Újszerű marketingkommunikációs lehetőségek a hazai natúrkozmetikai piacon működő KKV-k körében

Kovács Gábor Dániel (2021) Újszerű marketingkommunikációs lehetőségek a hazai natúrkozmetikai piacon működő KKV-k körében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_KovácsGáborDániel_Z7258O_2020.pdf]
Előnézet
PDF
SZAKDOLGOZAT_KovácsGáborDániel_Z7258O_2020.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of NyilatkozatSzakdolgozatStátuszáról_KovácsGáborDániel_Z7258O_2020.pdf] PDF
NyilatkozatSzakdolgozatStátuszáról_KovácsGáborDániel_Z7258O_2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (209kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom gerincét a marketingkommunikáció képezi, mely a vállalatok számára lehetővé teszi a fogyasztók tájékoztatását, párbeszéd- és kapcsolat kiépítését. Előtérbe helyezését a kapcsolódó tanulmányaim mellett, a terület iránti elhivatottságom eredményezte. Elsősorban az újszerű megoldások ragadják magukkal érdeklődésemet, így pedig a közösségi média-, az influencerek- és a tartalomlétrehozás marketing vonatkozásait kívántam mélyebben feltárni. Írásművem natúrkozmetikai vonatkozása, a piacon működő családi vállalkozásunknak, így az itt szerzett tapasztalataimnak köszönhető. A fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az internet-, a közösségi média- és az influencerek iránt, így pedig marketingkommunikációs jelentőségük is növekedni látszik a vállalatok életében. Viszont probléma, mely egyben kutatási problémám, hogy a hazai natúrkozmetikai piacon működő KKV-k, a lehetőségeknek csak egy részét ismerik és építik bele marketingtevékenységükbe. Így szakdolgozatom célja, bemutatni és bebizonyítani azt, hogy a közösségi média, az influencerek és a tartalommarketing, széles választékot kínálnak a hatékony marketingkommunikációra, a hazai natúrkozmetikai piacon működő KKV-k számára is. Szekunder kutatásom kezdeti szakaszában a natúrkozmetikai piac makrokörnyezetét ismertetem, melyet a STEEP elemzés struktúrájának segítségével valósítottam meg. Magyarország demográfiai-, technológiai- és természeti környezete kedvező feltételeket biztosít a natúrkozmetikai piac számára. Azonban a belépők előtt számos jogi korlátozás- és rendelet áll, emellett a pandémia súlyos, globális gazdasági hatásainak eredményeképpen az USA-, és hazánk gazdasága-, többek között a natúrkozmetikai piac is hanyatlást mutat. Ezt követően, mikrokörnyezeti elemzésem első felében a kozmetikai- és natúrkozmetikai piac versenyhelyzet-elemzésére fókuszálok, melyen a versenykörnyezet elemein keresztül-, a Porteri versenystruktúra segítségével haladok végig. A kozmetikai- és natúrkozmetikai piac dinamikusan növekvő, innovatív ágazat. Bár utóbbi még kisebb hazánkban, a növekvő fogyasztói érdeklődésnek köszönhetően a pandémia okozta hanyatlása után, a piac további növekedésére számíthatunk. A potenciálisan profitábilis piacra alacsony tőkével is beléphetünk, azonban a megalapozott vállalatokkal való verseny korlátokat állíthat a hosszútávú növekedéssel szemben. Mikrokörnyezeti elemzésem második szakaszában a kozmetikai- és natúrkozmetikai piacon mutatkozó fogyasztói trendek- és szokások megismerésére fektetem a hangsúlyt. Kiderült, a közösségi média- és az influencerek szerepe, valamint a növekvő fogyasztói „tudatosság” és a környezetbarát gondolkodás meghatározóak a piacon.  