Kobzi Kitti (2021) Pezsgőmarketing és a Laposa Birtok. Külkereskedelmi Kar.
Előnézet |
PDF
Kobzi Kitti_SZAKDOLGOZAT.pdf Download (1MB) | Előnézet |
PDF
beolvasás.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (155kB) |
Absztrakt (kivonat)
Pezsgőmarketing és a Laposa Birtok Szakdolgozatom témája a pezsgőmarketing, ezen belül pedig a Laposa Birtok marketing tevékenysége, története, illetve az új pezsgők vizsgálata. Témaválasztásom során elsődleges szempont volt számomra, hogy olyan témát válasszak, amiről szívesen írok, illetve lelkesen végzem majd kutatásaimat ezzel kapcsolatosan. A szőlőművelés kultúrája nagyon közel áll hozzám, ugyanis amellett, hogy a Mátraalján nőttem fel, a nagyszüleim saját szőlőültetvénnyel rendelkeztek, ahol én magam is kivehettem a részem szőlőművelésben. Mindemellett nagyon fontos szerepet tölt be az életemben a Balaton is, mivel a nyarakat mindig ott töltöttem, illetve töltöm. Így a Balaton északi partján található Badacsonyi borvidék az, amely szakdolgozatomban ugyancsak meghatározó szerepet játszik. Az utóbbi években a Balaton északi részét bejárva számos borászat termékeit kóstolva, a Laposa Birtok borai, pezsgői, illetve gasztronómiai egységei kerültek hozzám a legközelebb. Dolgozatom fő célja a magyarországi pezsgőkultúra, a pezsgőmarketing elemzése, illetve a Laposa Birtok pezsgőinek bemutatása, vizsgálata volt. Dolgozatom legelején foglalkoztam a pezsgő történetével globálisan, illetve országos szinten. Továbbá foglalkoztam Magyarország egyik legmeghatározóbb pincészetével, a Törleyvel, illetve a pezsgő kulturális helyzetének feltárásával. A pezsgőfogyasztási szokásokkal kapcsolatban egy sokkal átfogóbb képet kaptam Prisztavok Zoltán által, aki részletesen mesélt a magyarok fogyasztási szokásairól a vele készített interjúban. A dolgozatom második fele a Laposa Birtok pezsgőinek bemutatásáról és elemzéséről szólt. Mivel a Laposa Pezsgőket 2020 nyarán ismerhette meg a nagyközönség, így rendkívül izgalmas volt egy ennyire új terméket vizsgálni és információt gyűjteni róla. A vizsgálatot a marketingmix 4P-je alapján készítettem el, illetve ehhez felhasználtam a Laposa Zsófiával, a birtok borászával készített mélyinterjúmat. Második kutatásom az online kérdőívezés volt, mely két részre osztható. Az első részben a magyarok pezsgőfogyasztási szokásait mértem fel. Érdekelt, a kitöltőim milyen pezsgőket kedvelnek, mely pincészetek pezsgőit fogyasztják. Felmértem, hogy milyen gyakorisággal, illetve milyen alkalmakkor fogyasztják őket. Kérdőíves vizsgálatom válaszai alapján kiderült, hogy még mindig túlnyomó többségben az édes pezsgőt fogyasztják előszeretettel. Emellett a vizsgálat alapján megállapítható az is, hogy továbbra is a nagytöbbség kizárólag alkalmakkor, leginkább szilveszterkor fogyaszt pezsgőt. Kérdőívem második felében arra voltam kíváncsi, mennyien ismerik a Laposa Birtokot, mennyien látogattak már el a birtokra, illetve mennyien kóstolták már a termékeiket. A témával kapcsolatban a három előfeltételezésem közül kettő igazolódott be. A három hipotézisem, a pezsgőfogyasztással, a Törley Pezsgőpincészettel illetve a koronavírus járvánnyal voltak kapcsolatosak melyeket az előbb említett interjúk, illetve a kérdőívek eredményei alapján is vizsgáltam Az első feltételezésem az az volt, hogy a kérdőíves vizsgálatom válaszai alapján itthon a magyarok inkább csak alkalmakkor fogyasztják a pezsgőt. A kérdőívből kapott adatok alapján ez beigazolódott. Szerintem ez azért van még mindig így, mert ez egy régről megmaradt szokás, hogy a pezsgő csak az alkalmak itala. Prisztavok Zoltán szerint ez már kezd javulni, és egyre gyakoribb a hétköznapokban is pezsgőt fogyasztani. Második hipotézisem az volt, hogy a kérdőíves vizsgálatom alapján, a Törley a legvásároltabb pezsgő. Kérdőívemben a 200 válaszadóból 116-an választották az előbb említett pincészetet, mint márka, amit a leggyakrabban vásárolnak. Magasan a Törley vezeti a raglistát a kérdőívemben, hiszen a második helyen álló BB pezsgőket, mindösszesen csak a kitöltők egynegyede választotta. Véleményem szerint, a legtöbben azért választják a Törleyt, mert amellett hogy rendkívül régóta van jelen a márka, nagyon megfizethető, illetve sem a designe sem az íz nem kelt commerce pezsgő hatást. Harmadik hipotézisem, mely szerint a koronavírus járvány nem volt hatással a pezsgőkre, elvetendő. A járvány nagyon befolyásolta a pezsgő piacot is. Kérdőívem alátámasztja, hogy a karantén ideje alatt, sokkal kevesebben fogyasztottak pezsgőt, mint előtte. Prisztavok Zoltánnal készült mélyinterjúm során elmondta, hogy habár a nyáron rengeteg pezsgő fogyott, ez az év egy hatalmas kiesés. Zsófia is hasonlóan vélekedett a helyzetről, és azt mondta, ezt a kiesést sok idő múlva fogják majd csak visszahozni. A pezsgőmarketing, illetve a pezsgőkultúra olyan témák, amelyeket rendkívül érdekes volt kutatni. A pezsgő történelme régre nyúlik vissza, régóta a köztudatban van, az emberek szívesen fogyasztják, és fontos kelléke az ünnepeknek. Mindent összevetve, elindult az a tendencia, miszerint pezsgőt igenis trendi fogyasztani. Népszerű borbirtokok teraszain ülve kortyolgatni a pezsgőt, és ezt a Laposa Birtok nagyon jól ki is használja. A jövőre nézve, véleményem szerint érdemes lenne erősíteni a pezsgőmarketinget, és még jobban belefonni a mindennapokba.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | ábraelemzés, cégelemzés, marketing, marketingkommunikáció, reklám |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 16. 14:54 |
Utolsó módosítás: | 2021. Szep. 21. 11:34 |
URI: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/29921 |
Actions (login required)
Tétel nézet |