A Kalocsai járás fejlesztési lehetőségei a településmarketing eszközeinek segítségével

Koch Annabella (2021) A Kalocsai járás fejlesztési lehetőségei a településmarketing eszközeinek segítségével. Faculty of International Management and Business.

[thumbnail of Koch Annabella E824GH_A Kalocsai járás fejlesztési lehetőségei a településmarketing eszközeinek segítségével.pdf] PDF
Koch Annabella E824GH_A Kalocsai járás fejlesztési lehetőségei a településmarketing eszközeinek segítségével.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (2MB)

Abstract

A Kalocsai járás fejlesztési lehetőségei a településmarketing eszközeinek segítségével Készítette: Koch Annabella  A belföldi turizmus évről évre rekordokat dönt mind a vendégéjszakák száma, mind a vendégek költése alapján, amelynek köszönhetően egy térség, járás gazdasága virágzásnak indul.   Ezért is válik manapság a régió- és településmarketing (továbbiakban RTM) egyre fontosabbá, amely a marketing relatív új, de ugyanakkor dinamikusan fejlődő ága, amelynek középpontjában egy település, vagy akár egy térség versenyképességének, komparatív előnyeinek, vonzerejének feltárása, kiaknázása, megvalósítása és kommunikálása áll (Piskóti, 2012). Célja egyrészt, az egyes stakeholderek igényeinek és elvárásainak minél magasabb szintű kielégítése, másrészt, a várostermék kialakítása, amely alatt mindazon termékeket és szolgáltatásokat értjük, melyek a térséget a célközönség számára vonzóvá teszik. Szakdolgozatomban a Kalocsai járás fejlesztési lehetőségeit vizsgálom a településmarketing eszközeinek bevonásával. Kutatásom során három darab hipotézist állítottam fel, amelyek elfogadása, illetve elvetése céljából online kérdőíves kutatást végeztem a járás lakosaival, illetve a (potenciális) turistákkal, ahol Kalocsáról és környékéről (egyrészt, mint lakhely, másrészt, mint desztináció) alkotott véleményükre, tapasztalataikra voltam kíváncsi. Továbbá, kitértem arra is, hogy ők hogyan vélekednek a járás marketingkommunikációjáról. A Kalocsai járás idegenformáról egy átfogó, releváns képet mélyinterjúalanyom, Huber János közreműködésével kaptam, akinek hajósi borászként legfőbb célja a térség borturizmusának fejlesztése. Hipotéziseim és eredményeik a következők:   H1: A járás (turisztikai) termék- és szolgáltatásfejlesztése nagyban hozzájárulna a Kalocsai járás idegenforgalmi fellendüléséhez. – Elfogadom. A járás kiaknázatlan idegenforgalmi potenciált rejt magában, amelyet mind település-, mind járási szinten a mai utazási trendeknek és fogyasztói szokásoknak megfelelően lenne szükséges fejleszteni.   H2: A turizmus fellendítése érdekében a területi identitás erősítése, felélénkítése mellett a járás településeinek érdemes lenne összefogni, és járási szintű együttműködésen keresztül egy egységes, pozitív területi imázst kialakítani. – Elfogadom. Habár a lakosság nagy része a járás néprajzi csoportjait és hagyományai tartja a járás legfontosabb értékének, az összetartó közösség, igazi közösségi hangulat hiányában nem alakulhat ki területi identitás. A területi identitás nagyban hozzájárulna a járás pozitív imázsához, amelyet a települések együttműködésén keresztül lehetséges erősíteni.   H3: A térség jelenlegi marketingkommunikációja hatékonyan működik.- Elvetem. A járás nem rendelkezik egy egységes, erős arculattal. Továbbá, a csekély marketingtevékenység következtében idegenforgalma alacsony, nem funkcionál kedvelt, illetve felkapott úticélként.   Szakdolgozatomban számos fejlesztési lehetőséget és javaslatot megfogalmaztam a fentebb említett problémák megoldására. Úgy gondolom, hogy a különböző turisztikai alágazatok (kulturális-, vízi-, fitness-, wellness-, gyógy-, falusi turizmus) feltételei adottak, amelyek fejlesztése nagymértékben hozzájárulna nem csak az idegenforgalom fellendüléséhez, de a helyi lakosság jó létéhez egyaránt. A területi identitást, közösségi hangulat fejlesztése az önkormányzatok kezében van, amelyet többek között, közösségfejlesztő program szervezésével lehetne elérni. A kalocsai TDM-nek hatékony marketingtevékenységet lenne szükséges folytatnia a turizmus növekedésének céljából, melynek keretein belül főbb feladatát az egységes területi imázs, térségmárka kialakítása alkotná.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of International Management and Business

Department

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Marketing

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Dr. Ferkelt Balázs
Belső
egyetemi docens; Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék; KKK
Dr. Jäckel Katalin
Belső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK
Dr. Remenyik Bulcsú
Külső
egyetemi docens; Turizmus Tanszék; KVIK
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: Kalocsai járás, Kínálati mix, kommunikációs mix, RTM, településmarketing
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2021. Mar. 16. 14:57
Last Modified: 2021. Sep. 21. 11:42

Actions (login required)

View Item View Item