A vállalati környezet tanulmányozása után, a közösségi média-, az influencerek- és a tartalommarketing bemutatására, statisztikáira és trendjeire-, valamint sikertényezőik ismertetésére fókuszálok. Fény derült az eddigi- és a jövőben is várható progresszív tendenciájukra, valamint a mozgóképes formátumok-, a Story-, a real-time marketing-, az emojik és a VR/AR megoldások-, az Instant Messaging- valamint maguk az influencerek, közösségi médiát- és a tartalomgyártást meghatározó trendjére. Végezetül pedig, célomnak megfelelően részletesen bemutatom a tárgyalt csatornák által nyújtott marketingkommunikációs lehetőségek- és eszközök széles választékát, azok hatékony alkalmazását. Primer kutatásom első lépésében a kutatás hátterét ismertetem. Primer kutatásom célja, hogy az érintett csatornák- és az általuk elérhető marketingkommunikációs lehetőségek tekintetében, információt szerezzek a hazai natúrkozmetikai piacon működő KKV-k marketingkommunikációs tevékenységéről, tájékozottságáról, valamint a fogyasztói attitűdről. Összesen 3 hipotézist állítottam fel, melyek az említett piacon működő KKV-k online marketingkommunikációs tevékenységének volumenét-, minőségét- és a jelenlegi pandémia okozta intenzitás változást helyezik a középpontba, a tárgyalt csatornák tekintetében. Első kvantitatív kutatásom egy passzív, strukturált megfigyelés, mely kutatási célom vállalati oldalának megismerését szolgálja. Megfigyelésem 20 darab, a hazai natúrkozmetikai piacon működő, hazai tulajdonú KKV, Facebookon és Instagrammon végzett marketingkommunikációs tevékenységére irányul, 2020- és 2019 azonos, egyhetes időszakában. A vállalatok 5-5-10 darabos felosztásban, szubjektív osztályozásom révén, a 2019. évi nettó árbevételük alapján a natúrkozmetikai piac, felső-, középső- vagy alsó harmadába tartoznak. Összességében kiderült, az elérhető lehetőségeknek csak kisebb-, alapvető részeit alkalmazzák, többnyire nem megfelelően, ez pedig első két hipotézisemet és kutatási problémámat is megerősítette. Az online kérdőíves megkérdezés, mint második kvantitatív kutatásom, egy 17 kérdésből álló, körülbelül 7-8 perc alatt kitölthető standardizált kérdőív segítségével került elvégzésre, mely kutatási célom fogyasztói oldalának megismerését segíti. A 18-59 éves korcsoport keretein belül, a natúrkozmetikumok iránti érdeklődés kiszűrése mellett, 136 válaszadó alapján került elvégzésre. Többek között kiderült, hogy a tárgyalt csatornák tekintetében is jellemző a reklámkerülés és alacsony az érdeklődésfelkeltés, bár ez elhelyezésenként változó. Primer kutatásaim, a járvány okozta intenzívebb marketingkommunikációs aktivitásra irányuló, harmadik hipotézisemet is megerősítették. Végezetül, szakdolgozatom összefoglalását megelőzően, megfogalmaztam következtetéseimet, melyek az elöregedő társadalmunkra-, a környezettudatosság- és a tárgyalt csatornák népszerűségének, így szükségének növekedésére- valamint az alkalmazott marketingkommunikációs lehetőségek nem megfelelő használatára irányultak. Mindennek köszönhetően, a hazai natúrkozmetikai KKV-k számára az életkori szegmens megnyújtását, a fiatalító hatású készítményekben rejlő potenciál kiaknázását és a vállalat egészére kiterjedő fenntartható gondolkodást javasoltam. Emellett a tárgyalt csatornák marketingkommunikációs lehetőségeinek használatát, a továbbiakban pedig intenzívebb használatát tanácsoltam. Természetesen a rendszeres tartalommegosztás, a platformok integrációja és a közösségépítést előtérbe helyezve, értékes tartalmak létrehozása mellett. Hiszen stratégiai- és hatékony alkalmazásuk révén alacsony költségekből, magas elérést- így pedig forgalmat eredményezhetnek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gém Imre
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Harsányi Dávid
Belső
főiskolai docens; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói szokások, influencer, kérdőíves felmérés, kis- és középvállalkozás - KKV, közösségi média, makrokörnyezet, marketingkommunikáció, megfigyelés, mikrokörnyezet, natúrkozmetikum, statisztikai jellemzők, tartalommarketing, trendek, versenyhelyzet elemzése
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 16. 14:55
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:36
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29937

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet