelen. A termelővállalat logisztikai szempontból a beszerzési és az értékesítési piacokon keresztül kapcsolódik a környezetéhez. A vállalati logisztikai rendszer feladata a vállalaton kívüli – beszerzési piac és a vállalat valamint a vállalat és az elosztási piac - továbbá a vállalaton belüli anyagáramlás és a hozzá tartozó információáramlás megtervezése, megszervezése, irányítása és ellenőrzése. A vállalati logisztikai rendszer kettős struktúrával rendelkezik, az egyik a gazdasági tevékenység. A vállalati logisztikai rendszer alapvető célja a vevői igények megfelelő kielégítése és ez által a vállalat versenyképességének javítása. Ez a célkitűzés úgy valósítható meg, ha a vállalat versenyképes kiszolgálási színvonalat biztosít az elérhető legalacsonyabb költség mellett. A vevőkiszolgálás színvonala magába foglalja a szállítási szolgáltatást, a fizetési feltételeket, a termék értékesítése után nyújtott garanciális szolgáltatásokat, a használatba vett termék alkatrész utánpótlását, a vevőszolgálatot. A mai számítástechnika számos eszközt biztosít a vállalatoknak az információ megfelelő áramoltatásához és feldolgozásához. Az informatika ma már szerves részét képezi műszaki, termelési és gazdasági folyamatnak. A mai számítástechnika számos eszközt biztosít a vállalatoknak az információ megfelelő áramoltatásához és feldolgozásához. Az informatika ma már szerves részét képezi műszaki, termelési és gazdasági folyamatnak. Az elmúlt évtizedekben komplex informatikai és számítástechnikai rendszereket dolgoztak ki a logisztikai folyamatok egyszerűsített, automatikus végrehajtására. Az SAP kulcsfontosságú szerepet játszik a mindennapi anyaggazdálkodási folyamatok mérésében, nyomon követésében abból a célból, hogy minden kiszolgáló terület informálva legyen. Az SAP-t olyan vállalatokra szabták, melyek tömeggyártásra speciálozodtak, míg a Schneider Electric Zalaegerszegi gyáregységében egyedi termékék gyártása zajlik. A beszerzés fogalma alatt nem egyszerű vásárlást értünk. Tulajdonképpen ez egy komplex folyamat, ami magába foglalja a beszerzés tervezését és a beszerzési stratégia kialakítását. Minden egyes lépésnek fontos szerepe van, a megfelelő szállító kiválasztása, a szerződés kötés, a szállítók folyamatos ellenőrzése és fejlesztése, valamint a vállalat egyéb szerveivel kialakítandó tevékenység koordinációja mind hozzátartozik a folyamathoz, és ezek minősége határozza meg a vállalat eredményességének mértékét. Az üzleti életben a beszerzés nemcsak kiszolgálja a termelést, hanem egyben annak támogatója és piacismeretével egyben tovább fejlesztésének hajtóereje is. A beszerzésmenedzsment fontos részévé vált a vállalati stratégiának és a beszerzési funkció egyre inkább szakmai jelleget kap a vállalati felépítésen belül. A folyamat az igény rögzítésétől kezdődően, a jóváhagyáson és a megrendelésen át egészen a bevételezésig tart. Az igénylés létrehozásával (Shoping cart creation) a felhasználó rögzíti egy beszerzési igényét a rendszerben, amit a jogosult felhasználók kiegészítenek, döntenek a jóváhagyásáról, majd a folyamat végeredményeként (elfogadás esetén) létrejön egy beszerzési megrendelés (PO – Purchase Order). Belső megrendelés (Statistical internal order): bizonyos esetekben szükség lehet a költségtípusok külön gyűjtésére, erre jelent megoldást a belső megrendelésszám. Nem szabad megfeledkeznünk az elektronikus rendszereket megbénító hátrányokról sem. A legtöbb esetben az alap software csomag nem teljesen van az adott cégcsoport vállalat profiljára szabva és ez a módosítás hosszabb időt és további háttértámogatást vesz igénybe. Továbbá meg kell említeni az emberi tényező okozta hibákat is, mely jelentősen befolyásolhatja az integrált rendszer működését. Ráadásul egyik rendszer sem tökéletes és a különböző programok futtatása közben is előfordulhatnak hibák.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola
Kar
Tanszék
Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | Schneider Electric Villamossági Zrt., logisztika, beszerzés, Zalaegerszeg (Zala), SAP (System Application Product; vállalatirányítási rendszerszoftver), villamosipar - villamosenergia-ipar |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Góczán Judit |
Rekord készítés dátuma: | 2015. Máj. 21. 09:04 |
Utolsó módosítás: | 2015. Szep. 04. 11:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |